۰
plusresetminus
مجری نخستین و بزرگ‌ترین مزرعه شیرین‌بیان کشور عنوان کرد:

لزوم مساعدت مسؤولان در اجرای عملیات کاشت درختان مثمر در طرح‌های مرتع‌داری

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۵
شکرالله پیرمرادی، مجری نخستین و بزرگ‌ترین مزرعه شیرین‌بیان کشور در آب باریک شهرستان اقلید تصریح کرد: این مرتع و طرح مرتع‌داری، قابلیت و ظرفیت لازم در کشت گیاهان دارویی ازجمله کاشت گونه‌های درختی مثمر (پسته و ... ) را داشته و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی، به‌عنوان بادشکن، موجب جلوگیری از فرسایش خاک شود، ازاین‌رو مساعدت مسؤولان در اجرای عملیات کاشت درختان مثمر در طرح‌های مرتع‌داری به‌ویژه مرتع آب باریک لازم و ضروری است.
لزوم مساعدت مسؤولان در اجرای عملیات کاشت درختان مثمر در طرح‌های مرتع‌داری
به گزارش حافظ خبر، شکرالله پیرمرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری فارس از اقلید، با اشاره به پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در راستای صدور و دریافت پروانه چرای حدود 3 هزار و 130 هکتار از مراتع آب باریک تصریح کرد: این اقدام گامی مؤثر در حفظ مراتع و جلوگیری از تخریب و تصرف محدوده شد.

 
وی با اشاره به ظرفیت‌ های منطقه اظهار داشت: با اصلاحیه طرح مرتع‌ داری در سال‌های 91 و 92، اقدام به تولید شیرین‌بیان به‌ صورت دیم در 70 هکتار از این مرتع کردم.
پیرمرادی به بازدید از تولید شیرین‌ بیان در کشور چین و هماهنگی و کمک اساتید و کارشناسان مجرب دانشگاه و اداره کل منابع طبیعی برای بازنگری طرح مرتع‌ داری اشاره کرد و از اجرای طرح تولید شیرین‌ بیان به‌صورت آبی در قالب یکی از پروژه‌های طرح مرتع‌ داری باوجود مشکلات بسیار سخن گفت.
وی با اشاره به وجود بیش از 80 درصد کارخانه‌های فرآوری شیرین‌ بیان در فارس و بازار مناسب این محصول در این استان و صادرات خوب آن به سایر کشورها، تصریح کرد: این مرتع و طرح مرتع‌ داری، قابلیت و ظرفیت لازم در کشت گیاهان دارویی ازجمله کاشت گونه‌های درختی مثمر ( پسته و ...) را داشته و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی، به‌عنوان بادشکن، موجب جلوگیری از فرسایش خاک شود، ازاین‌رو مساعدت مسؤولان در اجرای عملیات کاشت درختان مثمر در طرح‌های مرتع‌ داری به‌ویژه مرتع آب باریک لازم و ضروری است.

 
پیرمرادی با اشاره به مدت‌زمان 4 الی 5 سال موردنیاز برای بهره‌برداری از طرح تولید شیرین‌ بیان، بر لزوم افزایش دوره بازپرداخت و زمان استراحت تسهیلات مربوطه تأکید کرد و با بیان اینکه میزان مجوز برداشت آب در اجرای این طرح کافی نیست و موجب تحمیل هزینه‌های بسیاری می‌شود، خواستار همکاری و حمایت لازم برای تغییر وضعیت پروانه چاه از صنعتی به کشاورزی و افزایش دبی آب شد.
اقلید یکی از مناطق کوهستانی و سرسبز فارس است و دارای آب هوای سرد و کوهستانی می باشد که در 275 کیلومتری مرکز استان فارس، شیراز واقع شده است.
 

 منبع: خبرگزاری علم و فناوری
کد مطلب : ۲۱۹۷۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما