۰
plusresetminus

زایش چند گوساله گوزن زرد در پهنه‌های زیست محیطی فارس ثبت شد

تاریخ انتشارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۲
زایش چندگوساله گوزن زرد ایرانی در پهنه‌های زیست محیطی شهرستان های ارسنجان و کازرون استان فارس در روزهای گذشته به ثبت رسید.
زایش چند گوساله گوزن زرد در پهنه‌های زیست محیطی فارس ثبت شد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان، جمعه اعلام کرد: سه راس گوساله گوزن زرد ایرانی در پهنه‌های زیست گوزن زرد ارسنجان زایش یافت. 
حسن ابراهیمی بیان کرد: با توجه به مشاهدات عینی ماموران یگان اجرایی این شهرستان، سه راس گوساله گوزن زرد ایرانی در فروردین ماه ۱۴۰۰ متولد شده است.
وی افزود: با تلاش‌های انجام شده و توجه ویژه ماموران این سایت، شرایط نگهداری از گونه کمیاب گوزن زرد ایرانی که در خطر انقراض است به نحوی فراهم شد که از ابتدای سال تا کنون سه  راس گوزن متولد شده و کمک شایانی به احیای این گونه ارزشمند کرده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان، گشت و پایش و نظارت مستمر، تغذیه و فراهم کردن امنیت زیستگاه و نهایتا مدیریت بهینه و مطلوب را از دلایل ازدیاد جمعیت این گونه برشمرد.
گوزن زرد ایرانی از نظر ارزش حفاظتی جزو گونه های در معرض خطر انقراض سازمان بین‌المللی حفظ حیات وحش قرار دارد.​ گوزن زرد ایرانی دارای جثه ای کوچکتر از مارال و از شوکا  بزرگتر است. این گونه حیات وحش علفخوار، سرشاخه خوار و نشخوار کننده است.
پهنه احیا، تکثیر و پرورش گوزن زرد به مساحت حدود ۳۰۰ هکتار در ۸ کیلومتری شرق شهر ارسنجان در جنگل خلیل بیگ واقع شده است.
در سال ۱۳۹۰ و با راه‌اندازی این پهنه ، تعداد ۷ راس گوزن زرد در منطقه رهاسازی شده بود که اکنون به ۵۲ راس رسیده است.
تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در ایستگاه میانکتل شهرستان کازرون
 نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در ایستگاه میانکتل کازرون در سال جاری در روزهای نخست فروردین ماه و دومین زایش در روز گذشته در این منطقه به ثبت رسید. 
جمال خداپرست رئیس اداره محیط زیست کازرون در این زمینه گفت :محیط بانان ایستگاه مطالعاتی گوزن زرد ایرانی میانکتل،حین گشت و پایش در روز پنج شنبه ۲ اردیبهشت دومین گوساله ی گوزن زرد ایرانی تازه متولد شده را مشاهده کردند. 
وی روز جمعه اعلام کرد : در گشت و پایش های تاریخ مذکور،تعداد ۴۶راس گراز، شامل هفت راس گراز ماده به همراه ۳۹توله تازه متولد شده نیز مشاهده کردند.
خداپرست همچنین افزود: با توجه به مشاهدات میدانی، پیش بینی می شود در فصل جاری،تعداد پنج راس گوساله گوزن زرد ایرانی در این ایستگاه متولد و به جمعیت گوزن های موجود اضافه شوند.
شهرستان کازرون در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی و شهرستان‌ ارسنجان در فاصله ۱۲۰کیلومتری شمال شرقی شیراز در استان فارس قرار دارند.
 
کد مطلب : ۲۳۴۳۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما