۰
plusresetminus
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

نسل جدید دنبال گمشده خود یعنی هویت گذشته است

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۵
در هر شهر و روستائی که وارد می شویم خیلی سریع مطلع می شوی که ریشه فرهنگی بر همه فعالیت ها سنگینی می کنند.
صابر سهرابی
صابر سهرابی
به گزارش حافظ خبر؛ حوزه فرهنگ و هنر استان فارس را قوم ۷۲ ملت می گویند. در این استان پهناور تنوع قومیت وجود دارد. در سراسر کشور اسلامی ایران تنوع فرهنگی استان فارس زبانزد است و این ویژگی باعث می شود تا کار گروهی در این استان کمی به نظر سخت برسد. برای آسان شدن این راه سخت چاره ای جز دقت و ظرافت در کارها نیست. این آغاز سخن دکتر صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفتگوی اختصاصی با مدیر پسین اوز است.
صابر سهرابی که برای شرکت در آئین کلنگ زنی اداره و مجموعه فرهنگی و هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز که با همت عبدالقادر فقیهی ساخته می شد به اوز آمده بود. در این گفتگو شرکت و افزود: با تکوین و رشد شهر نشینی، فرهنگ مردم دچار دگرگونی و تغییرات ساختاری شده است. بی شک ویژگی های قومی و فرهنگی تعریف شده مشخص در میان اقوام و عشایر قابل رویت است.
*  ریشه فرهنگی قوم ها را چگونه می توان تشخیص داد؟
در هر شهر و روستائی که وارد می شویم خیلی سریع مطلع می شوی که ریشه فرهنگی بر همه فعالیت ها سنگینی می کنند. مثلاً وارد شهرستان اقلید در شمال استان که بشوی احساس می کنی که به بام استان فارس وارد شدی و می گویند پیشینه این شهرستان به ۵ هزار سال پیش از میلاد می رسد و حوزه فرهنگ این شهرستان سردسیر متفاوت با سایر نقاط استان است ولی تاثیرگذاری آن در سایر فرهنگ ها مشاهده می شود. یا در جنوب استان به شهرستان اوز که وارد می شوی پوشش لباس، چیدمان شهر و ساخت خانه ها و … همه ریشه فرهنگی را به ما نشان می دهند. بنابراین همانطور که گفتم باید با دقت و تعمق خاص وارد مقوله فرهنگ شوی و برای هر موضوعی مدرک و سند لازم است.
* آیا از نمود فرهنگ استان رضایت دارید؟
در کل استان فارس پس از بررسی حوزه فرهنگی می بینیم که همه برای حفظ و اشاعه فرهنگ اصیل خود کوشا هستند. با سرودن اشعار، نوشتن کتاب، اجرای تاتر و غیره برای ارتقاء و حفظ فرهنگ همه در تقلا هستند. بنابراین رضایت لازم از نظر اداره کل و وزارت متبوع حاصل و قابل قبول است.
* در جوانان استان چه حرکت مشهودی ملاحظه می کنید؟
ما شاهد تغییرات زیادی در جامعه هستیم و این تغییرات مطلوب و قابل قبول است. نسل جدید و فعلی ها دنبال گمشده هستند و این گمشده آنان چیزی جز نسل گذشته و هویت اصلی گذشته نیست و جوانان استان فارس از شمال و جنوب دنبال اصالت اولیه هستند.
* آیا برای احراز هویت اصلی دچار مشکل هستیم؟
به طور کلی باید عرض کنم که رویدادهای فرهنگی و هنری استان فارس قابل قبول است اما وقتی هدفی مشخص شد در راه رسیدن به هدف شاید عواملی وجود داشته باشد که مسیر را کمی سخت یا تغییر دهند. به طور مثال برگزاری جشنواره های مد و لباس، موسیقی محلی و آداب و رسوم که هدف از تشکیل آنها زنده نگه داشتن فرهنگ قدیمی است ممکن است در این راه تحت تاثیر مسایل مختلف قرار گیرد و مسیر اصلی گم شود.
* ممکن است واضح تر بفرمایید؟
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی حفظ و ارتقاء فرهنگ است اما کمبود منابع مالی در این وزارت خانه و مظلوم شدن فرهنگ و هنر و در اولویت قرار نداشتن این جریانات به دلائل سیاسی، منطقه ای و جغرافیائی، باعث ایجاد مشکل می شود گرچه فرهنگ و هنر مظلوم است ولی بسیار پرکار است. اما پوپولیست مانع شده و فرهنگ جایگاه خود را از دست داده و باور اصلی فرهنگ ضربه می خورد. علاوه بر این نگاه گذرا و اعتقاد نداشتن به فرهنگ کهن نیز مزید بر علت است.
* اوز را چگونه می بینید؟
شهرستان اوز در استان و حتی کشور از جایگاه ویژه برخوردار و از نظر کتاب و کتابخوانی و شهر دوستدار کودک در همه کشور مطرح است و تبریک می گویم. در بین شهرستان های نوپای جدید که ۷ بخش همزمان در فارس به شهرستان تبدیل شدند، شهرستان اوز تنها شهرستانی است که در آن اداره با تشکیلات سازمانی وجود دارد و در ۶ شهرستان جدید فقط ما دارای نماینده فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم و اداره نداریم. حتی بعضی از شهرستان های قدیم نمایندگی هستند. و این نشان از زنده بودن اصحاب فرهنگی در این شهرستان و وجود فرهنگ زنده و نوپاست که مسیر اصلی را یافته و دنبال می کنند.
* از گفتگوی صمیمانه شما سپاسگزاریم.
من هم از اینکه در جمع دوستان فرهنگی هستم خوشحال شدم و پسین اوز را می ستایم.
 
مرجع : پسین اوز
کد مطلب : ۲۳۱۸۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما