۰
plusresetminus
رئیس سازمان صمت استان فارس:

با بهره برداری از مجتمع آلومینیوم جنوب چرخه زنجیره تامین صنایع پایین دستی تکمیل می شود

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۰
مهندس ایزدی گفت:با بهره برداری از مجتمع آلومینیوم جنوب چرخه زنجیره تامین صنایع پایین دستی تکمیل می شود.
با بهره برداری از مجتمع آلومینیوم جنوب چرخه زنجیره تامین صنایع پایین دستی تکمیل می شود
به گزارش حافظ خبر، دکتر اسحاق جهانگیری سه شنبه هیجدهم تیرماه ۹۸ از طرح های عظیم صنعتی و تولیدی در شهرستانهای مهر ولامرد به اتفاق دکتر عنایت اله رحیمی استاندار فارس و معاونین و مهندس حمید رضا ایزدی رییس سازمان صمت فارس ، دکتر محسن علوی نماینده مردم شهرستانهای لامرد ومهر در مجلس شورای اسلامی وتعدادی از سرمایه گذران و کارآفرینان و صنعتگران بازدید نمود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس درحاشیه این بازدیدها گفت: مجتمع آلومینیوم لامرد مدرن ترین در خاورمیانه بزرگترین و چهارمین کارخانه تولید شمش آلومینیوم در کشور با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در فاز اول در منطقه ویژه صنایع انرژی بر در حال احداث است که در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ به بهره برداری می رسد .
ایزدی بیان داشت: اجرای این طرح باعث تکمیل زنجیره تامین و چرخه فعالیت های صنعتی، همچنین پیشرفت منطقه ای و نواحی پیرامونی ، افزایش اشتغال مولد و توسعه اقتصاد ملی است.
مهندس حمید رضا ایزدی افزود: این مجتمع در منطقه ویژه صنایع انرژی بر شهرستان لامرد با میزان سرمایه گذاری ۱۲۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال یک هزار و ۲۰۰ نفر با مشارکت ۴۹ درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ۵۱ درصدی شرکت سرمایه گذاری غدیر در مراحل پایانی احداث است.
ایزدی با تاکید براینکه با بهره برداری کامل مجتمع آلومینیوم لامرد ، رتبه و جایگاه ایران در زمینه تولید این محصول در جهان ارتقا می یابد اضافه کرد: این کارخانه به عنوان یکی از عوامل توسعه فعالیتهای اقتصادی بسیاری از صنایع کشور محسوب می شود ،که در فاز نخست برای تولید سالیانه ٣٠٠ هزار تن شمش آلومینیوم طراحی شده است که با تکمیل نهایی به ظرفیت یک میلیون تن در سال می رسد.
ایزدی با اشاره به نقش منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد در توسعه صنعت کشور اظهار داشت: مجتمع آلو مینیوم در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار مستقر در منطقه ویژه صنایع انرژی بر شهرستان لامرد در فاز نخست بالغ بر ۹۰ هکتار زمینه ساز تکمیل چرخه فعالیت‌های صنعتی در صنایع پایین دستی و سایر بخش‌های صنعتی است که در این راستا امکان ایجاد ارزش افزوده و فراهم کردن زمینه لازم برای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار میسر می‌شود.
ایزدی با اشاره به نقش اساسی صنایع مهمی از جمله فولاد، آلومینیوم و سیمان ، صنایع پایین دستی پتروشیمی درمنطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد در استراتژی توسعه صنعتی کشور گفت: در این سایت امکان تولید شمش آلومینیوم با ظرفیت سالیانه حدود یک میلیون تن، سیمان با ظرفیت ۱۰ میلیون تن، منیزیم با ظرفیت ۶۰ هزار تن، نیروگاه برق باتوان ۹۳۰ مگاواتی و محصولات پتروشیمی با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن، در این منطقه فراهم است.
وی تصریح کرد: استقرار صنایع انرژی بر در این منطقه نیازمند احداث زیر ساخت‌های اساسی از جمله، آب مورد نیاز دوران ساخت و بهره برداری صنایع بوده است که این مهم با عملیات اجرایی طرح انتقال آب دریا (شرب و صنعتی) به شهرستان‌های مهر و لامرد یکی از مهمترین موانع زیر ساختی مرتفع می گردد و همچنین تامین خوراک واحدهای مذکور از طریق مبادی تامین و متولیان امر میسر می باشد.
وی، با اشاره به این که صنایع مادر ، زمینه ساز توسعه، تولید، اشتغال و بهره وری است ، اظهار داشت: پس از افتتاح مجتمع آلومینیوم جنوب (لامرد)، شرایط فعالیت صنایع پایین دستی نیر فراهم خواهد شد.
وی اضافه کرد: شرکت پالایشگاهی پترو پیمان دانا با محصولاتی نظیر بنزین، گازوئیل ، گاز مایع و حمل ونقل خودرویی از طرح های صنعتی در شهرستان مهر با سرمایه گذاری ۶۵ هزار میلیارد ریال، اشتغال ۲۰۰ نفر و پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد در دست احداث است،که این شرکت، امکان تولید بنزین معمولی بدون سرب با ظرفیت سالانه ۴۶۰ هزارتن و بنزین سوپر بدون سرب با ظرفیت سالانه ۲۰۰ هزار تن را برخوردار است.
وی ادامه داد: از دیگر طرح های صنعتی که در حال حاضر در جنوب فارس و در شهرستان مُهر با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد در دست ساخت است، شرکت پالایش پارسیان سپهر شهرستان مهر است که در زمینه استحصال گاز های صنعتی(اتان زدایی) برای استحصال گاز طبیعی جهت مصارف خانگی اتان وسایر فرآورده های گازی جهت تولید صنایع پایین دستی از جمله اتیلن و پرو پیلن و.... فعال خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: این واحد تولیدی با سرمایه گذاری ۸۸ هزار میلیارد ریال، ظرفیت تولید سالیانه سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن و اشتغالزایی برای ۲۰۰ نفر در حال احداث است.
ایزدی گفت: شهرستان های لامرد و مُهر با توجه به این که در مجاورت بزرگترین مجتمع گازی کشور قرار گرفته اند، علاوه بر ظرفیت بالای تولید، مورد توجه دولت هستند و افزون بر توسعه فعالیت های اقتصادی،رفع بیکاری در منطقه، باعث اشتغال مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی در استان و کشور خواهند شد.
گفتنی است؛ موقعیت استراتژیکی شهرستان لامرد ومهر در مجاورت بنادر جنوبی و منابع عظیم گازی قرار دارند که پتانسیل خوبی جهت توسعه شهرستان های مدکور وبرخورداری از ظرفیت اجرای طرحهای پایین دستی را دارد که منطقه را به قطب صنعتی با ارزش افزوده فوق العاده ای تبدیل می نماید.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تاکید براینکه راه اندازی پروژه‌های بزرگ در لامرد نه‌تنها متعلق به جنوب کشور، بلکه متعلق به فارس و سراسر کشور است بیان داشت : امید است، با این همه ظرفیت وپتانسیل های موجود در این منطقه و با هم افزایی و هم دلی همت و سرمایه گذاران داخلی و جذب سرمایه گذران خارجی گامی اساسی در راه اعتلای صنعتی کشور واستان برداریم.
وی افزود: در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد برای سرمایه‌گذاران تسهیلاتی را فراهم کرده‌اند که تامین آب و برق دوران ساخت، زیرساخت‌های حمل‌ونقل (جاده‌ای، هوایی و دریایی)، زیرساخت‌های ارتباطی(مخابرات و اینترنت) از آن جمله است.
ایزدی با تاکید بر محورهای کلیدی و سایر برنامه های تولیدی و تجاری در جهش اقتصادی کشور و استان یاد آور شد: با توجه به ابلاغ رهبر معظم انقلاب بعنوان سال رونق تولید، جهت تحقق یافتن این مهم در چرخه فعالیتهای اقتصادی کشور و استان توجه به ۷ محور کلیدی از جمله توسعه تولید و ساخت داخل، توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه معادن و محصولات معدنی، توسعه فناوری، توسعه مدیریت بازار، تامین مالی، توسعه سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار داخل ضرورت دارد.
ایزدی گزارش داد: لامرد دارای ۷۴ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با میزان سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۲۰۰ نفر در بخشهای مختلف صنعتی است ، این شهرستان در بخش معدن دارای تعداد ۱۹ پروانه بهره‌برداری معدنی با میزان سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۰۴ میلیارد ریال با ظرفیت استخراج سالیانه بیش از ۳ میلیون تن و اشتغال ۲۱۴ نفر، تعداد ۱۲ فقره پروانه اکتشاف،تعداد ۱۰ فقره گواهینامه کشف با ذخیره قطعی ۱۵۰ میلیون تن با میزان سرمایه‌گذاری ۹.۶میلیارد ریال می‌باشد.
معادن این شهرستان شامل آهک و آلوویوم، گچ، مارن، سنگ لاشه ودولومیت است.
همچنین شهرستان مهر دارای ۴۸ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با میزان سرمایه‌گذاری بیش از ۲۳۴ میلیارد ریال و اشتغال ۳۹۸ نفر در بخشهای مختلف صنعتی است ، همچنین این شهرستان در بخش معدن دارای تعداد ۱۴ پروانه بهره‌برداری معدنی با میزان سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴۹ میلیارد ریال با ظرفیت استخراج سالیانه بیش از ۱.۲ میلیون تن و اشتغال ۹۵ نفر فعال است.
شهرستان های لامرد و مُهر به ترتیب در فاصله ۳۶۵ و ۳۳۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده اند.
کد مطلب : ۲۰۸۵۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما