۰
plusresetminus
رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی فارس:

بورس کالای کشاورزی؛ رویکرد جدید اصلاح ساختار بازار/ اجرای سیاست قیمت تضمینی جایگزین خرید تضمینی محصول

تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۷
رنجبری گفت: بورس کالای کشاورزی بعنوان ابزاری برای بهبود روش مبادله و سامان دهی بازار کشاورزی و ایجاد بازار فروش منسجم، شفاف و توسعه یافته می‌تواند موجب افزایش تولید، ایجاد اشتغال پایدار و سرمایه گذاری مطمئن در بخش کشاورزی شود.
کشاورزی
کشاورزی
 به گزارش "حافظ نیوز"، صمد رنجبری گفت: وجود تعداد زیاد عرضه کنندگان جزء و ضعیف بودن بنیه مالی آنها، عدم ثبات قیمت، وجود واسطه‌های متعدد میان تولیدکننده و مصرف کننده، عدم استفاده از روش‌های مدرن بازاریابی، عدم وجود تشکل‌های منسجم بازاریابی و اتکاء به بازارهای محدود داخلی از مهم‌ترین علل ناکارامدی بازار محصولات کشاورزی است.

وی گفت: بورس کالای کشاورزی بعنوان ابزاری برای بهبود روش مبادله و سامان دهی بازار کشاورزی و ایجاد بازار فروش منسجم، شفاف و توسعه یافته می‌تواند موجب افزایش تولید، ایجاد اشتغال پایدار و سرمایه گذاری مطمئن در بخش کشاورزی شود و نقش مهمی را در توسعه بخش کشاورزی و تأمین رفاه جامعه ایفا کند.

رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اطلاع رسانی شفاف به فعالین بازارو تولیدکنندگان، استاندارد نمودن بازار و کالا، جلوگیری از نوسانات شدید قیمت، کاهش ریسک قیمت و معاملات، به وجود آمدن بازار رقابتی، اصلاح الگوی تولید از طریق انتقال اطلاعات بازارو تأمین نیاز مالی تولیدکنندگان رااز اهداف فعال‌سازی بورس کالای کشاورزی برشمرد.

 وی خاطر نشان کرد: وجود برخی مشکلات در بازار کالا (چه درعرضه و چه درتقاضا) به ویژه بازار محصولات کشاورزی و همچنین برخی از نارسایی‌های بازارهای سنتی و ناکارآمدی این بازارها از یک طرف و مزایا و منافع ایجاد و راه‌اندازی بورس کالا و توانمندی آن در رفع مشکلات از طرف دیگر، مهم‌ترین انگیزه و عواملی هستند که موجب پدیدار شدن بازارهای بورس در اقتصاد کشورهای مختلف شده است.

رنجبری با بیان این مطلب که بورس کالا در دنیا سهم قابل توجهی در داد و ستد دارد، اظهار داشت، در ایران از حدود یکصد میلیون تن تولیدات کشاورزی حدود 176 هزار تن در بورس کالا عرضه شده که سهم بسیار ناچیزی (در حدود 0.2 درصد) از تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد. در حالیکه این مقدار در بخش صنعت به حدود 25 میلیون تن محصول عرضه شده می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سال 1393 در بورس کالای استان فارس مقادیر 2100 تن خرمای زاهدی فراشبند، 1000 تن گندم دوروم، 450 تن کلزا و 100 تن تخم خرفه عرضه شده است؛ افزود: 500 تن شکر فسا، 165 تن مرغ منجمد، 150 تن ذرت دانه‌ای، 50 تن کنجاله سویا وارداتی و 50 تن برنج هندی وارداتی در این مدت در بورس معامله شده است.

رنجبری گفت: در 4 ماهه نخست سال جاری نیز مقدار 1000 تن گندم دوروم و 3 تن خرفه صادراتی عرضه و مقدار 23000 تن ذرت دانه‌ای در بورس کالای استان معامله شده است. وی تصریح کرد: به موجب آئین‌نامه و دستورالعمل اجرایی ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری، تولیدکنندگان بخش کشاورزی می-توانند محصولات تولیدی خود رادربورس کالا عرضه کنند.

وی گفت: درصورتی‌که قیمت معامله محصول در بورس کمتر از قیمت تضمینی اعلام شده از سوی دولت باشد، دولت موظف است مابه‌التفاوت قیمت تضمینی و قیمت معامله شده در بورس و هزینه‌های تبعی آن (حمل و نقل، انبارداری و ...) را به تولیدکننده پرداخت کند.

رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این مطلب که در آینده نزدیک قیمت تضمینی جایگزین سیاست خرید تضمینی محصولات کشاورزی خواهد شد که صرفه و صلاح دولت و تولیدکنندگان را دربر خواهد داشت؛ افزود: حضور و فعالیت تولیدکنندگان، تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی به منظور بازاریابی محصولات تولیدی در بورس کالا در کنار حمایت‌های مؤثر دولت و فعال بودن کارگزاری‌های بورس کالای استان، می‌تواند زمینه توسعه بورس کالای کشاورزی را در استان فراهم سازد.
کد مطلب : ۱۰۳۰۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما