۰
plusresetminus

وضع نامساعد کاخ ساسان و گلایه مردم

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۹
در حالی بیش از یک سال از ثبت جهانی محور ساسانی در فارس می‌گذرد که این بنا همچنان روزگار قبل از ثبت را دارد و گردشگری ندارد.
وضع نامساعد کاخ ساسان و گلایه مردم
به گزارش حافظ خبر، کاخ ساسان به عنوان مجموعه جهانی همین چند وقت پیش با سروصدای زیادی به ثبت رسید اما این روزها در رکود به سر می‌برد. از فاصله چندمتری در هوای گرگ‌ومیش طاق کاخ ساسان سروستان به چشم می‌خورد اما با تاریک شدن هوا آثاری از کاخ ساسانی در دل تاریکی بیابان نیست.
از حفاظی که دور کاخ کشیده شده و در نیمه باز آن می‌توان وارد مجموعه شد ،کیوسک گردشگری خالی است!! معلوم استکه مدت‌ها خاک خورده است.  جدا از این علف‌های هرز در اطراف کاخ و حتی وجود برخی زباله‌ها نشان می‌دهد که مدت‌ها است به کاخ ساسان رسیدگی نشده است.
مردم محلی و ساکنین روستای اطراف می‌گویند: چند مدت پیش کمی وضعیت کاخ ساسان سروسامان داده شد اما بعد از مدتی کاخ رها شد و حتی بدتر از قبل هم شده است.
سارا که در چندمتری کاخ ساسان زندگی می‌کند درباره وضعیت کاخ می‌گوید: سال قبل بود که گروهی به کاخ ساسان رفت و آمد داشتند و حتی کیوسک نگهبان و سرویس بهداشتی در نزدیکی کاخ درست کردند اما بعد از مدتی کاخ ساسان رها شد و حتی شرایط کاخ از قبل هم بدتر شد.
از وی در مورد شرایط قبلی کاخ می‌پرسم و می‌گوید: چند سالی بود که کاخ ساسان با نورپردازی زیبا روشن شده بود و در شب هم خیلی زیبا بود و بسیاری از بازدیدکنندگان شب را ترجیح می‌دادند اما چند مدتی است که کاخ حتی روشن هم نشده است.
سراغ دیگر اهالی روستا می‌روم، آنها هم در مورد وضعیت کاخ ساسان می‌گویند: در واقع کاخ ساسان بدون مدیریت است و ما ساکنین امید داشتیم که گردشگران به این منطقه بیایند اما این اتفاق نیفتاد.
اما رکورد کاخ ساسان و گله ساکنین محلی از این وضعیت را از معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس جویا شدیم. موید محسن‌نژاد در این باره عنوان می‌کند: در مجموعه محور ساسانی و کاخ ساسان اقداماتی را انجام دادیم که منجر به ثبت آنها به صورت مجموعه‌ای شد.
وی با اشاره به ساخت زیرساخت‌هایی مانند اقامتگاه در نزدیکی آثار، سرویس بهداشتی و غیره ادامه می‌دهد: در این سه محور مجوز ساخت اقامتگاه صادر شده و در مورد کاخ ساسان به دلیل اینکه در نزدیکی آن مجموعه اقامتگاهی با سرویس‌دهی غذا و خواب وجود داشت لذا مشکلی در این زمینه نداشتیم.

ورود گردشگر نیاز به برنامه‌ریزی و تبلیغات تورهای گردشگری دارد
محسن‌نژاد با اشاره به اینکه ورود گردشگر در محور ساسانی نیازمند برنامه‌ریزی تورهای داخلی و تبلیغات است، بیان می‌کند: تا زمانی که تورهای داخلی در پکیج خود گردشگران را تشویق به بازدید نکنند، نمی‌توان انتظار داشت که گردشگر به صورت خودجوش وارد منطقه شود.
وی همچنین پیرامون تاریکی و گله‌های مردم از وضعیت آثار تاریخی که به ثبت جهانی رسیده است عنوان می‌کند: این مجموعه به صورت پایگاه میراث اداره می‌شود و در صورت وجود هرگونه خلا و نارضایتی مدیر پایگاه باید به میراث فرهنگی توضیح بدهد.
سال گذشته یونسکو در نشست سالیانه خود که در کشور بحرین برگزار شد با ثبت جهانی محور ساسانی موافقت کرد. محور ساسانی شامل کاخ ساسان در سروستان، مجموعه فیروزآباد شامل شهرگور، بنای موسوم به آتشکده و کاخ اردشیر و مجموعه آثار دوره ساسانی بیشاپور کازرون شامل شهر تاریخی بیشابور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور است.
منبع: تسنیم
کد مطلب : ۲۱۹۱۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما