۰
plusresetminus
گفتگو با علی اسدزاده؛

آسیب شناسی و آسیب زدایی از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی وظیفه ای همگانی است

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۴
آسیب شناسی و آسیب زدایی از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و پیش‌بینی آسیب‌هایی که در آینده ممکن است به وجود آید وظیفه ای است همگانی به خصوص بر دوش مسئولین و بسیار هم ضروری می باشد و هرگونه کوتاهی و کم توجهی دراین امر مهم باعث خسارت سنگین می شود.
علی اسدزاده
علی اسدزاده
به گزارش حافظ خبر؛ علی اسدزاده، از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان فارس در گفتگو با علی‌اکبر عارف برخی از موضوعات سیاسی و اجتماعی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی را بررسی کرد.
آسیب هایی که برای انقلاب مضر است در چه مواردی ارزیابی می نمایید؟
بسمه تعالی بنده مفتخرم که به عنوان یکی از کوچک‌ ترین، توفیق پیدا کردم تا در رکاب انقلابیون فرمان ببرم و همراهی نمایم و تا الان در خدمت انقلاب اسلامی و اهداف والا و مقدس آن باشم و امید دارم که از جانب خداوند متعال همچنان این توفیق داشته باشم که تا آخرین نفس مدافع انقلاب و جمهوری اسلامی و پاسدار ارزش ها و اهداف مقدس آن باشم انشاالله الرحمن تا هرچه زودتر این انقلاب به دست صاحب اصلی آن امام زمان (عج) برسد
آسیب شناسی و آسیب زدایی از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و پیش‌بینی آسیب‌هایی که در آینده ممکن است به وجود آید وظیفه ای است همگانی به خصوص بر دوش مسئولین و بسیار هم ضروری می باشد و هرگونه کوتاهی و کم توجهی دراین امر مهم باعث خسارت سنگین می شود بدون شک آسیب ها و موانع می‌تواند حرکت تکاملی و روبه توسعه انقلاب را سدکند و تحقق اهداف آن را به تاخیر انداخته یا ناممکن سازد.
از یک نظر آسیب‌ها را می‌توان به دو قسمت بیرونی که آن را موانع می‌نامند و درونی تقسیم کرد. آسیب های درونی که از جانب مزدوران، نفوذی ها، خائنین، ضد انقلاب و یا عملکرد نادرست مسئولین و برخی مردم ناآگاه و بی بند و بار و یا ساده لوح وارد می‌شود و ضرر و زیان زیادی می رسانند.
از منظر دیگر به طور کلی می‌توان آسیب‌ها را به دو دسته تقسیم کرد:
1. آسیب هایی که روند و حرکت رو به پیش انقلاب اسلامی را کند می نماید.
2. آسیب‌هایی که ارکان نظام و انقلاب و مبانی اساسی نظام اسلامی را تهدید می‌کند.
بدیهی است که عوامل تداوم انقلاب همان عوامل پیدایش آن است، به قول معروف عوامل محدثه انقلاب همان عوامل مبقیه آن است که ارکان و اصول بنیادین و محوری آن را تشکیل می‌دهند و حفظ اصول و ارکان تضمین کننده سلامت و پویایی انقلاب و نظام اسلامی و ناکامی توطئه گران و خنثی کننده نقشه‌های دشمنان است.
عوامل اصلی و اصول بنیادین پیدایش و تداوم انقلاب اسلامی دارای سه رکن مهم است که عبارتند از:
1.اسلام
2.رهبری انقلاب نظام اسلامی( ولایت فقیه)
3. مردم
رکن اول
اسلام انگیزه اصلی انقلاب اسلامی و رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمة الله علیه و حضور آگاهانه مردم در میدان مبارزه بوده است و عامل اصلی مقاومت آنان در برابر همه مشکلات، نابسامانی‌ها و تحمل زندان ها ،شکنجه ها ،آوارگی‌ها ،تعبیدها ،شهادت هاو... ایمان و اعتقادات دینی مذهبی و پایبندی به آیین حیات بخش اسلام ناب محمدی بوده که بعد از پیروزی انقلاب هم در دوران دفاع مقدس حماسه ها آفرید. تاریخ انقلاب اسلامی و دوران مبارزات قبل از انقلاب به خوبی گواهی می‌دهد که احزاب و گروه‌های سیاسی که دین و اندیشه‌های الهی و اسلامی برای آن‌ها اصالت و نقش محوری نداشت و با انگیزه های ماتریالیستی، سوسیالیستی و الاتقاطی وارد میدان مبارزه شده بودند اغلب آنها در رویاروی های سخت که نیازمند ایثار جان و مال بود توانایی و انگیزه خود را از دست داده و ابزار دست دشمن شده و یا منزوی گردیدند ولی نیروهای مؤمن و معتقد به مبانی دینی و اسلامی که مبارزه با ظلم رژیم ستم‌ شاهی و دفاع از نظام دینی را برای خود یک تکلیف الهی و جهاد فی سبیل الله دانسته تا پای جان زیر شکنجه های طاقت فرسا مقاومت کردند و همچون آیت‌الله شهید سعیدی و آیت‌الله شهید غفاری به شهادت رسیدند. امام راحل (رض) مهمترین عامل پیروزی جوانان و ملت ایران و شکست دشمنان مجهز به سلاح ها و پشتیبانی تبلیغاتی ابرقدرت ها را عمل به ارزش‌های اسلام دانسته اند. مقام معظم رهبری نیز بارها بر قدرت تحرک آفرین و دشمن ستیزی مکتب حیات بخش اسلام تاکید فرموده اند و علت رویارویی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی را ماهیت دینی و اسلامی آن بیان کرده اند. دشمنان انقلاب اسلامی وقتی موجودیت خویش را با توجه به گسترش و پویایی اسلام ناب محمدی در خطر نابودی می‌بینند با تمام توان و بهره‌ گیری از کلیه امکانات به میدان مبارزه آمده اند.
رکن دوم :
رهبری فقیه جامع الشرایط،عادل، آگاه به زمان، شجاع و مدیر و مدبراست و اعتقاد و باور به ولایت و صاحب اختیاربودن او(ولایت فقیه) می باشد و وظیفه امت هم تبعیت و حمایت همه جانبه از اوست. این رابطه ولی فقیه و مردم را رابطه امام وامت می دانیم که پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی، شکست نظام طاغوتی و بیرون راندن قدرت های سلطه گر و استعماری و قطع دست چپاول گرشان از غارت منابع ملت شریف ایران و به دست آوردن استقلال ،آزادی،جمهوری اسلامی همه ازبرکات رهبری ولی فقیه است، ایستادن قاطع در برابر قدرتهای شرق و غرب و به دست آوردن این همه عزت ،شوکت و عظمت و موفقیت های علمی ،فنی ،نظامی و معنوی واقدامات مهم دریاری رساندن به مظلومین و مستظعفین و محرومین در منطقه و دیگر جاهای دور دست،نجات سوریه و عراق از چنگال تروریست های خون آشام آمریکایی صهیونیستی و تقویت و حمایت مردم مظلوم یمن و فلسطین ،همه از برکات انقلاب اسلامی به رهبری ولی فقیه می باشد به طوری که امروز جمهوری اسلامی کانون امید و ملجاء مستضعفین گردیده و یک تنه در برابر همه شرک و کفر و استکبار جهانی ایستاده است و اسلام منهای رهبری فقیه جامع الشرایط و منطبق با معیارهای اسلامی نه تنها هدایت گر جامعه محسوب نمی‌شود و با منافع سلطه گران و مستکبران تضاد و تقابلی ندارد بلکه چه بسا با تحریف در دین و حکومت و نظام اسلامی و به انحراف کشاندن احساسات و عواطف دینی مردم توجیه کننده ظلم و تعدی طاغوت ها و نظام طبقاتی تحمیل شده به وسیله قدرت‌های استعمارگر باشد و این همان اسلام آمریکایی، سلطنتی و شاهنشاهی است که امام خمینی رحمة الله و مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره داشته اند.
رکن سوم:
مردمند، در نظام سیاسی اسلام و انقلاب اسلامی مردم یکی از سه رکن اساسی نظام هستند رکن مهمی که مکمل و متمم تحقق دو رکن دیگر یعنی اسلامیت و رهبری است تجربه تاریخی ثابت کرده است که بدون حضور مردم در صحنه سیاست و پذیرش آگاهانه اسلام و حاکمیت دینی و نظام ولایی، ولایت خدا و حکومت دینی محقق نمی گردد و قانون الهی و اسلامی ضمانت اجرایی پیدا نمی‌کند؛ بنابراین آسیب هایی که انقلاب را تهدید می‌کند کمرنگ شدن دین در زندگی مردم تفرقه و اختلاف در جامعه و تنها ماندن ولی فقیه و کم توجهی به امر ولایت می باشد البته که بهترین آسیب شناسی را امام راحل خمینی کبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری ادامه دهنده و حافظ این انقلاب و جمهوری اسلامی ارائه داده اند و به تبیین آسیب‌های موجود و پیش‌رو پرداخته اند و بهتر است که در این رابطه از نظرات آن بزرگواران استفاده شود.
نقش مردم در پیروزی انقلاب چگونه ارزیابی می کنید؟
هر سال دهه فجر می رسد خاطرات شیرین آن روزهای مبارزه با رژیم طاغوتی و دیکتاتوری شاهنشاهی دست نشانده و وابسته و تحت سلطه قدرت‌های استکباری و استعماری زنده می شود. خاطرات شیرین روزهای همبستگی و وحدت تعاون، تعامل و تفاهم، روزهای همدلی، همراهی، برادری، یکرنگی، ایثار و فداکاری، روزهای زیبایی شکوه حضور دشمن شکن ملت شریف ایران روزهای اقتدار آفرینی که بیانگر تفسیر ملموسی از » اإِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا « روزهای دشمن گریزی که مردم خوب و متدین ایران فوج فوج به هم می پیوستند و راهپیمایی‌های میلیونی می آفریدند و پشت قدرت های سلطه گر آمریکا و انگلیس و... می لرزاندند روزهای آهنگ دلنشین »دیو چو بیرون رود فرشته در آید« روزهای فریاد های رسا وغرای مرگ بر شاه میلیون ها انسان های حق جو ، آزادی خواه که در سرتاسر عالم تا آسمان ها و اعماق زمین طنین انداز می شد و هر دیکتاتور مستبدی و هر حاکم قلدر و زورگویی را می‌هراساند روزهای با عظمت حضور ملت رشید ایران و امت فهیم امام رحمه‌ا... علیه، روزهای شور و شعور و شعار» استقلال آزادی جمهوری اسلامی« روزهای ابراز و اظهار نفرت از نظام دست نشانده شاهنشاهی موروثی و وابسته و تحت حمایت و سلطه اجانب و بیگانگان این ها همه بیانگر نقش مردم در پیروزی و تداوم و بقای انقلاب اسلامی است یعنی اگر مردم نبودند پیروزی انقلاب و تحقق جمهوری اسلامی هم نبود؛ یعنی خواست و رضایت مردم رکن مهمی از سه رکن اصلی این انقلاب و جمهوری اسلامی است که قبلاً گفته شد این انقلاب و جمهوری اسلامی دارای سه رکن اساسی است یا بر سه پایه و ستون استوار است. »اسلام، رهبری ولی فقیه جامع الشرایط ومردم«. آری خاطرات این روزها است که بیانگر نقش مهم تأثیرگذار مردم در پیروزی ،تداوم، بقا و قدرت روز افزون انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی می‌باشد.
پرواضح است که اگر خواست و اقبال و یاری و همراهی این مردم شریف و قهرمان با این انقلاب و آرمان ها و اهداف مقدسش و امام و رهبریش نبود هرگز پیروز نمی‌شد و جمهوری اسلامی تحقق پیدا نمی‌کرد و همانطور که در پاسخ به سوال قبل گفتیم :
مردم یکی از ارکان اصلی و مهم از سه رکن اسلام، رهبری ولی فقیه و مردم می باشد.
بفرمایید که روحانیت در به ثمر نشستن انقلاب چه نقشی داشتند؟
پرواضح است که نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اصلی پیشتاز، هدایتگر و گرداننده بودزیرا که در راس این نهضت و حرکت انقلابی ، عالمی ربانی و فقیهی صمدانی، مجتهدی مسلم و مرجعی بزرگ یعنی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی رحمه الله علیه بود.
او خود آغازگر ،پرچم‌دار و فرمانده نهضت و انقلاب بود و یکی از بزرگترین مرجع دینی مردم بود و خواست مردم هم حکومت دینی بود، شاگردان و دست پروردگان امام خمینی رحمه الله علیه هم که غالباً از فعالین مبارزه و همراهان و حامیان فداکار بودند اگرچه مبارزین و انقلابیون دانشگاهی، بازاری و از اقشار مختلف مردم هم که نقش بسیار موثر در پیروزی انقلاب داشتند کم نبودند.ولی روحانیت مبارز و انقلابی در راس و مورداقبال و احترام مردم بودند، در عین حال اقلیتی از روحانیون هم با انقلاب همراه نبودند. و اما در شهر خودمان کازرون از روحانیون انقلابی که در انقلاب و پیروزی آن نقش داشتند تا آنجا که حقیریاد دارم واز دوره نوجوانی در جریان بوده ام اول مرحوم آیت ا... سید احمد پیشوا یکی از طرفداران امام خمینی و همراه و یار امام و انقلاب بود ودر کازرون و شیراز نقش زیادی داشت و در بین روحانیت استان از پیشتازان بود که در کتاب نهضت امام خمینی هم از او یاد شده است . 
مرحوم آیت ا... سید حسن مهاجر اصفهانی هم که نزدیک به ۳۰ سال در کازرون منشأ خیر و برکت و معنویت و آگاهی و بیداری بوده است . 
مرحوم حضرت آیت‌ا... ایمانی، آیت ا... بنیادی هم منشاء خیر و برکت و آگاهی و بیداری بودند و همراه و یار امام و انقلاب بودند ولی بعد از مهاجرت آیت‌ا... پیشوا به شیراز روحانی ساکن کازرونی و انقلابی، شجاع و مردمی که در کازرن هم ساکن بود شهید والا مقام حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالرحیم دانشجو بود، او در روزهای سخت و صحنه‌های خطر در میدان بود و مسئولیت مجالس ختم شهید حاج مصطفی خمینی که آغاز شیوع انقلاب بود و در مسجد جوی برگزار شد و چهلم آن شهید والامقام در مسجد شهدا (نو) به عهده گرفت و به عنوان صاحب عزا ایستاد ولی برای اطلاع گفته می‌شود که در برهه ای حساس که شهید دانشجو روحانی انقلابی که به تنهایی جوابگوی آن همه جمعیت و آن همه جوانان پسر و دختر تشنه معارف دینی و کسب آگاهی های سیاسی و انقلابی و مشتاق شرکت در جلسات و کلاس‌هایی با این عناوین نبود از تشکل ها انقلابی بالادستی تقاضای اعزام یک روحانی انقلابی توانمندی که بتواند به این همه شور و اشتیاق جوانان تشنه فراگیری معارف دینی و آگاهی‌های انقلابی پاسخ دهد، گردید تا به کمک شهید والامقام دانشجو جلسات و کلاس‌هایی برای جوانان برگزار نماید. که حجت الاسلام جناب آقای عالمی از قم که روحانی جوان وپر انرژی و خوش بیان و بسیار فعال بود به کازرون اعزام شد و الحق و الانصاف نقش بسزایی هم داشت. 
یاد و خاطره مرحومین آیت‌ا... پیشوا ،ایمانی ، مهاجر و شهید والامقام صائم دانشجو گرامی و راهشان پر رهرو باد و برای آیت‌ا... بنیادی و حجت الاسلام عالمی هم صحت و سلامت و عاقبت بخیری از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم.
شعارهای مردم در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب چه بود؟
اکثر شعار ها، اعلامیه ها و بیانیه ها سراسری بود که به انحاء مختلف به شهرستان ها می رسید ؛که معمولاً این شعارها سراسری از رادیو تلویزیون هر ساله در دهه فجر ، مواردی از آن پخش می‌شود و قسمتی از شعارها محلی بود یعنی توسط شعرا و افراد خوش ذوق در شهرستان ساخته می‌شد و گاهی در حین راهپیمایی با آن حال و هوای خاص بعضی افراد خوش ذوق شعار می ساختند و یا شعار ها را تکمیل و یا اضافه می‌کردند و حقیر با اینکه آن زمان یکی از نقش هایم در رابطه با قرائت شعارها و اعلامیه و بیانیه ها بود ولی تا به حال توفیق جمع آوری آن ها را نداشتم و متاسفانه قسمتی از آن ها هم که داشته ام از بین رفته و لازم است که جمع آوری شود و بماند.
پس شعار ها و مقاله ها و بیانیه ها و اعلامیه ها، شعرها و نوحه های قبل از پیروزی انقلاب و مخصوص راهپیمایی ها می توان به دو دسته تقسیم کرد: 1. سراسری 2. بومی
و به نظر حقیر یک تقسیم بندی دیگرهم باید داشت، شعارهای:1.استرتژیک 2.شعارهای عادی وعمومی (غیراستراتژیک)
شعارهای استراتژیک تعیین‌کننده و بیان کننده خط مشی انقلاب ،اهداف انقلاب و آینده انقلاب و نوع حکومت و نظام مورد نظر و خواست مردم می‌باشند مثل: »نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی« یا »اسلام مکتب ماست- خمینی رهبر ماست« یا »استقلال ،آزادی ،جمهوری اسلامی« یا »ما امت اسلامیم- ما شاه نمی‌خواهیم «یا نمونه شعارهای حماسه و تهاجمی »وای به حالت بختیار -اگر خمینی دیر بیاد«، »شاه خیانت میکنه -ساواک جنایت میکنه - کارتر ضمانت میکنه -ارتش حمایت میکنه «که ضمن شعار دادن ما تصحیح کردیم به»ارتش حمایت نکنه« چون بنا بر جذب ارتش بود نمونه‌ای دیگر »زیر بار ستم، نمیکنیم زندگی- جان فدا می کنیم،در ره آزادگی- سرنگون میکنم سلطنت پهلوی- مرگ بر شاه- مرگ بر شاه«، »درود بر خمینی- رهبر مستضعفین« . شعار استراتژیک در برابر کمونیست ها و التقاطیون؛ »کارگر ،دهقان ،مستضعف ،رنجبر- خمینی است رهبر«ا، »ینست شعار ملی- خدا،قرآن، خمینی«، »با خون خود نوشتم، از جان خود گذشتم، یا مرگ یا خمینی»« رهبر نهضت آزادگان است آیت الله خمینی- انقلابی ترین مرد جهان است ،آیت الله خمینی«، »رهبر نهضت ما شیعیان است، آیت الله خمینی-او فرستاده صاحب زمان است ،آیت الله خمینی »«کارشاه تمام است، خمینی امام است-استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، آخرین کلام است»»« بیا خمینی وطن انقلاب است - نقش مخالفین تو بر آب است» «جان ما فدایت- همچو مصطفایت» «ما همه سرباز توایم خمینی- گوش به فرمان توایم خمینی»« یکشنبه، آقانیاد - دوشنبه انقلاب است»«لحظه‌به‌لحظه گویم- زیر شکنجه گویم- یا مرگ یا خمینی»«ای شاه خائن آوره گردی - خاک وطن را ویرانه کردی -کشتی جوانان وطن آه و واویلا« این هاچند نمونه از آن همه شعارهای انقلابی، استراتژیک- حماسی ،تهاجمی ،طنزی و... است.
 
کد مطلب : ۲۳۱۸۳
برچسب ها :
حافظ خبر شهرحافظ حافظ نیوز حافظ‌خبر حافظ علی اکبر عارف علی اسدزاده آسیب اجتماعی آسیب های اجتماعی آسیب شناسی آسیب‌ آسیب‌دیدگان انقلاب انقلاب اسلامی ضدانقلاب ضد انقلاب رهبر انقلاب ارزش های انقلاب رهبر معظم انقلاب قبل از انقلاب رهبر انقلابی گام دوم انقلاب مضر ارزیابی همراهی خدمت اهداف مقدس والا خداوند نفس مدافع جمهوری اسلامی جمهوریت جمهوری اسلامی ایران پاسداران پاسداری ارزش امام پیروان خط امام امام خمینی امام زمان آسیب زدایی پیش‌بینی وظیفه همگانی مسئولین خسارت موانع حرکت تکامل توسعه تحقق تاخیر مزدوران نفوذی خائنین عملکرد مردم ناآگاه ساده لوح زیان ارکان نظام اسلامی محدثه مبقیه بنیادین اصول محوری سلامت پویایی ناکامی توطئه دشمنان خنثی پیدایش تداوم رکن بیداری اسلامی کشورهای اسلامی کتب اسلامی اندیشه اسلامی اسلام اسلامی اسلام ایرانی رهبری مقام معظم رهبری ولایت فقیه ولایتی ولایتمداری ولایت‌پذیری پویش مردمی آیت‌الله شهید سعیدی آیت‌الله شهید غفاری پهلوی محمدرضا شاه پهلوی محمدرضا پهلوی روابط سیاسی سیاسی آرامش سیاسی اخلاق سیاسی فعال سیاسی تحلیلگر برتر سیاسی رقابت های سیاسی جناح های سیاسی زندانیان سیاسی آیت‌الله سید احمد پیشوا شیراز آیت الله آقا بزرگ بنیادی آیت الله اسدالله ایمانی شهید حجت الاسلام شیخ عبدالرحیم دانشجو شهید آیت الله سید مصطفی خمینی مسجد شهدا کازرون حجت الاسلام سید حسن مهاجر شهید صائم شهید پیروزی تاریخ معاصر تاریخ شفاهی ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما