۰
plusresetminus

موافقت اولیه با تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه ای

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۳
وزیر راه و شهرسازی گفت: از آنجا که سیستم بانکی مرسوم کشور نمی تواند نیازهای جامعه را پاسخ دهد، تلاش شده تا بانک مسکن به یک بانک توسعه ای تبدیل شود و فعلا نیز موافقت های اولیه آن را از بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی دریافت کرده ایم.
به گزارش حافظ نیوز، عباس آخوندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ادامه داد: قاعدتا نظام بانک های توسعه ای با تجاری متفاوت است و ما برای تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه ای بخش مسکن در حال تدوین مقررات آن هستیم تا پس از طی مراحل قانونی آن را اجرایی کنیم لذا بعد از اجرایی شدن موضوع، نیازمند تعریف ابزارهای مختلف هستیم و در این راه، تمام توان خود را برای حمایت از ابزارهای جدید به کار خواهیم بست.

آخوندی با تاکید بر آنکه بانک توسعه ای مسکن باید روش های جدید سرمایه گذاری را پیدا کند، گفت: نبود این شیوه ها سبب شد پروژه هایی مانند مسکن مهر در دولت قبل ایجاد شود و برای تامین منابع ۵۰ هزار میلیارد تومان به منابع بانک مرکزی متوسل شد که در نتیجه از این طریق به اقتصاد کشور خسارت زیادی وارد کرد.

وی تاکید کرد: استفاده از مدل مالی مدیریت دارایی های عمومی در بهره وری به سالم سازی بازار مستغلات و املاک می انجامد و می توان به جای آنکه زمین را تهاتر مستقیم کرد با استفاده از یک سازوکار بازار سرمایه هم زمین را در اختیار داشت و هم بهره وری آن را بالا برد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزیت های استفاده از دارایی های موجود این وزارتخانه در شهرهای مختلف کشور، اظهار داشت: استفاده از منابع مالی بازار سرمایه با پشتوانه دارایی ها، نقدینگی مورد نیاز پروژه های عمرانی شهرها را بدون آثار تورمی تامین می کند.

وی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی و شرکتهای تابعه دارایی های زیادی دارند که با واگذاری مدیریت آنها به بانک ها می توانیم طرح های زیربنایی، روبنایی و خدمات شهری مورد نیاز مردم را در شهرها تامین کنیم.

وی تصریح کرد: هنوز هم در برخی از شهرهای جدید خدمات عمومی از جمله آب، برق، فاضلاب و حمل و نقل مشکلاتی دارند که می توان با استفاده از مدیریت دارایی ها و تامین منابع مالی بدون توسل به نقدینگی دولت آنها را برطرف کرد.

وی با بیان آنکه در مدیریت دارایی ها، نظام بانکی نقدینگی مورد نیاز را در اختیار ما قرار می دهد، اظهار داشت: در مقابل اراضی شهرهای جدید در اختیار بانک ها قرار خواهد گرفت تا با همکاری بازار سرمایه منابع پرداختی خود را از این بازار استحصال کنند.

عضو کابینه دولت یازدهم یادآور شد: در حوزه های مختلف حمل و نقل هوایی دریایی، زمینی و ریلی، دارایی های زیادی داریم که می توانیم از این طریق نقدینگی مورد نیاز را بدون آنکه آثار تورمی بر اقتصاد ایجاد کند، تامین کنیم.

آخوندی با بیان اینکه نظام مدیریت دارایی ها در ایران در حال شکل گیری است، گفت: برای تامین نقدینگی مورد نیاز باید از ابزارهای جدید مالی از جمله منابع مالی بازار سرمایه استفاده شود.

به گفته وی، رکود اقتصادی لطمات زیادی را به بخش های مختلف اقتصادی کشور وارد کرده که برای خروج از این رکود باید استفاده از ابزارهای نوین مالی مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا مدیریت دارایی ها یکی از راهکارهای مناسب در این بخش است.
کد مطلب : ۱۰۵۷۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما