«آتش سوء مدیریت» بر پیکره جنگل ها و مراتع فارس/ از «پارک ملی بمو» و «منطقه پاسارگاد» تا «کوهستان مروارید داراب»؛ چرا باید بسوزند؟! + گزارش تصویری/ آتش سوزی در پارک ملی بمو

22 خرداد 1395 ساعت 20:12

آیا تا کنون افکار عمومی و رسانه ها از مسئولان استان پرسیده اند که چرا فارس علیرغم داشتن بیش از دو میلیون متر مکعب مناطق جنگلی، برای اطفای حریق های احتمالی هواپیما و یا بالگردی در اختیار ندارد؟


به گزارش "حافظ نیوز" طی روزهای گذشته، آتش سوزی در برخی مراتع و جنگل های استان فارس از جمله مراتع و جنگل های منطقه پاسارگاد، پارک ملی بمو و منطقه کوهستانی مروارید داراب به خطری جدی برای محیط زیست و حیات وحش تبدیل شده است.
بر اساس آنچه که مسئولان مربوطه تا کنون عنوان داشته اند، دو عامل خطای انسانی و گرمی هوا از جمله عوامل اصلی وقوع این قبیل آتش سوزی ها بوده است. در نگاه اول، می توان بی مبالاتی و غفلت برخی شهروندان و ساکنین محلی را به عنوان عامل شروع آتش و گرمی هوا را عامل گسترش آن در نظر گرفت.
اما آنچه که موجب می شود دامنه آتش، علیرغم حضور گسترده مردم و نیروهای بسیج در کنار دیگر نیروهای امدادی ساعت به ساعت گسترده تر شود و خبری از اطفای حریق و مهار دامنه آن نباشد، فقدان مدیریت صحیح بحران و سوء مدیریت است.
آیا تا کنون افکار عمومی و رسانه ها از مسئولان استان پرسیده اند که چرا فارس علیرغم داشتن بیش از دو میلیون متر مکعب مناطق جنگلی، برای اطفای حریق های احتمالی هواپیما و یا بالگردی در اختیار ندارد؟ و چرا برای خاموش کردن آتش در مراتع و جنگل ها، همچنان از روش های سنتی استفاده می شود؟ و چرا جنگل های پاسارگاد باید چند روز در آتش بسوزد و همچنان خبری از ارسال هواپیما و یا بالگرد آب پاش از تهران یا دیگر مراکز نباشد؟
و مسئله مهمتر اینکه وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع در چنین فصلی، امری قابل پیش بینی و مرسوم است. با این حال، چرا کارگروه های مدیریت بحران هنگامی تشکیل می شود که آتش سوزی در سطحی وسیع اتفاق افتاده و دامنه وسیعی پیدا کرده است؟ چرا از ابتدای سال برای مقابله با چنین بحران هایی، تمهیداتی از پیش اندیشیده نمی شود؟ از آخرین مانور اطفای حریق در جنگل ها و مراتع چند سال می گذرد؟!
اینها سوالاتی است که پاسخ به آنها، اثبات می کند جنگل های فارس بیش از هر عامل دیگر در این ایام، در آتش سوء مدیریت می سوزند.

نویسنده: محمود فریدونی
تصاویر از: امیر صادقیان


کد مطلب: 14368

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/gallery/14368/1/آتش-سوء-مدیریت-پیکره-جنگل-مراتع-فارس-پارک-ملی-بمو-منطقه-پاسارگاد-کوهستان-مروارید-داراب-چرا-باید-بسوزند-گزارش-تصویری-سوزی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir