سالانه ۴۷۵ هزار تن کود شیمیایی در استان فارس تولید می‌شود‌

7 شهريور 1394 ساعت 10:15

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس گفت: سالانه ۴۷۵ هزار تن کود در فارس تولید می‌شود که ۲۴۵ هزار تن از این میزان در داخل استان ذخیره و ۲۳۰ هزار تن از آن نیز به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.


به گزارش حافظ نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، جهانزیر عدالتی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس از طریق پتروشیمی مرودشت نهاده‌های 12 استان کشور را تامین می‌کند اظهار داشت: در حال حاضر 70 هزار تن انواع کود شیمیایی در انبارها ذخیره است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس با اشاره به وجود نمایندگی این شرکت در شرق استان فارس افزود: در انبار این نمایندگی در شهر داراب بیش از 100 هزار تن انواع کود ذخیره شده است.

عدالتی عنوان کرد: در سال گذشته بیش از 6 هزار و 500 تن انواع بذر خریداری کردیم که در حال انجام عملیات بوجاری هستیم تا بین کشاورزان توزیع شود.

بوجاری عبارت است از عملی که در آن دانه‌های انواع غلات شامل گندم، جو و یا برنج از پوست و ساقه آن جدا می شوند. همچنین در حین این عملیات انواع بذر علف‌های هرز، تخم حشرات و انواع آفت‌ها از آنها زدوده می‌شود.

سال گذشته 50 هزار تن کود شیمیایی به اعتبار 400 میلیارد ریال و از ابتدای سال 94 تاکنون نیز 35 هزارتن کود به اعتبار 280 میلیارد ریال در اختیار کشاورزان استان فارس قرار گرفته است.

به گفته عدالتی سالانه 475 هزار تن کود در این استان تولید می‌شود که 245 هزار تن از این میزان در داخل استان ذخیره شده و 230 هزار تن از آن نیز به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

تامین کود آلی با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیست و کشاورزان این کودها را به صورت آزاد تهیه می‌کنند به گفته عدالتی 100 درصد کود پتاسه، اوره و ازته استان فارس را شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین می‌کند و این کودها از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

 مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس با بیان اینکه سالانه 140 هزار تن اوره، 28 هزار تن پتاسه و 68 هزار تن فسفاته به صورت یارانه‌ای در استان فارس توزیع می‌شود می‌گوید: برای توزیع کود اوره هیچ محدودیتی نداریم و هر میزان که کشاورز متقاضی باشد در اختیارش قرار می‌گیرد اما برای توزیع کود پتاسه و فسفاته محدودیت داریم.

سال گذشته به دلیل خشکسالی و کاهش سطح زیرکشت کشاورزان استان فارس 138 هزار تن کود شیمیایی جذب کردند اما به گفته عدالتی در سال‌های ترسالی 300 هزار تن کود شیمیایی در استان فارس جذب می‌شد.

وی با اشاره به وجود بیش از 300 کارگزار در زمینه توزیع نهاده‌های کشاورزی در استان فارس تصریح می‌کند: بانک جامع اطلاعات کارگزاران به زودی تدوین می‌شود و کارگزاران نهاده‌های کشاورزی این استان شناسنامه‌دار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس از برگزاری نمایشگاه آخرین ادوات و نهاده‌های کشاورزی استان فارس خبر می‌دهد و می‌گوید: این نمایشگاه 7 روزه از 4 مهرماه در اکبرآباد شیراز برپا می‌شود.

برای بررسی چگونگی توزیع نهاده‌های کشاورزی پای صحبت‌های عبدالمحمد احمدی، باغدار و مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ولی عصر جهرم نشستیم.

احمدی می‌گوید: کودهایی که شرکت خدمات حمایتی توزیع می‌کند کودهای ماکرو شامل ازت، پتاس، فسفات و اوره است اما عمده مصرف کشاورزان به ویژه باغداران کودهای ریزمغزی یا میکرو است که شامل آهن، روی، مس و غیره می‌شود.

برخی از کودهای شیمیایی جز عناصر پرمصرف گیاه یا "ماکرو المنت" و برخی نیز جز عناصر کم‌مصرف گیاه یا "میکرو المنت" هستند.

احمدی می‌افزاید: محل استقرار شرکت تعاونی ولی عصر در جهرم است اما حوزه کاری آن منطقه قیر است به همین دلیل نه جهاد کشاورزی قیر و نه جهاد کشاورزی جهرم سهمیه کود یارانه‌ای را به ما نمی‌دهند و مسئولان شهرستان قیر می‌گویند چون محل استقرار شرکت در جهرم است سهیمه به شما تعلق نمی‌گیرد.

وی می‌گوید: مدیریت جهاد کشاورزی جهرم مقداری اوره در اختیار ما قرار می‌دهد که به مصرف زراعی می‌رسد و ما مجبوریم که کودهای دیگر مثل فسفات و پتاس مورد نیاز را به صورت آزاد تهیه کنیم.

احمدی می‌افزاید: در شرایط کمبود بارندگی و خشکسالی استفاده از کودهای میکرو که به صورت محلول در آب استفاده می‌شوند مقرون به صرفه‌تر است زیرا کودهای ماکرو جامد هستند و پای درخت ریخته می‌شوند تا از طریق بارندگی و رطوبت جذب گیاه شوند.

وی با اشاره به اینکه باغداران بیشتر از کودهای میکرو خارجی استفاده می‌کنند می‌گوید: هرچند کودهای میکرو تولید داخل نیز وجود دارد اما کیفیت نمونه خارجی آن بهتر است.

گفتنی است در سال زراعی 95-94 شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور تعهد دارد که 5 میلیون تن کود بین کشاورزان کشور توزیع کند.


کد مطلب: 10278

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/10278/سالانه-۴۷۵-هزار-تن-کود-شیمیایی-استان-فارس-تولید-می-شود

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir