۰
plusresetminus
استاندار فارس در مراسم یادروز سعدی:

گسترش مجموعه سعدیه ادای دینی کوچک به جایگاه این مرد بزرگ است/همدلی و همدردی مردم شیراز در سیل اخیر متاثر از تعالیم بزرگانی چون سعدی است

تاریخ انتشاردوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۱
استاندار فارس گسترش مجموعه سعدیه و ترویج اندیشه‌های سعدی را ادای دینی کوچک به ساحت این مرد بزرگ دانست که فرهنگ ایران اسلامی به او مدیون است.
گسترش مجموعه سعدیه ادای دینی کوچک به جایگاه این مرد بزرگ است/همدلی و همدردی مردم شیراز در سیل اخیر متاثر از تعالیم بزرگانی چون سعدی است
به گزارش حافظ خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس، دکتر عنایت الله رحیمی در مراسم یادروز شاعر بلندآوازه زبان پارسی، شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی، با بیان این که سعدی سخنگوی زندگی است عنوان کرد: سخن او از دل زندگی بر می‌خیزد و بر دل زندگانی می‌نشیند و این خود ویژگی بزرگ شعر سعدی است که بیش از هفتصد سال است که در ذهن و زبان ایرانیان جاری و ساری است.
 
استاندار فارس با تاکید بر اینکه  کلیات جلوه گاه نبوغ سعدی در سخنوری، اخلاق آموزی، دین ورزی و انسان دوستی است، عنوان کرد:آفرینش غزل های عاشقانه، روایات عارفانه، قصاید فاخر، مجالس حکیمانه، نصیحت الملوک خردمندانه و رباعیات و قطعات شاعرانه هر روز بر گستره سخن شیخ از کران تا به کران برقلمرو زبان فارسی افزود و با ترجمه آثارش به زبان‌های  دیگر بزرگان ادب و اندیشه جهان را مسحور دیدگاه های نو اندیشانه و انسان گرایانه خود کرد و جایگاه ویژه ای در زبان و ادبیات ادب فارسی یافت.
نماینده عالی دولت گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند بی‌شک سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی و محصول شعر و نثر او تشکیل دهنده یکی از برازنده ترین اندام های پیکره شکوهمند فرهنگ کنونی ما است.
 
وی  پند سعدی را  مایه گرفته از معارف قرآن و حدیث دانست و بیان کرد:  این پندهاهمواره نقش زرین خاطر پند آموزان و زبان فصیح و صریح سعدی رازگشای گنجینه‌های معانی برای دلهای جوینده و مشتاق بوده است.
 
 وی ادامه داد:  امروز همانند همیشه عزیز ترین هدیه اصحاب  سخن و ارباب خرد را می‌توان در بدایع طیبات دیوان او و زیباترین گلهای اندیشه بشری را در گلستان مصفای نظم و نثر اوجست و یافت.
 
دکتر رحیمی با بیان اینکه امروزه بر ماست که در این بحبوحه طوفنده اندیشه ها با بهره‌مندی از اندیشه این بزرگان راه رستگاری خویش را بجوییم، خاطرنشان کرد: باید در یک حرکت اجتماعی و فرهنگی متفکرانه برای نهادینه‌سازی آنچه که در یک جامعه منجر به پرورش انسان های آزاد  و اخلاق‌مدار می‌شود، بپردازیم و ضمن پرداختن به جنبه انتقادی برخی از مسائل و پدیده های موجود و نقد آنها، برخی مفاهیم والای انسانی را همچون عدالت ورزی صداقت و راستگویی نوع‌دوستی و اخلاص، بکوشیم جانب حقیقت را عزیز و گرامی شماریم و بی رنگ و ریای را بستاییم.
 
 وی با تاکید بر اینکه بر اساس آموزه های سعدی  "این ملک از خردمندان جمال گیرد"، عنوان کرد: بنابر توصیه شیخ که "جز به  خردمند و مفرما عمل" در انتخاب خویش بینا و آگاه باشیم و به خاطر بسپاریم که "به کارهای گران مرد کار دیده فرست".
 
استاندار فارس به ابیاتی از سعدی در این زمینه اشاره کرد و گفت:  همین روشن بینی سعدی است که در قطعه ای حکیمانه می سراید: علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد/ دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست/ به روزگار  سلامت سلاح جنگ بساز/ و گرنه سیل چو بگرفت سد نشاید ساخت
 
دکتر رحیمی با بیان اینکه سعدی منادی صلح و دوستی و محبت انسان گرایی و مهرورزی است به همدلی و مهمان نوازی اهالی شیراز در حادثه دردناک سیل اخیر اشاره کرد و آن را نمادی از پیوند فرهنگ و همدلی دانست.
 
 وی خاطرنشان کرد: ما از آموزه‌های دینی و ادبی خود آموخته و از همین رو "کمپین سعدی" در کنار مهرورزی های شیرازیان برای دلجویی از ساکنان کوه شیخ کاری شایسته و بایسته بود.
 
 استاندار فارس تاکید کرد: خوشا بر ما  که به واسطه عنایت بی علت باری تعالی از خوان بزرگانی چون سعدی آب حیات  می نوشیم و هم به مدد یزدان پاک توشه معرفت می اندوزیم.
 
 وی با بیان اینکه سعدی در آثارش در اندیشه پی‌ریزی نگرشی نو در عصر خویش است، عنوان کرد: این نگرش  از خوش‌بینی نسبت به توانایی های بشر برای حل مشکلات جمعی و فردی آلام و  رنج بشری و غنی ساختن زندگی اجتماعی برخوردار است و  توانایی انسانها را در به دست آوردن دانش پیرامون جهان اجتماعی و نیز شیوه بهره جویی از آن به گونه ای سودمند افزایش می دهد.
 
دکتر رحیمی ادامه داد:  در این فرهنگ انسان ها می کوشند تا در برابر عوامل حاکم بیرونی استقلال فردی و هویت ملی خویش را حفظ نمایند و میراث تاریخی خود را از گزند دور بدارند و سعدی نیز در این میان به تقویت و ترویج این اندیشه می پردازد و با یادآوری ارزش های انسانی ان را به این مسیر سوق می‌دهد‌.
 
استاندار فارس یاد آور شد: بدین سان است  که سعدی شاعر ملی و میراث معنوی ایرانیان می شود.
 
نماینده عالی دولت در استان فارس  گسترش مجموعه سعدیه و ترویج اندیشه‌های سعدی را ادای دینی کوچک به ساحت این مرد بزرگ دانست که فرهنگ ایران اسلامی به او مدیون است.
 
وی تاکید کرد:  ما وامدار اندیشمندی ها و افتخاراتی سترگیم که بی شک در نخستین گام درک آن  را بر خود فرض می‌دانیم و این امر جز با تلاش و پژوهش عالمانه و پیوسته صورت نخواهد پذیرفت و از آن پس در دومین گام خویش، اندیشه به کار بستن آن در دل و ذهن می پرورانیم باشد تا بدین طریق  دین خویش را به اندیشمندان یگانه خود ادا نمایم .
کد مطلب : ۲۰۱۱۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما