«دارابگرد» ثبت جهاني مي‌شود

7 شهريور 1394 ساعت 13:07

تلاشها براي ثبت طولاني ترين ديوارگلي2500 ساله دنيا در کتاب رکوردهاي گينس آغاز شده و در عين حال مسئولان تاکيد دارند که بايد پرونده اين مجموعه براي ثبت جهاني نيز آماده شود.


به گزارش حافظ نیوز به نقل از مهر، «دارابگرد» نام يكي از پنج شهرستان ايالت پارس در ايران قديم بوده كه به نام «دارابجرد» نيز معروف است. اين شهر در فاصله شش كيلومتري شهر داراب فعلي قرار گرفته و نخستين پايتخت سلسله ساسانيان و يكي از قديمي‌ترين شهرهاي باستاني ايران و جزو پنج شهر تاريخي استان فارس است.

هرچند كه قسمت‌هايي از اين ديوار دچار فرسايش شده و ارتفاع كنوني آن به 7 متر كاهش يافته اما وجود ماده چسبنده اي در ميان ملات و گل به كار رفته در ديوار سبب شده با گذشت بيش از 2 هزار و 500 سال اين ديوار با تخريب كم، پابرجا و استوار باقي بماند. ديوار گلي شهر دارابگرد به عنوان طولاني‌ترين و عريض‌ترين ديوار 2500 ساله دنيا هنوز در فهرست آثار جهاني قرار ندارد و آن طور كه کارشناسان مي‌گويند اين شهر نه تنها قابليت ثبت در فهرست يونسكو را دارد بلكه براي ثبت اين ديوار در كتاب ركوردهاي گينس نيز پيگيري‌هايي در دست انجام است.

رئيس انجمن دوستداران ميراث فرهنگي فارس در اين رابطه به مهر گفت: با اينكه شهر دارابگرد عناويني چون نخستين شهر مدور فلات ايران و طولاني ترين ديوار گلي دو هزار و 500 ساله دنيا را يدك مي‌كشد اما هنوز در ابعاد بين‌المللي و حتي ملي معرفي نشده است.

محمدباقر مهاجر با بيان اينکه شهر دارابگرد به دستور داريوش اول هخامنشي ساخته شده و تا قرن پنجم هجري نيز زندگي در آن جريان داشته، ادامه داد: راه دسترسي به اين شهر باستاني فارس به نسبت ديگر شهرهاي تاريخي كشور بسيار آسان است و مي‌توان مسير گردشگري هم براي آن تعريف كرد، اما هنوز اين اثر تاريخي در بسته‌هاي سفر گردشگران داخلي و خارجي جاي ندارد.

رئيس انجمن دوستداران ميراث فرهنگي فارس با اشاره به اينکه آثار متعددي از تاسيسات تاريخي در محوطه و اطراف اين شهر ديده مي‌شود، گفت: در اين خصوص مي‌توان به وجود ديوارهاي قلعه و راه‌هاي دسترسي و پلكان سنگي و سازه‌هاي نگهباني و انبار آذوقه و پناهگاه در كوه‌هاي اطراف اين شهر اشاره كرد.

مهاجر با اشاره به اينكه نه تنها شهر دارابگرد بلكه ديوار گلي آن قابليت ثبت در فهرست جهاني را دارد، اظهار داشت: طبق برنامه‌ريزي‌هاي به عمل آمده، در تلاشيم تا ديوار اطراف اين شهر هخامنشي كه طولش به شش كيلومتر مي‌رسد را در كتاب ركوردهاي گينس به ثبت برسانيم.

وي با اعلام اينکه پرونده ثبت جهاني محور ساساني در حال تكميل و تهيه است، گفت: در اين راستا ضروري است پايگاه پژوهشي دارابگرد در اين شهرستان هرچه سريع‌تر راه‌اندازي شود.

مسئول ميراث فرهنگي شهرستان داراب نيز در اين رابطه به مهر گفت: شهرستان داراب به دليل تعدد جاذبه‌هاي گردشگري و ميراثي که مربوط به سه دوره هخامنشي، ساساني و اسلامي ‌است، جايگاه مناسبي دارد. با توجه به شاخص‌هاي تاريخي دارابگرد، ضروري است که موضوع جهاني شدن آن به صورت جد پيگيري شود.

مسئول ميراث فرهنگي شهرستان داراب در خصوص مشکلات اين شهر تاريخي بيان کرد: يکي از مسائلي که به صورت ويژه در دستور کار است پيگيري تخصيص اعتبار براي فنس کشي اطراف شهر است که تاکنون اعتبار ويژه‌اي اختصاص نيافته است.

وي با بيان اينکه با فنس کشي اطراف شهر حريم عرصه مشخص مي‌شود، اظهار داشت: در اين خصوص پيگيري تخصيص اعتبار در دستور کار است البته در حال حاضر به خاطر جلوگيري از تجاوز و تخريب آن اقدامات خوبي انجام شده است.

پرويزي بر لزوم پيگيري جهاني شدن اين شهر تاکيد کرد و گفت: با توجه به شاخص‌هاي تاريخي دارابگرد ضروري است که موضوع جهاني شدن آن به صورت جد پيگيري شود زيرا بزرگترين ديوار خشتي جهان است که حتي قابليت ثبت در کتاب گينس هم دارد.
 


کد مطلب: 10280

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/10280/دارابگرد-ثبت-جهاني-مي-شود

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir