حافظ خبر | اخبار و تصاویر شیراز و استان فارس 28 شهريور 1398 ساعت 11:08 http://www.hafezkhabar.ir/news/21573/انتقاد-تند-نواب-قائدی-خطاب-شهردار-شیراز -------------------------------------------------- عنوان : انتقاد تند نواب قائدی خطاب به شهردار شیراز -------------------------------------------------- در ابتدای شروع یکصد و سومین جلسه شورای شهر شیراز نواب قائدی عضو این شورا نطق تندی پیرامون عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز بیان کرد که با واکنش شهردار شیراز مواجه شد. متن : به گزارشحافظ خبر،رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در خصوص عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در صد و سومین جلسه صحن علنی به شهردار شیراز انتقاد شدیدی داشت. رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای شهر شیراز به نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا در شهرداری اشاره کرد و گفت: بر همه روشن است که حمل و نقل نقشی اساسی در زندگی شهری امروز دارد و ماهیت پیچیده و چند وجهی حمل و نقل این نیازمندی را ایجاد کرده که طرح های مورد نظر در این حوزه از پشتوانه علمی لازم و مطالعه جامع و کافی برخوردار باشد. نواب قائدی ادامه داد: علی رغم تذکرات کتبی و شفاهی پی در پی همچنان معضلاتی در حوزه حمل و نقل و ترافیک شیراز وجود دارد که غالبا مدیریتی و کماکان پا بر جا است. مطالعات چه شد؟ وی در ادامه سخنان خود به چند مورد از این دست مشکلات اشاره کرده و گفت: بازنگری مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز طی فرآیندی چالش برانگیز در اواخر سال ۹۳ به دانشگاه شیراز واگذار و مقرر شد که طی مدت ۳۰ ماه یعنی تا پایان شهریور ماه سال ۹۶ انجام مطالعات پایان یافته و کلیه مصوبات لازم آن اخذ شود. عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: متاسفانه به دلیل ضعف های آشکار مدیریتی، این پروژه در پایان مهلت مذکور به اتمام نرسید و از پیشرفت قابل قبولی نیز برخوردار نبود و از همین رو، موضوع تمدید قرارداد مد نظر قرار گرفت. وی با بیان اینکه به منظور سرعت بخشی به اتمام این قرارداد، طی تکالیف بودجه سال ۹۷ و ۹۸ مهلت هایی برای این موضوع در نظر گرفته شد،گفت: با کمال تاسف این مهلت ها نیز منقضی گردید و امروز بعد از گذشت ۵۴ ماه همچنان مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز به اتمام نرسیده است. قائدی اضافه کرد: نقص های موجود در ساختار خصوصی سازی خدمات اتوبوسرانی که مدت زیادی از شروع آن می گذرد سبب شده که علی رغم هزینه کرد مبلغ بسیار زیادی تحت عنوان یارانه سالانه، همچنان خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه نشده و مشکلات زیادی نیز برای رانندگان، بهره برداران و شرکت های فعال در این زمینه ایجاد شود. وی عنوان کرد: موضوع اصلاح خصوصی سازی خدمات اتوبوسرانی در ابتدای سال گذشته در کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به سبب پیچیده بودن موضوع مقرر شد تا معاونت حمل و نقل با اخذ مشاوری ذیصلاح که تجربه انجام چنین کاری در سایر کلان شهرها را داشته باشد، چگونگی اعمال این اصلاح را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. عضو شورای شهر شیراز افزود: متاسفانه این موضوع در سال ۹۷ به سرانجام نرسید و برای پیشبرد سریع آن در ردیف بودجه سال جاری اداره کل مطالعات حمل و نقل اعتبار لازم برای آن پیش بینی شد و با این وجود و با گذشت نیمی از سال جاری حتی قرارداد انجام این مطالعه نیز منعقد نشده است. او اظهار داشت: ایمن سازی کمربندی که سالهاست به عنوان یکی از ناایمن ترین معابر در سطح کشور قلمداد می شود از ابتدای شروع به کار شورای پنجم اسلامی شهر مورد توجه بوده است. قائدی با بیان اینکه به واسطه اهمیت موضوع کمربندی شیراز و مصوبات شورای ترافیک استان در این خصوص، در تکالیف بودجه سال ۹۷ و بودجه سال جاری مورد توجه ویژه قرار گرفته و پایان شهریور ۹۸ مهلت انجام آن در نظر گرفته شده اما متاسفانه با گذشت مهلت مذکور این موضوع همچنان عملیاتی نشده است،گفت: آیا مصوبات شورا که در قانون اساسی رعایت آنها برای استانداران، فرمانداران و سایر مقامات دولتی به عنوان یک الزام ذکر شده، برای حوزه معاونت حمل و نقل شهرداری شیراز بی اهمیت است؟ وی ادامه داد: در رابطه با مدیریت پارکینگ ها نیز کاستی های زیادی مشاهده می شود و موضوع هوشمندسازی پارکینگ ها در تکالیف بودجه سال ۹۷ و ۹۸ شهرداری شیراز مورد توجه ویژه قرار گرفته و پایان شهریور ماه ۹۸ نیز مهلت انجام آن در نظر گرفته شده اما همچون بسیاری از موارد دیگر،مشخص نیست که چرا این پروژه که از سال ۹۷ و حتی قبل تر از آن مطرح بوده به سرانجام نرسیده و نیاز شهر و شهروندان همچنان بی پاسخ مانده است؟ قائدی پل های عابر پیاده و مکانیزه کردن آنها را از دیگر مصادیق آشکار بی نظمی در حوزه معاونت حمل و نقل شهرداری شیراز دانست و افزود: روند اجرای بسیاری از پل ها مانند پل عابر پیاده جنب خیابان محراب واقع در بولوار مدرس،بسیار طولانی شده است و برخی از پل ها علی رغم اینکه مدت زیادی از نصب اولیه برخی از قطعات و تجهیزات آنها گذشته، مانند پل روبروی خیابان شهیدان مشکل گشا اما همچنان بلاتکلیف رها شده و به بهره برداری نرسیده است. او در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در رابطه با خط کشی معابر نیز وضعیت بغرنجی در سطح شهر مشاهده می شود، از یک سو شعار تلاش برای اصلاح فرهنگ ترافیک داده می شود و از سویی دیگر عدم وجود زیرساخت های لازم که خط کشی معابر از جمله مهم ترین آنها است، تلاش ها را کم اثر و خنثی نموده است. این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه نابسامان مدیریت حوزه معاونت حمل و نقل شهرداری این شهر به گونه ای است که تقریبا نمی توان امیدی به انجام امور برنامه ریزی شده در آن داشت،گفت: حتی ساده ترین موارد مانند نصب چراغ راهنمایی در یک نقطه از شهر که نه به عملیات عمرانی خاصی نیاز دارد و نه بودجه هنگفتی را طلب می کند، چیزی در حدود ۸ ماه زمان می برد. قائدی در پایان تاکید کرد: با این اوصاف چگونه می توان تحقق موارد کلان را در این حوزه انتظار داشت؟ مواردی که امروز مطرح شد، تنها بخشی از کاستی های موجود در حوزه این معاونت بود که تاکنون بارها، هم به مدیران این حوزه و هم به شهردار شیراز در این موارد تذکرات متعددی داده شده اما افسوس که این تذکرات تاکنون راه به جایی نبرده است.