۰
plusresetminus
گزارش ویژه «حافظ نیوز» درباره تخریب یکی از باغات تاریخی شیراز؛

آقای شهردار! آخرین درخت های این شهر را چه زمانی سر خواهند برید؟!

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۸
مجوزی که برخلاف مصالح شهر شیراز در شورای چهارم صادر شده و شورای پنجم علیرغم همه تاکیدات و شعارهایش برای حفظ فضای سبز، با چراغ خاموش به استقبال آن می‌رود...
حافظ نیوز/ در نخستین روزهای سال 97، یک منبع آگاه در شهرداری شیراز به خبرنگار ما از احتمال تغییر کاربری باغ فدک، از مشهورترين باغ‌های شهر شيراز (واقع در بلوار چمران نبش بلوار نيايش) به بهانه جذب سرمايه‌گذار و توسعه گردشگری و تبديل آن به مجتمع بزرگ تجاری و هتل خبر داد.
این منبع آگاه در ادامه افزود: پهنه‌ی محدودی از باغ‌های قصردشت که یکی از مزیت‌های نسبی و همچنین بخش جدایی ناپذیر از هویت شهر شیراز محسوب می‌شود، چند وقتی‌ست که از سوی برخی کانون‌های قدرت و ثروت دچار دست‌اندازی شده تا جایی که این مزیت ارزشمند شهر زیبای شیراز و طبیعت منحصر به فرد آن را به خطر انداخته است.
این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود همچنین تصریح کرد: با تأسف مضاعف، با همراهی برخی ادارات و ارگان‌ها با این تغییر کاربری‌ها مواجه هستیم تا جایی که در این باغ، پروانه مجتمع تجاری و هتل نزدیک به صد و بیست هزار مترمربع جهت احداث ساختمان عظیم و بلند مرتبه تجاری و هتل در باغ یک و نیم هكتاری فدك صادر گردیده است و به نظر می‌رسد احداث این مجتمع در دل یک باغ قدیمی، بهانه و سرآغازی برای سرعت دادن در روند تغییر کاربری‌های متعدد باغات شهر زیبای شیراز و دست اندازی به این هویت و مزیت ارزشمند شیرازی‌ها خواهد بود.
در باره صحت و سقم این ادعا، تحقیقات خبرنگار ما و گفتگو با مسئولان و نمایندگان شورا پرده از رازی تلخ برداشت: مجوزی که برخلاف مصالح شهر شیراز در شورای چهارم صادر شده و شورای پنجم علیرغم همه تاکیدات و شعارهایش برای حفظ فضای سبز، با چراغ خاموش به استقبال آن می‌رود چرا که قرار است درآمد سرشاری نصیب شهرداری شیراز شود و بخش قابل توجهی از نقدینگی مورد نیاز و کسری بودجه شهرداری را نیز برطرف خواهد کرد.
یکی از نمایندگان محترم شورای پنجم شهر شیراز که به شرط عدم افشای هویتش، با خبرنگار ما به گفتگو نشسته است درباره پروژه اقامتی-تجاری نیایش اینچنین می‌گوید:
این پروژه که دارای کاربری هتل و یک هایپر مارکت تجاری بسیار بزرگ است، پس از ساخت به عنوان یکی از مرتفع‌ترین هتل‌های کشور مطرح خواهد شد (مرتفع‌تر از هتل چمران) که امیدواریم سهمی چشمگیر در جذب گردشگران داخلی و خارجی به کلانشهر شیراز داشته باشد. وی در ادامه می گوید: این پروژه با مساحت عرصه 11000 متر مربع در تقاطع بلوار نیایش بوده که به صورت یک برج در تعداد حدودا 50 طبقه و با زیر بنای بیش از 90000 متر مربع احداث خواهد شد که ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه بصورت تقریبی بیش از 300 میلیارد تومان خواهد بود که احتمالا توسط یک سرمایه‌گذار خارجی تامین خواهد شد.
این عضو شورای شهر شیراز در انتهای سخنان خود خاطرنشان کرد: اصل این پروژه به عنوان یک بسته سرمایه‌گذاری ویژه، در شورای چهارم مطرح و تصویب شده و شورای پنجم دراین باره نقش چندانی نداشته است.
گفتگوی خبرنگار ما با این عضو شورای شهر شیراز در حالی به پایان رسید که ابهامات فراوانی همچنان پابرجاست که به برخی از آنها اجمالا اشاره خواهیم کرد:

1- شهرداری محترم شیراز که در این روزها، احتمالا خوشحال و سرمست از بابت دریافت میلیاردها تومان عوارض این پروژه می‌باشد آیا با خود اندیشیده است که شهر شیراز، چه زمانی از هایپراستار و پاساژهای تجاری اشباع خواهد شد؟ چند مرکز تجاری دیگر باید در این شهر ساخته شود تا شهرداری شیراز بگوید دیگر بس است و شهر دیگر نیازی به پاساژ و مرکز تجاری به این سبک ندارد؟! آیا تجربه اقتصادی و تبعات فرهنگی ساخت مراکز تجاری متعدد و قارچ‌گونه در شهر شیراز تجربه موفقی بوده که همچنان مسئولان محترم شهری، علیرغم تغییر 180 درجه‌ای در شورا و شهرداری همچنان بر آن اصرار می‌ورزند؟
2- آیا مسئولان محترم شهری با خود اندیشیده‌اند با ساخت این هتل و مجموعه تجاری و ترافیک بسیار زیادی که به خود جلب خواهد کرد، چه بلایی بر سر باغ تاریخی فدک و درختان کهنسال آن و فراتر از آن، بر سر بلوار زیبا و سرسبز چمران خواهند آورد؟ با ساخت این مجتمع، قطعا با موجی از صدور مجوز و پروانه برای احداث انواع مغازه‌ها و مجموعه‌های تجاری در بلوار شهید چمران مواجه خواهیم شد که تنها پس از چندسال، به کلی بلوار رویایی و سرسبز شیرازی‌ها را تبدیل به یک بلوار معمولی و پرترافیک خواهد کرد.
3- علیرغم افزایش مسافران و گردشگران نوروزی، هتل‌های شیراز در فروردین 97 خالی مانده‌اند! این را فرماندار محترم شیراز عنوان می‌کند و معتقد است هزینه بالای اقامت در شیراز، مسافران را از اسکان در هتلها فراری می‌دهد حال فرض کنید در شرایطی که هتل‌های شهر خالی هستند، یک هتل 5 ستاره دیگر نیز به مجموعه هتل‌ها افزوده شود! سرمایه‌گذار حق دارد سرمایه‌اش را تبدیل به هتل و یا هرچیز دیگر بکند اما نقش شهرداری شیراز در میانه این کارزار کجاست تا به سرمایه‌گذار مشورت صحیح بدهد و سرمایه‌اش را در مسیری هدایت کند تا هم خود سرمایه‌گذار نفع بیشتری ببرد هم مردم از بابت این سرمایه گذاری منتفع شوند؟
4- نگارنده معتقد است آنچه که با آن مواجهیم، سرمایه‌گذاری نیست بلکه سرمایه‌برداری است! همچنان که مالک پروژه هایپراستار خلیج فارس و یا زیتون و یا ستاره فارس سرمایه‌گذاری نکردند بلکه سرمایه‌برداری کردند! تنها کافیست چند میلیارد تومان آورده داشته باشی، عوارض شهرداری را پرداخت کنی و هنگامی که پروژه به مرحله گود برداری رسید چند میلیارد تومان تبلیغات کنی! و سپس در و دیوار شهر را پر کنی از آگهی پیش‌فروش واحدهای تجاری! در اندک زمانی، صدها میلیارد تومان از بابت فروش واحدهای تجاری کسب خواهد شد و آنکه او را سرمایه‌گذار می‌نامند، با ثروتی هنگفت از این پروژه خارج می‌شود تا به سرمایه گذاری (بخوانید سرمایه برداری) بعدی‌اش فکر کند!

این روزها حال شهر شیراز خوب نیست! روزگاری بیش از 3000 هکتار باغات شهری در شیراز وجود داشت که اینک به کمتر از 600 هکتار رسیده و تداوم روند کنونی، این بیم را ایجاد می‌کند که شورای پنجم، شهر را با کمتر از 100 هکتار باغ شهری به شورای ششم تحویل دهد! این وسط، از تنها چیزی که باید اعلام برائت کرد شعار است و شعار! عوام‌فریبی است و عوام‌فریبی! آقایانی که سرنوشت این شهر در دستان شماست! بیایید کمی به آیندگان و سهم آنها از این شهر و هوای پاک بیندیشید! مردم دارند نگاهتان می‌کنند!
نویسنده: سیده سعیده موسوی
 منبع: هفته نامه شهر سبز
 
کد مطلب : ۱۹۲۵۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما