۱
plusresetminus

هوشمند سازی مدیریت منابع آب توسط مخترع جهرمی

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۵۱
امروزه مسئله کم آبی و مدیریت منابع آبی، یکی از چالش های اصلی کشور به حساب می آید. چالشی که اگر راه چاره ای توسط پژوهشگران، شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی کشور، برای آن اندیشیده نشود، با مشکلات جدی در زمینه آب مواجه خواهیم شد .
هوشمند سازی مدیریت منابع آب توسط مخترع جهرمی
به گزارش حافظ خبر، امروزه مسئله کم آبی و مدیریت منابع آبی، یکی از چالش های اصلی کشور به حساب می آید. چالشی که اگر راه چاره ای توسط پژوهشگران، شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی کشور، برای آن اندیشیده نشود، با مشکلات جدی در زمینه آب مواجه خواهیم شد .
در گفتگوی خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شهرستان جهرم استان فارس با مدیر عامل شرکت دانش بنیان چترسبز صنعت باربد، آخرین راه های برون رفت از مشکل مدیریت منابع آب مورد بررسی قرار گرفته شد .
مکاریان در آغاز گفت و گو با اشاره به راه اندازی این شرکت با محوریت تولید و نصب سیستم های آبیاری هوشمند ، گفت : شرکت چتر سبز صنعت باربد ، چهار سال پیش تاسیس شد و توانسته تا به امروز، 42 نفر اشتغال زایی ایجاد کند.
او در ادامه گفت: در آغاز فعالیت شرکت، 3اختراع به ثبت رساندیم که هر سه این اختراعات، دانش بنیان و دارای گواهینامه ثبت اختراع و همچنین تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان است.

 
مکاریان توضیحات خود را راجب اختراع این سیستم اینگونه آغاز کرد: در زمینه آبیاری و آبرسانی کشاورزی ، مسئله مهم آن است که بتوانیم سیستم های آبیاری و آبرسانی را طوری مدیریت کنیم که همه عوامل محیطی و نیاز آبی گیاه به همراه تجربه شخص کشاورز مورد استفاده و بررسی قرار گیرد.
او در ادامه توضیح داد: سیستم اختراعی ما ترکیبی از سه سیستم هوشمند است که این سه شامل سیستم مدیریت چاه و منبع آب، شیرهای هوشمندی که بدون دخالت انسان کار میکنند و همچنین حسگرهایی که داده های محیطی و خاک را به سیستم مدیریت مرکزی ارسال میکند و در آنجا این داده ها و اطلاعات به طور هوشمند مورد بررسی قرار گرفته و فرآیند آبیاری و آبرسانی را مدیریت میکند.
مخترع این سیستم اضافه کرد: هم اکنون این سیستم پیچیده تراز قبل شده است به طوری که میتواند ترکیدگی خط انتقال آب را تشخیص دهد و همچنین این به حسگرهای دما جهت رفع خطر سرمازدگی، سیستم نورسنجی و میزان تبخیر آب و همچنین میتواند در زمان بارندگی، آبیاری را تا زمان نیاز گیاه به آب متوقف کند.
او گفت: داده های تمامی این سیستم ها به صورت از راه دور، در اختیار کشاورز قرار میگیرد و بدون دخالت انسان به صورت خودکار و هوشمند آبیاری گیاهان انجام میشود.
از مدیرعامل این شرکت خواستم تا ویژگی های اجرای این سیستم را توضیح دهد، وی گفت: کاهش میزان مصرف آب تا بیش‌از 80 درصد، کاهش75 درصدی مصرف کودهای شیمیای، افزایش 2برابری تولید و همچنین کاهش میزان رویش علف های هرز را از جمله ویژگی های اجرای این سیستم است.

 
وی اشاره داشت: این سیستم برای نخستین بار در یکی از باغات شهرستان جهرم مورد بهره برداری قرار گرفت و با توجه به عملکرد فوق العاده این سیستم، علاوه بر استان فارس، در 8 استان دیگر کشور نیز اجرا گردید.
مکاریان در توضیح هزینه اجرای این سیستم گفت: میزان هزینه ها بستگی به تعداد شیرهای هوشمند مورد استفاده است.
مدیرعامل شرکت چترسبز صنعت باربد افزود: هرجایی که شیری وجود داشته باشد، از شیرهای مورد استفاده در صنعت، کشتی ها و هواپیماها گرفته تا مدیریت منابع آب درون شهری، شرکت ما آمادگی آن را دارد تا با هوشمند سازی آنها، از خطاهای انسانی جلوگیری کند و راندمان را افزایش دهد.
فاضل مکاریان فرد جهرمی در این گفت و گو از حمایت های مادی و معنوی بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک علم و فناوری استان فارس و بسیج علمی و پژوهشی تشکر کرد و گریزی نیز به برخی مشکلات زد.
مکاریان تصریح کرد: سیستم های مجوزی که مدیران دستگاه های مختلف ایجاد کرده اند به  نحوی است که تولید را در ابتدای راه از بین می برد و هرجا که بخواهیم پیشرفتی کنیم، با مانع بزرگی تحت عنوان مجوزهای دولتی برخورد می کنیم.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گلایه خود را از مدیران پایین دستی اینگونه مطرح کرد که: مدیران و مسئولان عالی کشور از حمایت های مختلف صحبت میکنند اما مدیران اجرایی پایین دستی، عملا حمایتی انجام نمی دهند که امید است این مشکلات هرچه سریعتر رفع شود.
این مخترع جهرمی در پایان گفت: برای بهره گیری از تمام ظرفیت صنعتی این شرکت نیازمند سه میلیارد تومان سرمایه هستیم که امید است در سال رونق تولید، با حمایت سرمایه گذاران بخش های دولتی و خصوصی، این امر محقق گردد.
 
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری در فارس؛ کمبود آب و عدم مدیریت صحیح منابع آب قابل دسترس، بحران آبی و نرسیدن به توسعه پایدار را سبب می شود که وقوع خشکسالی ها باعث تشدید آن میگردد و دارای ابعاد مختلف زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی است.

 
عصر حاضر می تواند آغاز بحرانی باشد که عامل اساسی آن را یک عنصر حیاتی، یعنی آب شکل می دهد. بحران کم آبی که امروزه سطح زمین را فراگرفته، آسیب ها و تهدیدات جدی را برای مردم در سراسر کره زمین ایجاد نموده است. در این میان، ایران بنابر عواملی از قبیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، اختلال و نوسان در بارش از جمله کشورهای کم آبی به شمار می آید که وضعیت آب در برخی مناطق آن بحرانی است؛ به ویژه آنکه در کنار این اوضاع نامساعد، مواردی از قبیل رویه نامتعادل مصرفی و افزایش فعالیت های صنعتی و کشاورزی به مسأله بحران آب عمق معناداری داده که طبعاً تداوم این روند به تحولات و تغییراتی در عرصه اجتماعی منجر گردیده است.
ارزیابی شاخص‌های مختلف بین‌المللی حاکی از آن است که ایران در وضعیت تنش آبی قرار دارد. کارشناسان بر‌این باورند که وضعیت نابسامان مدیریت منابع موجود آبی کشور، یکی از علل اصلی قرار گرفتن در شرایط تنش آبی به‌شمار می‌رود. این در حالی است که آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد درصورت ادامه وضع موجود مدیریت منابع آب، ایران با مشکلات متعددی از جمله مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مواجه خواهد شد.
آمارها نشان می‌دهد ایران به دلیل بارش سالانه کمتر از یک‌سوم متوسط جهانی، در زمره کشورهای با محدودیت منابع آب قلمداد می‌شود. آب در فرآیند توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه، نقش عمده و کلیدی دارد و در ایران به دلیل کمبود منابع آب، مدیریت صحیح آن برای رسیدن به توسعه پایدار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نتایج تحقیقات کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل حاکی از آن است که اگر کشوری سالانه بیش از ۴۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را برداشت کند، در وضعیت بحران شدید آب قرار خواهد داشت. حال بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰۸ درصد از منابع آب تجدیدشونده ایران برداشت شده و در نتیجه کشور از نظر این شاخص در وضعیت تنش آبی شدید قرار دارد. 
پس بنابر مطالب گفته شده می توان به اهمیت کار انجام شده در شرکت چتر سبز صنعت باربد پی برد.
 
کد مطلب : ۲۲۲۰۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما