۰
plusresetminus
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا:

پوکی استخوان می تواند در هر استخوانی از بدن ایجاد شود

تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۱
متخصص ارتوپدی وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت:پوکی استخوان می تواند در هر استخوانی از بدن ایجاد شود ولی معمولا در ستون مهره، لگن، مچ دست و دنده ها بیشتر دیده می شود.
پوکی استخوان می تواند در هر استخوانی از بدن ایجاد شود
به گزارش حافظ نیوز، دکتر مهدی ابویی چهارشنبه به ایرنا اظهار داشت: پوکی استخوان حالتی است که در آن استخوان شکننده می شود و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می یابد.

وی بیان کرد: پوکی استخوان به معنی کم شدن تراکم استخوان است که بدنبال آن قدرت استخوان کم و شکننده می شود و شکننده شدن استخوان موجب می شود احتمال بروز شکستگی در آن بیشتر شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: پوکی استخوان معمولاٌ به تدریج پیشرفت می کند و هیچ علامتی از خود بروز نمی دهد تا وقتی که شکستگی بوجود آید.

این متخصص ارتوپدی ادامه داد: در سنین بچگی و جوانی ساخته شدن بیش از جذب شدن است ولی در سنین بالا بیش از اینکه استخوان ساخته شود جذب می شود ولی حتی در شدیدترین حالات پوکی استخوان، بدن از ساخت استخوان جدید دست نمی کشد و فقط مقدار آن کم می شود.

این پزشک بیان کرد: بیشترین مقدار تراکم استخوان در حدود سن بیست سالگی است و حدود نیمی از زنان مسن تر از 45 سال و 90 درصد زنان مسن تر از 75 سال به بیماری پوکی استخوان مبتلا می شوند.

ابویی گفت: مردان مسن نیز به پوکی استخوان مبتلا می شوند که البته میزان ابتلای آنان کمتر از زنان است.

وی بااشاره به اینکه پوکی استخوان عارضه ای است که با بالارفتن سن بوجود می آید اظهار داشت: با اطلاع از وضعیت استخوان به ویژه در خانم ها در دوران نزدیک به یائسگی، بکار بردن روش های تشخیص مناسب و در صورت نیاز تجویز داروهای ویژه می توان از پیشرفت بیماری و عوارض حاصل آن پیشگیری کرد.

به گفته وی تغذیه مناسب از روش های بسیار مؤثر برای پیشگیری از پوکی استخوان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: غذای انسان باید محتوی پروتئین ها و املاح کافی و ویتامین های لازم باشد تا روند پوکی استخوان کندتر شود.

وی با بیان اینکه بهترین منبع کلسیم و پروتئین: شیر، پنیر، ماست و غذاهای دریایی به ویژه ماهی است ، گفت: افراد مسن در معرض ابتلای بیشتری قرار دارند.
کد مطلب : ۹۱۹۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما