۰
plusresetminus

معنویت و خلوص چاشنی متفاوت گردشگری مذهبی/ با جاذبه‌های معنوی داراب آشنا شوید

تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۸
گردشگری مذهبی و سفر زیارتی شکل متفاوتی از سفرهای نوروزی است که وجه تمایز آن با سایر سفرها، حس خوشایند معنویت و خلوص است.
معنویت و خلوص چاشنی متفاوت گردشگری مذهبی/ با جاذبه‌های معنوی داراب آشنا شوید
به گزارش "حافظ نیوز"، گردشگری انواع مختلفی دارد، گردشگری طبیعی، مذهبی، تاریخی، توریسم درمانی، توریسم بازرگانی، توریسم فرهنگی و آموزشی و...
سفر و گشت‌وگذار بر اساس رویکرد گردشگران نیز طبقه‌بندی می‌شود، گردشگری بر اساس هدف، انگیزه، موقعیت مکانی و موضوع  از آن دسته است.  
در این میان گردشگری مذهبی که همان سفر زیارتی است، وجه تمایز خاصی با انواع دیگر گردشگری دارد چراکه در کنار گشت‌وگذار، مسافران فضایی معنوی را در جوار بارگاه امامان معصوم یا امامزادگان تجربه می‌کنند.
زیارت با آداب ویژه خود به‌نوعی خانه‌تکانی دل است. زائران روح و روان خود را در حین زیارت صیقل داده و بسته به میزان و عمق ارتباط خود با حرمی که در آن قرارگرفته‌اند به تعالی می‌رسند.
هنگام زیارت چه دردها که واگویه نمی‌شود و چه گره‌ها که گشوده نمی‌شود. کراماتی که از ائمه اطهار و امامزادگان مشاهده می‌کنیم یا می‌شنویم از وجود همین اتصال، توجه و توسل در زیارتگاه‌ها است و چه خوش است آن لحظه که با حضور قلب به آستان جانان رهسپار شده، صاحب حرم را نزد پروردگار واسطه قرار داده، لحظه‌ای از حاجت‌های دنیوی و مادی دست‌شسته و به وارستگی و خلوص بیندیشیم...
اماکن زیارتی و بقاع متبرکه در جای‌جای کشورمان وجود دارد و تعطیلات نوروز فرصتی است تا مردم از این فضای مقدس بیشتر بهره‌مند شوند.
درزمینهٔ گردشگری مذهبی، آستان قدس رضوی  در مشهد برجسته‌ترین زیارتگاه موجود در کشورمان است که در ایام مختلف همواره میزبان دل‌های عاشق است.
پس‌ازآن حرم حضرت معصومه(س) در شهر قم همچنین حرم حضرت احمد ابن موسی(شاه‌چراغ) در شیراز، زیارتگاه‌های شاخص در سطح کشور به شمار می‌آید.
در شهرهای دیگر نیز زیارتگاه‌هایی وجود دارد که در ایام نوروز بیش از سایر مواقع مورد استقبال مسافران قرار می‌گیرد.
 در ادامه به معرفی آثار شاخص درزمینهٔ گردشگری مذهبی در شهرستان داراب می‌پردازیم.
امامزاده سید علاءالدین حسین(پیرمراد)
بقعه متبرکه امامزاده سید علاءالدین حسین(ع) مشهور به پیرمراد که بنا بر روایات موجود از فرزندزاده‌های امام علی‌نقی (ع) است در کنار جاده قدیم داراب - شیراز و در فاصله پنج کیلومتری جنوب غربی شهرستان داراب قرارگرفته است. ساختمان قدیمی آرامگاه از گل و خشت ساخته‌شده بود. تاکنون گنبد و گلدسته‌های پیرمراد دو بار نوسازی شده است که بازسازی آرامگاه در سال ١٣۴١ هجری قمری صورت گرفت و گنبد و گلدسته‌های آن نیز ٢ سال بعد ساخته شد. بار دوم نیز در سال ١٣۶۴ بازسازی ساختمان و گنبد جدید آن آغاز و در اطراف آن مهمانسرا جهت اقامت زائران بنا شد.
در بالای کوه پیرمراد محلی دیده می‌شود که مردم به آن چله می‌گویند و در دوران قدیم زن‌ها به نیت آوردن فرزند به آنجا رفته، گهواره‌های کوچکی که به آن‌ها (ننی) می‌گویند و از پارچه درست‌شده را به درخت کُنار می‌بستند و از پیرمراد حاجت می‌خواستند.

 
مسجد جامع داراب
مسجد جامع داراب ازلحاظ معماری همچنین مناره‌ها و شبستان آن در نوع خود بی‌نظیر و دارای شاخص‌های منحصربه‌فرد است. این مسجد جامع تنها مسجد چهار مناره‌ای جهان و یکی از چهار بنای شاخص شهر داراب است. مسجد جامع داراب قدیمی‌ترین بنای شهر فعلی داراب بوده که دارای چهار برج تنومند و یازده ضلعی متساوی‌الاضلاع است. روی برج‌ها با آجر خانه‌بندی شده و بر روی این خانه‌بندی‌های مربع شکل، آیه‌الکرسی، لااله‌الاالله، محمد رسول‌الله به خط کوفی نگاشته شده است. همچنین به‌کرات نام علی (ع) بر روی این مناره‌ها دیده می‌شود.
ساختار کلی مسجد به دلیل وجود شباهت با عمارت خدای خانه مسجد عتیق شیراز (از بناهای قرون اولیه هجری قمری) و همچنین شباهت با یکی از عمارت‌های تاریخی در آگرای هندوستان همواره موردتوجه نویسندگان مختلف قرارگرفته است و ارتباط و پیوستگی بیشتر فرهنگ و هنر دو کشور باستانی ایران و هند را در قرن یازده هجری نشان می‌دهد. شیوه معماری مشترک ایران و هند و نمونه کارهای استادان ایرانی با تأثیر از معماری هندوستان در هر دو بنا به‌خوبی پدیدار است. این اثر در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 
آرامگاه دحیه کلبی انصاری
  دحیه کلبی انصاری از اصحاب حضرت محمد(ص) بود. دحیه پس از جنگ احد یا جنگ خندق اسلام آورد. او در زمان امام دوم شیعیان به دارابگرد سفر کرد و خراج‌گزار امام حسن(ع) در داراب بود. مقبره دحیه در کنار دارابگرد قرار دارد. دحیهٔ کلبی در اصل اهل یمن بود. از دحیهٔ کلبی بازماندگانی برجای‌مانده‌ است که در داراب و جهرم زندگی می‌کنند و با همین نام یعنی کلبی شناخته می‌شوند. دحیه به‌اندازه‌ای زیبارو بود که بین اعراب آن زمان ضرب‌المثل شده بود. به گفته مسلمانان برخی اوقات جبرئیل به شکل دحیه کلبی بر پیامبر اکرم ظاهر می‌شد.

 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه داراب گفت: از روز اول تا ششم فروردین‌ماه 8 هزار و 500 نفر از مسافران نوروزی در بقاع متبرکه داراب زیارت کردند.
یدالله بهمنی بابیان اینکه اداره اوقاف داراب در ایام نوروز مانند دیگر نقاط استان فارس به اجرای طرح آرامش بهاری می‌پردازد، بیان کرد: خیمه‌های معرفت با حضور چهار روحانی از حوزه علمیه قم با مجموعه برنامه‌هایی در قالب غرفه‌های چندرسانه‌ای، کودک و نوجوان،  پاسخ به مسائل شرعی و مشاوره  برگزار می‌شود و مردم و مسافران استقبال خوبی از این برنامه‌ها داشتند.
وی خاطرنشان کرد: عمده برنامه‌های اداره اوقاف در امامزاده پیرمراد مستقر است و در دحیه کلبی انصاری در ورودی شهر داراب، مسجد الغدیر، مسجد حضرت ولیعصر شهرک لایزنگان، نمازخانه جنت شهر و امامزاده شاه فضل‌الله در منطقه فسارود امامزاده عبدالله در فتح‌آباد و امامزاده سید ابوالقاسم داراب نیز برنامه‌های طرح آرامش بهاری اجرا می‌شود.
 رئیس اداره اوقاف داراب اظهار داشت:  46 بقعه در داراب و 16 بقعه در زرین‌دشت وجود دارد اما از این تعداد فقط 26 بقعه رونق داشته و در آن هیات امنا، خادم و زائر حضور دارد مابقی به‌ویژه در بخش فورگ رونق چندانی ندارند.
بهمنی اذعان کرد: مدت‌ها است که احیای بقاع بر زمین‌مانده و هم‌اکنون رونق بخشی به هشت بقعه در دستور کار قرار دارد تا به این وسیله از حالت رکود خارج شوند.
 گزارش: سمیه انصاری‌فرد
کد مطلب : ۱۹۲۰۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما