۰
plusresetminus

ابتکار: بحران آب در ۳۰۰ دشت کشور

تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۹
رییس سازمان حفاظت محیط زیست از ارایه لایحه ارزیابی زیست محیطی به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در کنار این لایحه توجه به حفاظت از تالاب ها، خاک و هوای پاک نیز در دستورکار قرار دارد.
به گزارش حافظ نیوز به نقل از ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در شورای اداری استان سمنان بهینه سازی مصرف انرژی، حفاظت از منابع و ذخایر سوخت های فسیلی، کاهش آلودگی و گازهای گلخانه ای را جزو مهمترین برنامه های دولت خواند و گفت: پدیده تغییر آب و هوا و اقلیم سبب بروز اتفاقات ناگواری از جمله کاهش بارندگی و افزایش دما در ایران، بخشی از هند و چین و برخی کشورهای دیگر شده است که نیاز به پیگیری جدی و همت بالا دارد.

اصلاح الگوی آبیاری از اقدامات موثر در مصرف بهینه آب

معاون رییس جمهور حوادث غیرمترقبه مانند سیل و آتش سوزی در سال گذشته را کنترل شده اعلام کرد و گفت: مناطق از دست رفته از طریق آتش سوزی در سال های گذشته کاهش یافته است؛ این پدیده مختص کشور ما نیست و کشورهایی که سرمای شدید دارند نیز دچار آتش سوزی جنگل می شوند.
ابتکار، افزایش گازهای گلخانه ای در کشور را موجب آسیب زیاد به محیط زیست دانست و افزود: اصلاح الگوی آبیاری از دیگر اقداماتی است که برای حفاظت از آب و خاکی که زندگی بشر وابسته به آنها است در حال انجام است.

وی با بیان اینکه کاهش سطح آب و آلودگی سفره های زیرزمینی مشکلات عدیده ای را برای دولت و مردم به وجود آورده است، ادامه داد: باید برای حل این مشکل تمهیداتی اندیشیده شود و مردم به عنوان حامیان اصلی محیط زیست قدم های شایسته بردارند و از برنامه های اجرایی دولت در این زمینه حمایت کنند.

وضعیت بحرانی 300 دشت کشور

رییس سازمان حفاظت محیط زیست طرح مدیریت مرتع اجرا شده در ذخیرگاه خارتوران شاهرود را نیز موفق دانست و از استاندار سمنان خواست با تشکیل یک ستاد مدیریت این طرح را در استان به صورت کامل به اجرا درآورد.

ابتکار با یادآوری اینکه دولت در شرایط زیست محیطی بدی اداره کشور را در دست گرفت به طوری که شاخص شرایط آبی کشور در بحران بود و هنوز نیز این بحران ادامه دارد، اظهار کرد: سفره های آب یک کشور ذخیره گاه استراتژیک آن کشور است که باید به نحو مطلوب از آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه 300 دشت کشور دچار وضعیت بحران هستند، افزود: اجازه استفاده بیشتر از 20 درصد و در صورت تنش و داشتن برنامه تا 40 درصد برداشت از سفره های زیرزمینی وجود ندارد این در حالی است که در دوره قبل تا 85 درصد آب سفره های زیرزمینی تخلیه شده که ناشی از بی توجهی به برنامه ها و قوانین است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد توانمندی های استان سمنان نیز اظهار کرد: استفاده از انرژی های پاک از جمله انرژی خورشیدی و بادی در استان سمنان که دارای شرایط مساعدی برای این منظور است در کنار جذب سرمایه گذار می تواند اشتغال زایی خوبی ایجاد کند.

ایجاد فصل جدیدی برای حل مناقشات بین المللی

معاون رییس جمهور همچنین با یادآوری اینکه استفاده از توانمندی های منطقه در صورتی امکان پذیر است که مردم حضور داشته باشند، گفت: مردم زمانی حضور خواهند داشت که قانون وجود داشته باشد و دولت بر اساس برنامه مدون و کارا حرکت کند.

ابتکار با بیان اینکه دولت در تحقق شعار اعتدال گام های ارزنده ای برداشته اما هنوز کارهای زیادی برای انجام باقی مانده است، افزود: مذاکرات نشان داد ایران توانمندی های بالایی در عرصه بین الملل دارد که 6 قدرت بزرگ جهان را به زانو درآورده و توانسته برای حل مناقشات جهانی فصل جدیدی ایجاد کند.
کد مطلب : ۱۰۳۱۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما