۰
plusresetminus
امروز صبح با حضور علی اکبر ولایتی برگزار شد؛

همایش تحول در علوم انسانی و نقش آن در غنا بخشی به دروس معارف اسلامی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۹
رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در دومین گردهمایی سراسری استادان معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع «تحول در علوم انسانی و نقش آن در غنا بخشی به دروس معارف اسلامی» در شیراز حضور یافت.
به گزارش "حافظ نیوزعلی‌اکبر ولایتی صبح امروز در دومین گردهمایی سراسری استادان معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع «تحول در علوم انسانی و نقش آن در غنا بخشی به دروس معارف اسلامی» اظهار داشت: در آستانه دهه فجر و بعد از گذشت چندین سال از پیروزی انقلاب اسلامی باید تغییری در علوم انسانی ما متناسب با آنچه در جامعه واقع است، اتفاق بیافتد.
وی ادامه داد: دیگران برای اینکه بتوانند بر کشورهای اسلامی و جهان سوم سلطه پیدا کنند، به علوم انسانی پرداختند تا عقاید خود را بر آن‌ها تثبیت کنند.
رئیس هیأت مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: فرویدیسم و داروینیسم را به ما تحمیل کردند درحالی‌که کسی جرئت نداشت در مورد تنازع بقا و تنوع انواع حیوانات سخنی بگوید، در علوم دقیقه که قطعی فرض می‌شود گاهی تردیدهایی ایجاد می‌شود.
ولایتی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های ما همان مبانی نظری کنت در جامعه‌شناسی تدریس می‌شود، تأکید کرد: وظیفه ما این است که علوم انسانی را مبتنی بر مبانی اسلامی و فرهنگی بومی پایه‌گذاری کنیم.
وی خاطرنشان کرد: کتاب‌های درسی باید تغییر پیدا کند و محتوای آن برگرفته از آثاری از فرهنگ و تمدن اسلامی باشد، نمی‌شود که در کتاب‌های ما در مورد دکارت و هگل و ارسطو گفته شود اما در مورد قطب‌الدین شیرازی و فخر رازی و دیگران نوشته نشود.
رئیس هیأت مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: طی 12 سال اخیر با اقدامات انجام‌شده، یک‌سوم کتاب‌های درسی به آثار مهمی از تمدن ایرانی اسلامی تخصیص پیدا کرد.
ولایتی متذکر شد: این‌طور نیست که علم از غرب شروع‌شده باشد و به غرب منتهی شود، برخی دستاوردهای پزشکی متعلق به اندیشمندان اسلامی است، کتاب قانون ابن‌سینا 600 سال در جهان غرب و اسلام مورداستفاده قرار می‌گرفت و تا چند دهه پیش در دانشگاه‌های فرانسه تدریس می‌شد اما دانشجویان پزشکی از این موضوع اطلاع ندارند.
این مقام مسؤول ابراز داشت: غرب بر مبنای نگاه افلاطون که می‌گفت انسان‌ها دو دسته هستند، یا یونانی‌اند یا بربر و غیر متمدن، دیگران را به‌عنوان انسان‌های دسته دوم می‌بینند؛ همان‌طور که ترامپ هم مردم را تحقیر می‌کند و جرمش این است که آنچه دیگران نمی‌گویند را او به زبان می‌آورد.
مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل اظهار داشت: اگر بخواهیم تحول در علوم انسانی ایجاد شود، باید به اصل و نظریات بزرگان خودمان برگردیم.
ولایتی با بیان اینکه مردم ایران چون نمی‌خواستند زیر بار سلطه غرب بروند و به یک خودباوری رسیده بودند، انقلاب کردند و این خودباوری را به دیگران هم منتقل کردند، اظهار داشت: دعوا، دعوای فرهنگ است و انقلاب اسلامی با تحول در علوم انسانی تضمین خواهد شد.

عکس: محمد کاظم تابنده
کد مطلب : ۱۸۸۱۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما