۰
plusresetminus

نگرانی کشاورزان دارابی از عدم دریافت به‌موقع بذر کلزا

تاریخ انتشارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۲
کشاورزان دارابی معترض به عدم دریافت بذر کلزا طی هفته جاری در سازمان جهاد کشاورزی داراب تجمع کردند.
نگرانی کشاورزان دارابی از عدم دریافت به‌موقع بذر کلزا
به گزارش "حافظ نیوز"، جهاد کشاورزی داراب طی قراردادی که دو ماه قبل با کشاورزان این منطقه داشت، متعهد شد در زمان مقرر برای کشت کلزا بذر آن را در اختیار کشاورزان قرار دهد.
 چند روز از زمان کاشت این محصول می‌گذرد و طی دو هفته اخیر توزیع بذر کلزا میان کشاورزان آغاز شد اما عده زیادی از آن‌ها در مراجعه اولیه از دریافت بذر بی‌نصیب ماندند و ابتدای هفته جاری با مراجعه مجدد به جهاد کشاورزی خواهان دریافت بذر شدند.
سرگردانی کشاورزان و نگرانی آن‌ها از سپری شدن زمان کشت کلزا همچنین دریافت نکردن پاسخ روشن از سوی مسوؤلان مرتبط، به اعتراض این قشر زحمتکش منجر شده است. اعتراضی که هنوز نتیجه مؤثری به همراه نداشته است.
صادق کرمی به نمایندگی از کشاورزان معترض داراب به خبرنگار فارس می‌گوید: ابتدای آبان ماه زمان مناسب برای کاشت کلزا است اما فقط تعداد اندکی از کشاورزان بذر کلزا را دریافت کرده‌اند و اکنون ما نگران اتلاف وقت و سپری شدن زمان کشت هستیم.
وی بابیان اینکه جهاد کشاورزی طی دو ماه گذشته با کشاورزان قرارداد بسته اما اکنون مطابق تعهد خود عمل نمی‌کند، ادامه می‌دهد: هفته پایانی مهرماه طبق برنامه مقرر، کشاورزان به جهاد کشاورزی مراجعه کردند و حواله صادر شد اما باوجود تعداد زیاد مراجعه‌کننده، اعلام کردند که فردا برای دریافت بذر بیایید درحالی‌که همان روز 350 کیلوگرم بذر ایرانی کلزا که مرغوب‌تر از نوع خارجی آن است، بین عده کمی از کشاورزان توزیع شد!
نماینده کشاورزان معترض با اظهار تأسف از این حرکت تبعیض‌آمیز تصریح می‌کند: اکنون بیش از یک‌صد تن از کشاورزان دارابی سرگردان و نگران هستند و جواب قطعی نیز دریافت نکرده‌اند.
وی بابیان اینکه برای کشاورز حتی یک روز تأخیر درکشت کلزا نیز ضرر و زیان به همراه دارد، می‌گوید: از دو هفته گذشته تاکنون ما هرروز به جهاد کشاورزی مراجعه کردیم و درنهایت گفتیم اگر نمی‌توانید بذر کلزا را به کشاورزان تحویل بدهید از ابتدا قرارداد نمی‌بستید اما آن‌ها پاسخ دادند کلزا کشت نکنید.
کرمی خاطرنشان می‌کند: طبق قرارداد باید به ازای هر هکتار زمین، چهار کیلوگرم بذر کلزا از سوی جهاد کشاورزی به کشاورزان ارائه شود اما در حال حاضر نصف این میزان به تعدادی تحویل داده شد و عده دیگری برای دریافت بذر به قره‌بلاغ فسا و شهرستان مرودشت مراجعه کردند.
دبیر نظام صنف کشاورزی و منابع طبیعی داراب نیز با اشاره به مشکل کشاورزان می‌گوید:  داراب  برای توزیع بذر کلزا فرصتی هفت‌روزه‌ بیشتر ندارد و هم‌اکنون نیز برای توزیع بذر دیر شده است.
هوشنگ خرسند با اشاره به اینکه بذر کلزا با سپری شدن زمان معین قابلیت کشت را از دست می‌دهد‌، اظهار می‌کند: در داراب کمبود بذر کلزا به‌شدت احساس می‌شود و باید راه‌حل مؤثری برای این موضوع اجرا شود.
وی بیان می‌کند: صنف دانه‌های روغنی استان باید همسو و هماهنگ با کشاورزان و زمان کشت محصولات عمل کند چراکه با تأخیر در زمان کشت، کشاورزان متضرر می‌شوند و بسیاری از این ضررها جبران‌ناپذیر است.
معاون فنی جهاد کشاورزی داراب نیز در گفت‌وگو با فارس بابیان اینکه سهمیه در نظر گرفته‌شده بذر کلزا پایان‌یافته است، ادامه می‌دهد: تعداد متقاضیان دریافت بذر در روزهای اخیر افزایش یافتند و طبق گمانه‌زنی انجام‌شده طی یکی دو روز آینده بذر کلزا از سوی جهاد کشاورزی استان به ما ارائه می‌شود که این بذرهای جدید نیز به دلیل کمبود بذر در داخل، از خارج از کشور وارد می‌شود.
ثواب گر می‌گوید: عده‌ای از کشاورزان بذر را دریافت کرده‌اند و مقررشده یک و نیم الی دو تن بذر کلزا دریافت کنیم که پس از تحویل به سایر کشاورزان ارائه می‌شود.
کلزا از مهم‌ترین دانه‌های روغنی با ترکیب متوازن اسیدهای چرب به شمار می‌آید و فرآیندهای فیزیولوژیک گیاه تحت‌ تأثیر طول روز، درجه حرارت و دیگر عوامل محیطی است که عوامل یادشده با تاریخ کاشت در ارتباط است و نتیجه آن تأثیر بر اجزای عملکرد دانه است.
   برداشت به‌موقع جهت فراهم‌سازی، فرصت مناسب برای کشت دوم، تحمل به تنش‌های زنده و غیرزنده، تحمل به ورس و کود پذیری از عوامل مهمی است که تحت تأثیر زمان کاشت محصول است.
 نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که تأخیر درکشت کلزا دوره رسیدگی گیاه را با دمای بالای محیط مواجه کرده و این امر باعث افزایش میزان تنفس اندام‌های فتوسنتز کننده گیاه می‌شود که درنتیجه کاهش ذخیره مواد فتوسنتزی و وزن دانه‌ها درنهایت کاهش عملکرد بوته را به دنبال دارد همچنین ارتفاع بوته، قطر ساقه و تعداد دانه در خورجین نیز کاهش می‌یابند.
کد مطلب : ۱۸۱۷۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما