۰
plusresetminus

توقف رشد سرانه مصرف آب در فارس

تاریخ انتشاريکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۷
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس گفت: با وجود اینکه در 5 ماه امسال 25 هزار مشترک جدید به مجموعه مشترکان آبفای استان فارس اضافه شده است، روند مصرف سرانه آب در استان رشد نداشته است.
توقف رشد سرانه مصرف آب در فارس
به گزارش حافظ نیوز به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، محمدعلی قلندری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در استان فارس بالغ بر 622 هزار مشترک در استان فارس تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان هستند. این تعداد مشترک یک میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت کل استان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به در پیش بودن ایام هفته دولت، گفت: به مناسبت این هفته 12 پروژه آماده بهره‌برداری شده است. این پروژه‌ها با اختصاص 26 میلیارد ریال اعتبار آماده بهره‌برداری شده و شامل 7 حلقه چاه، شبکه انتقال، اصلاح خطوط لوله و شبکه، 3 مخزن با گنجایش 7000 مترمکعب و برق‌رسانی و تجهیز چاه است.

قلندری با تاکید بر اینکه وضعیت آب در استان فارس بحرانی است، خاطرنشان کرد: رویکرد ما مدیریت مصرف آب است که شامل بخش‌های مختلفی از جمله فرهنگ‌سازی و انجام اقدامات عمرانی است.

وی ادامه داد: مصرف سرانه آب در ایران 5 برابر استاندارد مصرف آب در زمان خشکسالی است، به این معنا که متوسط مصرف آب در زمان خشکسالی بین 50 تا 75 لیتر و در ایران این میزان 250 لیتر است. اگر شهروندان 20 درصد از کل مصرف سرانه را کاهش دهند، مشکلات ناشی از کمبود آب به‌شدت کمتر خواهد شد.

مدیر عامل آبفای فارس، میزان هدرروی آب در شبکه‌های انتقال را حدود 27 درصد، عنوان و تصریح کرد: اصلاح شبکه‌های آب و تعویض شبکه‌های فرسوده یکی از اولویت‌های این شرکت بوده و هست.

قلندری با بیان اینکه اصلاح هر یک کیلومتر شبکه، حداقل نیازمند 100 میلیون تومان اعتبار است، ادامه داد: در استان فارس بیش از 2000 کیلومتر شبکه نیازمند اصلاح وجود دارد و ما اعتبار لازم و کافی برای این اقدام را در اختیار نداریم. هر سال بیش از 150 کیلومتر از شبکه‌های آب در استان اصلاح و بهسازی می‌شود. متاسفانه میزان اعتبارات و حجم اصلاح شبکه‌های فرسوده با روند فرسودگی هم‌خوانی ندارد.

وی، قیمت فروش آب به مشترکان را در ایران ناچیز دانست و با تصریح اینکه آب بها، عاملی بازدارنده برای کاهش و مدیریت مصرف نیست،‌ افزود: قیمت تامین هر مترمکعب آب بالغ بر 1000 تومان و قیمت عرضه آن به مشترکان، تنها 2.5 ریال است. اگر قیمت آب در حدی متعارف افزایش داده می‌شد، هم بخشی از اعتبارات صرف شده برای یارانه آب به اجرای پروژه‌های مختلف از جمله اصلاح و بهینه‌سازی شبکه باز می‌گشت و هم امکان مدیریت مصرف فراهم می‌شد.
کد مطلب : ۱۰۱۳۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما