۰
plusresetminus

نجات 130 لاک‌پشت برکه‌ای در خرامه

تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۹
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس گفت: با توجه به خشک شدن یکی از برکه‌ها در کنار رودخانه کر واقع در روستای معزآباد خرامه، کارشناسان محیط‌ زیست فارس با همکاری جوامع محلی، 130 قطعه لاک‌پشت برکه‌ای را از مرگ نجات دادند.
نجات 130 لاک‌پشت برکه‌ای در خرامه
به گزارش حافظ نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس،«حمزه ولوی» امروز(چهارشنبه 4 شهریورماه) با تبریک روز میلاد فرخنده حضرت ثامن‌الحجج(ع) و روز بزرگداشت محیط‌بان، گفت: این روز زمانی مغتنم برای بیان بخشی از مشکلات و قدردانی از محیط‌بانان کم‌توقع، پاک‌سیرت و بی‌ادعا است.

وی با تأکید براین‌که محیط‌بانی بدون عشق به حیات، امکان‌پذیر نیست، گفت: محیط‌بانان وظایف دشواری را برعهده‌دارند که نظارت بر اجرای قوانین شکار و صید و حفاظت و بهسازی محیط‌زیست در گستره‌ای وسیع از کشور را عهده‌دار هستند و همواره در مسیر اجرای وظایف قانونی خود، با مشکلات و موانعی مواجه بوده‌اند.

ولوی با تأکید براین‌که محیط‌بانان علی‌رغم همه‌ی مشکلات و کاستی‌ها، با عشق کار خود را انجام می‌دهند، گفت: محیط‌بانان در حفاظت و حراست از اکوسیستم‌های خشکی و آبی، گونه‌های گیاهی و جانوری و ارزش‌های تنوع زیستی، جلوگیری از تخریب و تجاوز و تصرف در مناطق حفاظت‌شده، پارک‌های ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش، آثار طبیعی و ملی ازهیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: محیط‌بانان از نظر قوانین استخدامی، کارمند دولت محسوب می‌شوند اما با توجه به وظایف اجرایی خود وضعیتی مشابه نیروی انتظامی یا شبه‌نظامی و ضابطان قضائی دارند، حال آن‌که حمایت‌های قانونی از آنان در مواقع برخورد با متخلفان و شکارچیان سراپا مسلح غیرمجاز، بسیار ضعیف است و قوانین حمایتی نیروهای نظامی و انتظامی در مورد آنان اعمال نمی‌شود.

مدیر کل محیط‌زیست استان فارس خاطرنشان کرد: 2 میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی استان مورد پایش و کنترل محیط‌زیست قراردارد، که توسط 200 محیط‌بان انجام می‌شود.

وی یادآور شد: کمبود امکانات و نیروی انسانی باعث شده که محیط‌بانان فشار زیادی را تحمل کنند اما جای خوشحالی است که فعالیت این افراد بیشتر از قبل شده و اکنون با حضور همه جانبه در اقصی نقاط استان، به خوبی وظایف و تکالیف قانونی عمل می‌شود.

ولوی با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای محیط‌بان، لزوم توجه به این قشر را در راستای حفاظت و صیانت از عرصه‌های طبیعی و حیات این عرصه‌ها، مورد تأکید قرار داد.

این مقام مسئول اعتقاد دارد که محیط‌بانان، حافظان گمنام و بی‌ادعای محیط‌زیست به‌شمار می‌روند که لازمه قدردانی از آنان، درک شرایط سخت کار و اندیشیدن راهکاری برای ارتقا سطح رفاه‌شان است.
ولوی با بیان این‌که لاک‌پشت‌ها به منطقه‌ای مناسب که دارای دبی پایه مداوم بود، منتقل شده‌اند، گفت: طی ماه گذشته نیروهای یگان حفاظت محیط زیست فارس 146متخلف شکار و صید را دستگیر و از آنان 80 قبضه اسلحه شکاری کشف و ضبط کردند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس خاطرنشان کرد: این افراد در شهرستان‌های مختلف استان فارس و توسط محیط‌بانان و با همکاری عوامل انتظامی، دستگیر شده‌اند.

ولوی یادآور شد: از متخلفان، لاشه 21 رأس کل و بز، قوچ و میش، تشی و خرگوش و 209 قطعه لاشه پرنده شامل کبک و تیهو، قمری، کبوتر و دراج، کشف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس خاطرنشان کرد: 237 قطعه ماهی صید شده و 9700 متر تور ماهیگیری و 338 قطعه پرنده زنده شامل کبک، بلدرچین، سهره، طرقه، دلیجه و مرغ مینا نیز طی همین مدت از متخلفان کشف شده است.

ولوی تصریح کرد: تنها در مردادماه 10 متخلف آنغوزه‌گیری، در منطقه حفاظت شده بهرام‌گور شناسایی و دستگیر شده‌اند.
کد مطلب : ۱۰۲۸۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما