۰
plusresetminus
دادستان پاسارگاد:

نگهداری و چرای دام در حریم راه آهن ممنوع است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۱
اگر خسارتی به راه آهن وارد شود، مالکین دامها مسئول پرداخت خسارت به راه آهن هستند و راه اهن هیچ گونه مسولیتی در قبال تلف شدن دام ندارد.
نگهداری و چرای دام در حریم راه آهن ممنوع است
به گزارش حافظ نیوز به نقل از طنین پاسارگاد، راه آهن به عنوان يك شريان ارتباطي موثر جايگاه ويژه اي را در رشد و توسعه اقتصادي كشورهاي جهان به خود اختصاص داده است، قابليت حمل انبوه صرفه جويي درمصرف انرژي سرعت هاي بالا ايمني بيشتر قيمت تمام شده پايين تر نسبت به ساير بخشهاي حمل ونقل و هزينه هاي اجتماعي كمتر از مزاياي حمل و نقل ريلي مي باشد.

ايجاد گذرگاه در مسير خطوط ريلي باید در چارچوب مقررات وتوجه مناسب به ايمني، توسط واحد هاي ذيصلاح صورت می پذيرد كه ترجيحا بصورت گذرگاه هاي غير همسطح طراحي و پياده سازي مي شود.

در اين زمينه ايجاد هرگونه گذرگاه در مسير خطوط ريلي  بدون هماهنگي شركت راه آهن و  توسط افراد غير صلاحيتدار غير قانوني است و با توجه به قوانين موجود كشوري، تقصيرات و خسارات محتمل در سوانح متوجه تعرض كننده به حريم و اشخاص استفاده كننده از اينگونه گذرگاه ها  مي باشد.

حريم راه آهن، عبارت است از آن مقدار از اراضي اطراف خط آهن كه به منظور بهره برداري موثر و لازم از راه آهن، مورد نياز مي باشد. براساس قانون بزه هاي راه آهن ميزان حريم راه آهن 17 متر فاصله به هريك از دو طرف محور خط تعيين شده است.

براساس ماده 17 قانون اصلاح قانون ايمني راهها و راه آهن، ايجاد هرگونه ساختمان، ديوار كشي و تاسيسات در محدوده اي به شعاع يكصد متر از منتهي اليه حريم راهها و راه آهن باید با مجوز وزارت راه و ترابري ( راه آهن در بخش ريلي ) صورت پذيرد.   

قوانين مرتبط با عبور از روي خطوط ريلي

 ماده 9 قانون ايمني راه ها وراه آهن :

عبور از روي خطوط راه آهن و ورود در محوطه ايستگاه ها و كارخانه ها و تاسيسات فني راه آهن به استثناي سكوهاي مسافري و امكنه و گذرگاه ها و معابر مجاز واقع در ايستگاه ها و در طول خطوط ممنوع است جز براي آن عده از مامورين راه آهن كه بر حسب وظيفه مجاز به ورود و عبور مي باشند و در صورت تخلف و بروز حادثه راه آهن دولتي ايران مسئول نخواهد بود.

-ماده 10 قانون ايمني راه ها وراه آهن :

‌ عبور هر گونه وسيله نقليه اعم از موتوري و غير موتوري از يك طرف خط آهن به طرف ديگر در غير محلهاي مجاز ممنوع است و‌متخلف از اين امر مسئول هر گونه پيشامد و خسارت وارده مي‌باشد.

 -ماده 6 قانون ايمني راه ها وراه آهن :

 اقدام به هر گونه عملياتي كه موجب خرابي جاده شود، همچنين ايجاد هر گونه مستحدثات يا درختكاري يا زراعت يا اقدام به حفاري در‌حريم قانوني شاهراه‌ها و راه‌هاي اصلي و فرعي و راه‌آهن كه ميزان هر يك به طريق و وسائل متناسب مشخص و از طرف وزارت راه آگهي مي‌شود بدون‌اجازه وزارت راه ممنوع است .

 ‌تبصره 1 - وزارت راه مكلف است به حضور نماينده دادسرا و در نقاطي كه دادسرا نباشد با حضور نماينده دادگاه بخش اين قبيل مستحدثات يا‌ درختكاري و يا زراعت و حفريات را ضمن تنظيم صورت مجلس رأسا قلع و آثار تجاوز را محو كند.

 ماده 14 قانون كيفر بزه هاي مربوط به راه آهن:

نگهداري و چراندن دام در حريم راه‌آهن ممنوع است و راه‌آهن مسئول خسارات وارده كه از تلف آنها حاصل مي‌شود نخواهد بود.اگر از اين راه خساراتي به راه‌آهن وارد شود مالكين دام‌ها در قبال راه‌آهن مسئول خواهند بود .

بهروز عواطفی نژاد دادستان پاسارگاد در همین زمینه درگفتگو با طنین پاسارگاد اظهار داشت: طبق ماده 14 قانون کیفری بزه های مربوط به راه آهن،"نگهداری و چراندن دام در حریم راه آهن ممنوع است" وراه اهن مسئول خسارت وارده و تلف شدن دام نیست.

دادستان پاسارگاد ادامه داد: اگر از این طریق خسارتی به راه آهن وارد شود که البته در شهرستان پاسارگاد در این زمینه چندین حادثه رخ داه است، مالکین دامها مسئول پرداخت خسارت به راه آهن هستند و راه اهن هیچ گونه مسولیتی در قبال تلف شدن دام ندارد، بلکه می تواند خساراتی که از طریق دام  به راه اهن وارد شده را نیز مطالبه کند.

عواطفی ادامه داد: طبق ماده 6 قانون ایمنی راه آهن و راه ها و تبصره یک آن، ایجاد هرگونه مستحدثات، درختکاری و یا زراعت و هر اقدام حفاری در حریم قانونی راه آهن،آزاد راه ها و راههای اصلی و فرعی که البته میزان فاصله هر یک به طریق و وسایل متناسب مشخص و از طرف وزارت راه و شهر سازی آگهی می شود،بدون اجازه وزارت راه و شهر سازی ممنوع است.

دادستان پاسارگاد بیان داشت: طبق تبصره یک، وزارت راه و شهر سازی مکلف است باحضور نماینده دادستان این قبیل مستحدثات با درختکاری و زراعت را ضمن تنظیم صورتجلسه، قلع قمع و آثار تجاوز را محو کند که در این زمینه این کار بدون رسیدگی و حکم و با دستور قلع و قمع داستان می تواند انجام شود.

وی گفت: اگر در شهرستان پاسارگاد،اینچنین مواردی مشاهده شود قانون قاطعانه با آن برخورد خواهد کرد.
کد مطلب : ۹۵۲۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما