۰
plusresetminus

ساخت موزه مردم شناسی در شهرستان مهر

تاریخ انتشارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۳
موزه مردم شناسی شهرستان مُهر ساخته می‌شود.
موزه مردم شناسی
موزه مردم شناسی
به گزارش حافظ نیوز به نقل از خبرنگار ایلنا از مُهر، احمد تقوی از ساخت موزه مردم‌شناسی مُهر خبر داد و گفت: بسیاری از آثار و اشیاء تاریخی در شهرستان پراکنده است و نیاز به محلی برای نگهداری این آثار به شدت احساس می‌شد.

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مُهر بیان کرد: موزه مردم‌شناسی شهرستان مُهر با زیربنای 536 متر مربع در یک طبقه با اسکلت بتنی ساخته می‌شود و برای اتمام این بنا 5 میلیارد ریال برآورد هزینه شده است که  فاز نخست آن با یک میلیارد ریال آغاز می‌شود.

تقوی با بیان اینکه کلنگ ساختمان موزه مردم شناسی مُهر در هفته دولت به زمین زده شد، اضافه کرد: این مکان علاوه بر موزه مردم شناسی و آثار تاریخی ، محل استقرار نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان مُهر نیز خواهد بود.

در ادامه سیدمحمد موسوی  فرماندار مُهر، گفت: اخیراً با توجه به پژوهش‌های جدید شهرستان مُهر به عنوان خاستگاه تمدن بزرگ مُهر و حکاکی در ایران شناخته شده است و تلاش ها به منظور ثبت جهانی این هنر در جریان است که در صورت ثبت جهانی شدن این موضوع ، شهرستان مُهر به عنوان خاستگاه این تمدن در جهان شناخته خواهد شد.

فرماندار شهرستان مُهر،تصریح کرد: تلاش‌هایی هم جهت احداث موزه مُهر و حکاکی ایران در شهرستان در جریان است که البته هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

همچنین محمد جواد جدی نویسنده‌ی «دانشنامه مُهر و حکاکی در ایران» که بیش از سه دهه، عمر و تلاش خود را وقف این اثر ماندگار کرده است نیز در این کتاب مرجع، تاریخ مُهر و حکاکی ایران از 6 هزار سال پیش تا دوره‌ی معاصر را به صورت تحقیق و پژوهشی علمی آورده است.

به گفته دکتر محمد جواد جدی رئیس کمیته مهرهای تاریخی ایران و عضو هیئت علمی فرهنگستان هنر که چندی پیش در شهرستان مُهر در جنوب فارس حضور یافته بود در این خصوص گفت: بی تردید قدمت مُهر به قدمت مفهوم مالکیت آدمی و ثبت آن است. تاریخ و سابقه مُهر در جغرافیای ایران به 6هزار سال پیش بر می‌گردد.

وی افزود: در ایران ، آنهم در جنوب شرقی فارس و در همسایگی تمدن باستانی سیراف ، شهرستانی به نام مُهر وجود دارد که خود گواه اصالت این مدعاست. مناطقی از این شهرستان قدمتشان تا زمان ساسانیان و هخامنشیان ثبت شده است.

دکتر محمد جواد جدی خاطرنشان کرد: به نوشته ابن خلدون گِل مُهر یا طین ختم که از بندر سیراف می آوردند احتمالاً از معادن این منطقه از ایران بوده است.

لازم به ذکر است، شهرستان مهر (MOHR) در 320 کیلومتری جنوب شیراز و 30 کیلومتری شرق عسلویه بوشهر واقع شده است و قبرستان تاریخی فال،حمام وراوی، آثار شلدان، استودان‌های خوزی ،تنگ مُهر، آسیاب‌های آبی تنگ خوزی، آب‌انبارهای مهر، سنگ چله گاه ، دیوارهای تدافعی تخت پرس و استودان‌های سنگی منطقه مهر و... را می‌توان از مهم ترین مکان‌های تاریخی-گردشگری این شهرستان نام برد.

 
کد مطلب : ۱۰۸۰۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما