۰
plusresetminus
به دنبال بروز پدیده فرونشست زمین

" کوه سفید" داراب امسال جابجا می‌شود

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۷
برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیر زمینی و تداوم خشکسالی در استان فارس ، این استان را با چالش فرونشست زمین در اغلب مناطق شرقی مواجه کرده است ، از جمله مناطق آسیب دیده از این پدیده روستای کوه سفید داراب است ، در نشست‌های مقدماتی برای ساماندهی این موضوع تصمیم گیری قطعی برای جابجایی روستای کوه سفید گرفته شده است.
" کوه سفید" داراب امسال جابجا می‌شود
به گزارش حافظ خبر، محمد هادی میزان مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب روز یکشنبه در نشست مشترک با بخشدار جنت شهرستان داراب بر لزوم جابجایی قطعی روستای کوه سفید تاکید کرد و ابراز داشت : ۴۲۰ نفر جمعیت روستای کوه سفید در قالب ۱۳۳ خانوار اکنون با مشکلاتی روبرو هستند ، جابجایی این روستا می تواند زمینه معیشت بهتر روستاییان را فراهم کند .
مهندس میزان با بیان اینکه  ۱۵ هکتار زمین در  فاصله ۷ کیلومتری داراب جهت جابجایی روستای کوه سفید در نظر گرفته شده است گفت: این روستا به علت خشکسالی‌های اخیر دچار فرو نشست زمین شده و جابجایی روستا اجتناب ناپذیر است .
مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب اضافه کرد: زمین مناسب توسط بنیاد مسکن تملک شده و  نقشه تفکیکی هم تهیه شده است ، امکانات و زیر ساخت های لازم باید توسط ادارات خدمت رسان که در جلسات شورای مسکن شهرستان تامین آن را متقبل شده اند ایجاد گردد ، با همکاری بخشداری و مسوولان اجرایی می توان در اجرای روند جابجایی و استقرار خدمات در محل جدید شتاب کرد .
میزان با تاکید بر اینکه  مردم هم استقبال بسیار خوبی نسبت به جابجایی دارند گفت: در آینده نزدیک در جلسه شورای مسکن شهرستان داراب موضوع جابجایی قطعی روستای کوه سفید مطرح می شود و زمان واگذاری زمین به متقاضیان نیز اعلام می گردد .

 
 مهدی گلکار بخشدار جنت نیز ضمن اعلام آمادگی برای اجرای طرح جابجایی روستای کوه سفید اظهار داشت : فرو نشست زمین موجب بروز ترک در دیوارها و خانه ها در روستای کوه سفید شهرستان داراب  شده  و تداوم این رخداد ساکنان این روستا را از ادامه سکونت نگران کرده است ،  تسریع در جابه جایی این روستا ضروری است. بروز این ترک ها به دلیل فرونشست زمین در منطقه کوه سفید است و تاسیسات و خدمات روستایی انجام شده نیز در معرض تهدید و خطر قرار دارد،
بخشدار جنت اضافه کرد: بیشترین فرونشست‌ها و فروچاله‌ها در شهرستان داراب در بخش مرکزی، بخش جنت به ویژه روستای کوه سفید، دهستان هشیوار به ویژه در اطراف منطقه باستانی دارابگرد رخ داده است. برخی از این فروچاله ها  قطر ۲۰ متر و عمق ۵ متر دارند .
شهرستان داراب در فاصله ۲۵۶ کیلومتری شرق شیراز دراستان فارس قرار دارد .روستای کوه سفید از توابع بخش جنت شهرستان داراب و در فاصله ۱۸ کیلومتری شهرستان داراب قرار دارد  .
ایرنا
کد مطلب : ۲۱۸۸۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما