۰
plusresetminus

تولید بیش از 250هزارتن لیموترش در استان فارس

تاریخ انتشارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۱
مدیرامورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت:پیش بینی می شود امسال بیش از 250هزارتن لیموترش در استان فارس تولید شود.
به گزارش حافظ نیوز به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مهندس مجیدرضا پاکاری ادامه داد: امسال پیش بینی می شود از اواخر مرداد ماه تا پایان مهرماه حدود 250 هزار تن محصول لیموترش برداشت و جهت مصرف تازه خوری و مراکز فرآوری عرضه شود .

وی افزود: برداشت مرکبات استان فارس از شهریور ماه سال 94 آغاز و تا پایان اردیبهشت ما 95 ادامه دارد که پیش بینی می شود امسال تولید محصول لیموترش نسبت به پارسال با افزایش تولید همراه باشد و سایر گونه های مرکبات از جمله پرتقال ، نارنگی ، لیموترش و سایر مرکبات نیز تولید محصولی مشابه سال قبل داشته باشند.

پاکاری تصریح کرد: برداشت لیموشیرین نیز از ابتدای مهرماه آغاز و پیش بینی می شود امسال حدود 600 هزار تن محصول لیموشیرین برداشت شود .

وی ادامه داد: استان فارس با سطح زیرکشت 63 هزار هکتار مرکبات و تولید سالیانه بیش از یک میلیون و 470 هزار تن محصول مرکبات مقام دوم را از لحاظ سطح زیرکشت و تولید بخود اختصاص داده است.

پاکاری خاطرنشان کرد: اگرچه در سال های اخیر به دلیل خشک سالی های پی در پی و کاهش منابع آب ، استان فارس با محدودیت هائی در بخش باغبانی مواجه شده است، اما باغداران مرکبات به دلیل تجارب مثبتی که از باغات تجاری دارند هم چنان نسبت به توسعه باغات مرکبات تجاری اقدام می ورزند .

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سال های اخیر ، ساخت مراکز درجه بندی(سورت) و بسته بندی مرکبات در شهرستان های جهرم ، داراب ، فسا و ... باعث تحول در بازار و فروش محصول مرکبات فارس شده که در صورت ساخت انبارهای سرد در باغات مرکبات و برداشت به موقع و نگهداری این محصول در انبارهای سرد ، ضمن حفظ محصول از خطر سرمازدگی زمستانه وجلو گیری از افزایش ضایعات درزمان نگهداری و پیش گیری از آفت وقیمت مناسب محصول به دلیل عرضه به موقع ، منافع باغداران نیز تأمین خواهد شد .

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس از برداشت 620 هزار تن محصول انگور در امسال از باغات استان تا اواخر مهرماه خبرداد و اظهار کرد: برداشت انگور از سطح باغات از اواسط خرداد ماه در مناطق گرمسیری برای ارقام پیش رسی مانند یاقوتی آغاز شده که هم اکنون برداشت این رقم انگور پایان رسیده و برداشت سایر ارقام انگور مانند عسکری، خلیلی، ریش بابا ، رطبی و ... آغاز شده که تا اواخر مهرماه در شهرستان های انگورخیز استان ادامه خواهد داشت .

پاکاری افزود: همچنین در امسال برداشت انگور از باغات انگور ایستاده (رو سیمی) انجام گرفته است که این روش به دلیل برخورداری از مزیت هایی چون افزایش عملکرد و کیفیت برتر در مقایسه با روش های سنتی ،روند توسعه چشمگیری داشته و جزء اولویت های سازمان و مدیریت باغبانی است .

این مقام مسئول تصریح کرد: عمده باغ های انگور استان فارس درشهرستان های آباده ، استهبان ، اقلید ،بوانات اقلید،جهرم،خرمبید،سرچهان،شیراز،فیروزآباد،کازرون،کوار،ممسنی ،نی ریز، سپیدان ، بوانات ، استهبان ، پاسارگاد ، داراب ، باغات انگور واقع شده است .

وی افزود: امسال اقدامات خوبی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در زمینه اعطای تسهیلات برای اصلاح و احیای باغات و همچنین پرداخت تسهیلات بلاعوض به منظور توسعه آبیاری نوین و قطره‌ای در این استان صورت گرفته و در دستور کار است که امیدواریم در سال‌های آینده شاهد افزایش تولید محصولات باغی ، از لحاظ کمی و کیفی در استان فارس باشیم.
کد مطلب : ۱۰۰۹۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما