کدام سرمایه گذار

6 شهريور 1394 ساعت 19:47

روزنامه افسانه چاپ شیراز در یادداشتی با عنوان 'کدام سرمایه گذار' به بررسی ابعاد تعطیلی واحدهای سنگبری استان پرداخته است.


به گزارش حافظ نیوز قلم فرزاد وثوقی در روزنامه افسانه شیراز نوشت:
خبر تعطیلی 420 واحد سنگبری در استان بسیار تاسف انگیز بود. با این حساب 4500نفر درفارس بیکار شده اند و خدا می داند برسر خانواده های این کارگران چه خواهد آمد.

اگر به دنبال علل رشد بزهکاری وآسیب های اجتماعی هستیم باید سری به کارگاههای بزرگ تعطیل شده بزنیم. متاسفانه سازمان مالیاتی، بر سر ماجرای مالیات برارزش افزوده آنچنان عرصه را بر تولید کننده تنگ کرده است که واحد های سنگبری در شیراز ، نی ریز وصفاشهر درب کارگاههای خود را بستند و رفتند !؟

مالکان این واحد های تولیدی همان سرمایه گذارانی هستند که ما در به در دنبال آنها می گردیم تا مانع خام فروشی سنگ های با ارزش فارس شوند . فراوری سنگ های با ارزش استان سبب ایجاد اشتغال مناسبی می شوند که البته مورد بی توجهی مسوولین امر قرار گرفته است.

به سرخط اخبا توجه کنید ، هفتاد کارگاه بزرگ در شیراز تعطیل و 500کارگر بیکار شده اند . در صفاشهر 150واحد سنگبری تعطیل و 1500نفر بیکار شده اند . در نی ریز نیز 200واحد سنگبری تعطیل و2500نفر کارگر بیکار شده اند . آیا شمار بهره برداری از واحد های صنعتی واقدامات اقتصادی صورت گرفته در یکسال گذشته و نمود ان در هفته دولت به اندازه میزان خرابی اتفاق افتاده می باشد!؟

چگونه می توان در شرایط امروز با جذب سرمایه گذار برای 4500نفر شغل درست کرد در حالی که تنها برسر دریافت مالیات برارزش افزوده به راحتی 4500نفر را بیکارمی کنیم و با یک حساب سرانگشتی 18 هزار نفر در قالب خانوار را با انواع بحران های روحی روانی روبرو می کنیم .

حال این سوال مطرح است که سازمان اقتصاد وامور دارایی با چه حساب وکتابی وبراساس کدام درآمد صاحبان کارگاههای سنگبری در شرایط رکود اقتصادی امروز، این مالیات های نجومی را برای صاحبان تولید بی رمق ارسال می کند .

این درحالی است که مزد کارگران افزایش و قیمت حامل های انرژی نسبت به سه سال گذشته 3 برابر شده است . آیا نباید در فکر سود منطقی سرمایه گذارنیز باشیم . با این روش در پیش گرفته شده که بیشتر شبیه خود تحریمی است ، بنظر می رسد باید گفتگویی مفصل بین بخش دولتی و بخش های خصوصی انجام شود. هر چند قرار بود جلسات شورای گفتگو هر هفته برگزار شود اما... !؟

رییس اتاق بازرگانی شیراز در این رابطه معتقد است ،شرایط برای تولید سنگ های تزیینی زمانی پایدار خواهد ماند که شرایط برای تولید کننده فراهم باشد در غیر این صورت چراغ این صنعت در فارس به راحتی خاموش خواهد شد و خام فروشی محصولات استان رونق خواهد گرفت .

دانستن اعتقادات اقتصادی استاندار فارس خالی از لطف نیست . او برای جذب راحت سرمایه گذاربه استان می گوید: باید اخبار مثبتی از فارس مخابره شود تا سرمایه گذاران با امنیت خاطر به استان بیاییند . اما تعطیلی 420واحد سنگبری وبیکاری 4500نفر وتبعات آن برای 18 هزار نفر در قالب خانوار اخباری نیست که بتوان مخفی کرد ویا مخابره نکرد . بنظر می رسد در حالی که دوست داریم سرمایه گذار را دعوت کنیم اما به دنبال حمایت از سرمایه گذاران قدیمی فارس نیستیم .

ما باید در اولین قدم نسبت به حمایت از صنایع موجود اقدام کنیم کاری که وظیفه سازمان صنایع ومعادن استان فارس است . متاسفانه از زمان تصدی مدیریت جدید این سازمان در یکی دوسال گذشته فقط شاهد تعطیلی واحد های تولیدی وقدیمی فارس بوده ایم که علی رغم سابقه طولانی ودرخشان در تولید اما هیچ حمایتی را دریافت نکردند . این واحد ها آنقدر از جیب خورده اند که دیگر توان ایستادگی ندارند وماجرای فرار سرمایه گذاران از فارس از همین نقطه اغاز شده است . ایا مسوولین قصد ندارند مانع فرار سرمایه گذاران از فارس شوند !؟


کد مطلب: 10338

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/10338/کدام-سرمایه-گذار

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir