۰
plusresetminus
به بهانه روز درختکاری؛

هنگامی که «فضای سبز شیراز» قربانی «توسعه» و «مدرنیته» می شود/ عضو هیئت رئیسه شورای شهر: باغداری در شیراز دیگر مقرون به صرفه نیست!

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۰
بیم آن می رود تا کمتر از ده سال دیگر، شیراز دیگر آن شهر همیشه سبز و با هوایی پاک و بهاری در بسیاری از ایام سال نباشد.
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی همه ساله، نیمه اسفندماه زمان مناسبی است تا به یاد فضای سبز محیط پیرامون زندگی خود بیفتیم. شیراز از جمله شهرهایی است که از دهه های پیش، به دلیل وجود باغات متعدد در بافت شهری خود، در سطح کشور به «شهر سبز» معروف بوده و تراکم بالای باغات و فضای سبز در این شهر، یکی از عوامل اصلی پاک بودن و پاک ماندن هوای شهر شیراز در بسیاری از ایام سال در مقایسه با دیگر کلانشهرهای کشور می باشد.
با این وجود طی سالهای اخیر، تب مدرنیته و توسعه در شیراز فراگیر شده و همانند یک سرطان بدخیم در حال ریشه دواندن در مناطق مختلف شهر به ویژه مناطق باغی نظیر قصردشت و یا چمران است؛ به نحوی که تنها عکسهای هوایی می توانند عمق فاجعه نابودی فضای سبز در شیراز را به درستی نشان دهند.
هتل چمران از جمله مراکز مشهور اقامتی و تفریحی در شیراز است که سالها پیش، توسط سید محمد حسین شفاعتیان در بلوار شهید چمران شیراز احداث شد. فارغ از کارکردهای توریستی این بنا و نقش مهم آن در جذب گردشگر، همواره این سوال وجود داشته است که چگونه در بلواری که سالها شهرداری در آن، به شهروندان اجازه ساخت بنای بیش از سه طبقه را نمی داد به ناگاه برجی سی طبقه مجوز ساخت گرفت و با انبوهی از تخریب درختان سربه فلک کشیده در این بلوار، ساخته شد.

هتل چمران شیراز
تصویر هوایی از محل ساخت هتل چمران / اردیبهشت 1383

هتل چمران شیراز
تصویر هوایی از محل ساخت هتل چمران / تیر 1390

اما قصه پرقصه درختان و باغات شیراز به ویژه منطقه قصردشت تنها در چند مورد معدود خلاصه نمی شود. بلکه در بسیاری از این مناطق، باغات و درختان یکی پس از دیگری بر اثر سهل انگاری عمدی صاحبانش خشک می شوند و سپس تفکیک شده و تبدیل به مناطق مسکونی و یا تجاری می شوند. گرچه طی سالیان اخیر، با افزایش مراقبت ها و شناسنامه دار کردن درختان در این نواحی توسط شهرداری، از شدت تخریب باغات و فضای سبز شیراز کاسته شده اما متاسفانه این روند هنوز متوقف نشده و بیم آن می رود تا کمتر از ده سال دیگر، شیراز دیگر آن شهر همیشه سبز و با هوایی پاک و بهاری در بسیاری از ایام سال نباشد.

اصنافی عضو شورای شهر: قوانین شهری مربوط به پانزده سال پیش است و دیگر کارایی ندارد/ متاسفانه باغداری در شیراز برای باغداران دیگر مقرون به صرفه نیست
در همین ارتباط، مهندس سید احسان اصنافی عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز در گفتگو با "حافظ نیوز" گفت: طی سالهای اخیر، با افزایش مراقبت ها از باغات و فضای سبز شهری تلاش کرده ایم روند تخریب این مناطق را متوقف کنیم که در این باره توفیقاتی نیز حاصل شده اما نظارت شهرداری به تنهایی برای این امر به تنهایی کافی نیست.
وی در ادامه گفت: برخی از قوانین حوزه مدیریت شهری مربوط به سال 1379 می باشد که در سال 1394 و با شرایط جدید در کلانشهرها به ویژه در شیراز، دیگر کارایی لازم را نداشته و باید این قوانین اصلاح و به روز شوند تا بتوان برای حفظ و حراست از فضای سبز شهری گام های مقتدرانه و اساسی برداشت.
اصنافی همچنین افزود: اما مسئله مهمی که در تخریب باغات و فضای سبز شهری عامل اساسی محسوب می شود، بی انگیزگی باغداران برای حفظ باغات است چرا که اگر این افراد از انگیزه کافی برای حفظ باغ خود برخوردار باشند، به هر نحو ممکن از نابودی و یا تفکیک آن خودداری می کنند.
این عضو شورای شهر شیراز در ادامه با اشاره به هزینه های هنگفت باغداری در شیراز و دیگر کلانشهرها گفت: مسئله مهم در این میان، هزینه باغداری و ارزش افزوده محصولات باغی برای باغداران است که با توجه به افزایش قیمت های آبونمان و مالیات و بسیاری از عوامل دیگر، عملا حاشیه سود باغداران به حداقل رسیده و عملا دیگر مقرون به صرفه نیست و عده ای از باغداران ترجیح می دهند با خشک کردن درختان و تفکیک و فروش باغ خود، به ثروت کلانی دست یابند این در حالی است که اگر در قوانین موجود، برای حفظ باغات راهکارها و مشوق هایی برای باغداران در نظر گرفته شود، با سودده شدن باغداری در مناطق شهری، قطعا باغات بدون اعمال قدرت و یا نظارت از سوی شهرداری یا دیگر ارگان ها به حیات خود ادامه خواهند داد.

تهیه و تنظیم: محمود فریدونی
  • هتل چمران شیراز

    هتل چمران شیراز

  • هتل چمران شیراز

    هتل چمران شیراز

کد مطلب : ۱۳۳۵۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
feedback
Iran, Islamic Republic of
مقارن همین ایام و حدود دو سال پیش را خوب به خاطر دارید جناب مشفقیان؟!
بنده که خیلی خوب به یاد دارم که در اعتراض به مصوبه شورای به اصطلاح اصول گرا در مورد برج های دوقلو از دانشجو و طلبه و اساتید شهرسازی و ترافبک متفق شدند و شما همه ایشان را به برخوردهای جناحی و خیانت و تندروی و چه و چه متهم کردید! به یاد دارید؟
حرف کارسناسی و اعتراض به حق همه این افراد را نشنیدید و شما و جهان نیوز کاسه داغ تر از آش شدید. اعتراض آن روز هم به رواج سرمایه داری و لیبرالیسم در شرسازی و تصمیمات شهری و البته تخریب تنها باغ و پهنه سبز در محدوده مرکزی شهر بود! اعتراض آن روز هم به مدل های کاریکاتوری توسعه در ذهن معیوب مسئولان شهری بود. اعتراض آن روز نشنیدید و امروز اعتراض اقای اصنافی را سر دست گرفته اید؟! مرحبا! افرین! اقای اصنافی در جنایت ها و خیانت های به شهر شیراز در این چند سال شریک است و شما نیز شریک ایشان!
م.م
feedback
Iran, Islamic Republic of
اعتراض دو سال پیش شما البته دارای رگه های مشهود افراط گرایی بود که متاسفانه گفتمان حق تقابل با سرمایه داری لیبرال رو کلا به حاشیه برد
باغ فرزانه باغی بود که شهرداری و شورا زمانی که روش دست گذاشتند، یا از دلش یک پارک باغی در میومد یا یک مجتمع پزشکی به همراه پارک یا هرچیز دیگه
بعد از جنجالهای شما، دیدید و دیدیم که این فضا مجددا به حال خودش رها شد فضایی در دل شهر که صدها هزار نفر میتونن ازش متنفع بشن
و دوباره جنگ شهرداری و مالک بر سر آبیاری درختان اونجا شروع شده چون مالک حاضر به آبیاری درختان نیست! و ترجیح میده درختها اونجا خشک بشن تا بلکه بتونه تفکیکشون کنه
حرف آقای اصنافی هم دقیقا همینه باغداری در شیراز برای باغدار اقتصادی و مقرون به صرفه نیست برای این چه میشه کرد؟ بهش فکر کردید؟ به زور به باغدار باید گفت باید به باغداری ادامه بدی؟ راهکار شما چیه؟
مشکل ما با شما دقیقا همینه شما اهل اعتراضید و نه راهکار
feedback
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم چرا دوباره به این صفحه سر زدم. شاید از سر کنجکاوی. بگذریم.
شما؟! منظورتون از شمارو متوجه نشدم. من یه شهروند شیرازی هستم و اگر خدا قبول کند یک مهندس و کارشناس شهرسازی، همین!
شما هم به معتدلیون پیوسته اید و هر کس را که نمی پسندید به افراط متهم می کنید!
کلام اخیر امام خامنه ای را نشنیده اید یا فراموش کرده اید؟! در راه حق تندروی و کندروی نداریم!
به هر حال اگر به اعتراضات اساتید دانشگاه رجوع کنید راهکارهای پیشنهادی ایشان را هم خواهید دید. البته اگر سیاسی کاری و سیاسی بازی اجازه قضاوت بی طرفانه را به شما بدهد. موفق باشید.
م.م
feedback
Iran, Islamic Republic of
منظور از شما کاملا واضحه
معترضان دو سال پیش اقشار مختلف مردم و صفوف بهم پیوسته آحاد ملت نبودن یه عده تابلو و مشخص به عنوان لیدر جلو بودن و البته یک عده دانشجو با مطالبات بر حق هم پشت سر اینها
درباره اظهار نظر اساتید هم متاسفانه برخی ها پشت اساتید پنهان میشن! در هزار مورد و مساله در این شهر، برخی اساتید موافق یک چیز هستند و برخی مخالف همون چیز! مثل سد تنگ سرخ که حداقل سه تا مصاحبه با سه تا استاد تراز اول معماری داریم که موافقن و البته اساتیدی هم هستن که مخالفن بنابراین اینکه ما هی بگیم ما پشتیبانی اساتید رو داریم زرنگی نیست!
تبادل لینک و محتوا
feedback
Iran, Islamic Republic of
شماره موبایل و تلگرام: 09398432233 سلام سایت ما را با مشخصات زیر، لینک کنید آوینی نیوز http://avinynews.ir سپس به ما اطلاع بدهید تا سایت شما را در آوینی نیوز، لینک کنیم ثبت شده در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی
feedback
Iran, Islamic Republic of
معلومه که باغداری برای هیچکس به صرفه نیست از بس که مالیات های الکی و بیخود میگیرن
حداقل اگه اجازه میدادن این مالکای بخت برگشته از باغشون استفاده هایی مثل باغ مجالس یا غیره بکنن اونوقت بازم یه چیزی! الان همین چارتا درختم که مونده والا غنیمته