حافظ خبر | اخبار و تصاویر شیراز و استان فارس 30 تير 1396 ساعت 14:52 https://www.hafezkhabar.ir/news/17305/تحصیلات-تکمیلی-دختران-خوب-یا-بد -------------------------------------------------- بررسی اجتماعی چرایی افزایش داوطلبین دختر در مقاطع تحصیلات تکمیلی؛ عنوان : تحصیلات تکمیلی برای دختران؛ خوب یا بد؟! -------------------------------------------------- نگاهی که به تدریج و زیر پوستی همان نگاه دختر غربی به تحصیلات است و با کلیشه هایی از قبیل: ازدواج آسان، روی پای خود ایستادن، وابسته نبودن به خانواده و... توجیه می گردد. این دیدگاه خود را فارغ از آن می بیند که تحصیلات صرف جهت افزایش پرستیژ اجتماعی دختران مانع ورود پسرانی می شود که وظیفه کار و اشتغال آینده را را بر دوش دارند. این دیدگاه حاصلش ازدواج در سنین بالایی است که موضلات اجتماعی به بار می آورد. دامنه این مشکلات که به تحصیلات به عنوان کار می شود انقدر وسیع است که در جوامع غربی پس از استفاده زنان در کارهای اقتصادی جنبش های فمنیستی را ایجاد کرد. متن : به گزارش "حافظ نیوز"، آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز سال 96 کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی تعداد 260 هزار و 82 داوطلب ثبت‌نام نموده‌اند که از این تعداد 110 هزار و 163 نفر زن و مابقی مرد هستند. به عبارت دیگر 42.36 درصد داوطلبان این آزمون زن و 57.64 درصد آنها مرد هستند.  نسبت دختران در جمعیت دانشجویی ایران از ۲۷درصد سال ۱۳۵۷ به ۵۲ درصد در سال ۱۳۸۸ (دانشگاه‌های دولتی و آزاد) افزایش یافته است. این رشد بالا در همه رشته‌ها یکسان اتفاق نیفتاده و میزان حضور دختران در رشته‌های پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی و هنر چشمگیرتر است. یکی از نکات مهم در دسترسی دختران به آموزش، به‌ویژه در سطح دانشگاهی، راه‌یافتن آنها به حوزه‌هایی است که نه‌تنها در ایران بلکه گاه حتی در بسیاری از کشورهای صنعتی رشدیافته هم بسیار مردانه هستند؛ آمارهای مجمع جهانی اقتصاد حاکی از مشارکت 42درصدی زنان ایرانی در فعالیت‌های اقتصادی است. اما در دنیا نمی توان فرد یا جامعه عاقلی را یافت که با رشد، تعالی، علم آموزی و پیشرفت دختران خود مخالف باشد؛ البته طبق معیارهایی و طبق تجربه این مسیر همواره در جوامع مختلف از مدرن تا سنتی با چالش ها، فواید و مضراتی همراه است که در ادامه بدان می پردازیم: مهمترین نقطه مثبت تحصیلات تکمیلی و آکادمیک بین دختران را می توان افزایش آگاهی، شعور و خودباوری در هر جامعه دانست؛ بطوریکه بسیاری از خدمات جامعه توسط این قشر ارائه و کمکی برای مردان جامعه خود هستند. نکته اینجاست که از ۲۷ میلیون زن ایرانی در سن کار،‌ فقط ۳ میلیون نفر کار می کنند. با این حال تمامی زنان جامعه چه آنهایی موفق شده اند در بازار کار شغلى داشته باشند، چه آنهایی که موفق نشده اند، چه افرادی که خانه نشین شده ویا به شاغلین غیر رسمى پیوسته اند و چه زنانی که به دلایل مختلف ،کار در خانه را به عنوان یک شغل در پیش گرفته اند، با مشکلاتى روبرو هستند. اما درباب زیان های ادامه تحصیل برای دختران، هیچ موردی را نمی توان نام برد؛ چراکه تحصیلات و ادامه تحصیل معضل و مشکل نبوده و نیست بلکه مشکل نگاه و دیدگاه غالب دختران دانشجو به مقوله تحصیلات تکمیلی و ادامه تحصیل است. نگاهی که به تدریج و زیر پوستی همان نگاه دختر غربی به تحصیلات است و با کلیشه هایی از قبیل: ازدواج آسان، روی پای خود ایستادن، وابسته نبودن به خانواده و... توجیه می گردد. این دیدگاه خود را فارغ از آن می بیند که تحصیلات صرف جهت افزایش پرستیژ اجتماعی دختران مانع ورود پسرانی می شود که وظیفه کار و اشتغال آینده را را بر دوش دارند. این دیدگاه حاصلش ازدواج در سنین بالایی است که موضلات اجتماعی به بار می آورد. دامنه این مشکلات که به تحصیلات به عنوان کار می شود انقدر وسیع است که در جوامع غربی پس از استفاده زنان در کارهای اقتصادی جنبش های فمنیستی را ایجاد کرد. فارغ از مشکلات فوق می توان مهمترین چالش را ابزاری شدن و نگاه ابزاری به دختران دانست؛ از دلایل ازدواج و ارتباطات در حال حاضر داشتن اشتغال دختران و زنان از سوی عوام جامعه است؛ چراکه می تواند بخشی از مشکلات را در زمینه مادی حل کند. بی توجهی به اینکه اصلا در جامعه ما شغل و نان آوری وظیفه زنان و دختران نیست؛ می توانند داشته باشند، اما وظیفه آنها نیست؛ منتج به بالا رفتن سن ازدواج، افزایش توقعات، افزایش طلاق، بیکاری جوانان پسر و عدم تشکیل خانواده را در بر داشته است. در انتها نیز به عنوان راهکار می توان از تغییر دیدگاهی سخن گفت که متاسفانه امروزه به تتبع از غرب در بین دانشجویان دختر جامعه ما در حال نهادینه شدن است، در این راستا می توان اشاره ای به قانون کار داشت که در آن حقوق زنان کشورمان برخلاف جوامع غربی رعایت شده است؛ یا حذف این دیدگاه که با ازدواج ادامه تحصیل میسور نیست، با الگو سازی بانوان موفق در این عرصه اشاره کرد.