استان فارس در نزدیکی اقوام و ملت ها پیشتاز بوده است

17 شهريور 1394 ساعت 17:11

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: این استان به عنوان گهواره تمدنی ایران زمین همواره در نزدیکی اقوام و ملت های گوناگون پیشتاز بوده و خواهد بود.


به گزارش ایرنا، بهزاد مریدی شامگاه یکشنبه در نشست فرهنگی ایران و ترکیه با حضور اساتید تاریخ و ادبیات از دانشگاه های دو کشور در شیراز افزود: برگزاری این گونه نشست ها با حضور اساتید بنام زمینه تعاملات گسترده تر و نزدیکی نگاه های نخبگان دو کشور را فراهم می کند.

مدیرکل ارشاد اسلامی فارس گفت: در طول تاریخ، موضوعاتی همچون یکسان سازی فرهنگی، همسان سازی فرهنگی و وحدت در کثرت مباحث ایدئولوژی یا راهبردی ذهن سیاستگذاران عرصه فرهنگ را مشغول کرده است.
وی ادامه داد: تلاش برای یکسان سازی فرهنگی و جذب افراد و گروه ها همانند دولت های لنین و استالین خسران هایی را برای جامعه بشری پدید آورده است.

مریدی گفت: این که همه دولت ها همت خود را به کار گیرند که همسان شوند مایه خسران برای ملت ها بوده است چرا که هر یک از ملت ها دارای هویت های گوناگون هستند و هویت های قومی و خرده فرهنگ ها، هویت ملی و دینی به عنوان هویت های ضروری در جوامع شناخته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان این که باید با احترام کامل به ظرفیت ها و داشته های فرهنگی و هویتی ملت ها، سیاستگذاری ها شکل گیرد، اظهار کرد: در فرایند جهانی شدن نباید تجربه تلخ تاریخی یکپارچه سازی و همانندسازی تکرار شود چرا که این فرایند، پایدار نیست.

مریدی با اشاره به نقش دانشمندان و نخبگان در هر جامعه، برگزاری نشست فرهنگی ایران و ترکیه در شیراز را حرکتی نمادین برای حرمت گذاشتن به اقوام و ملت های گوناگون یاد و بر تقویت تعاملات میان نخبگان و استادان دانشگاه های دو کشور در راستای نزدیکی ملت های همسایه تاکید کرد.

در ادامه این نشست، استادانی از دانشگاه های شیراز و استانبول ترکیه به طرح مباحثی در راستای افزایش همکاری های فرهنگی و تعاملات دو جانبه پرداختند.

در پایان این نشست، دکتر کاووس حسن لی عضو هیات علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و خانم خیرالنسا الان (Hayrunnisa Alan) استاد تاریخ دانشگاه مدنیت استانبول شعرخوانی کردند.

این دو استاد دانشگاه از ایران و ترکیه در ادامه این نشست، ابیاتی از کتاب شعر 'پشت کرشمه های مرمره' اثر دکتر حسن لی که در مدت سه سال حضور وی در دانشگاه های استانبول سروده شده و به زبان ترکی نیز ترجمه شده است را خواندند.

هیات دانشگاهی ترکیه که سفر خود را از تهران آغاز کرده و پس از بازدید از اصفهان، میهمان استان فارس شده است، قرار است در ادامه سفر خود به شهرهای مشهد مقدس و تبریز نیز سفر کند. ک


کد مطلب: 10660

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/10660/استان-فارس-نزدیکی-اقوام-ملت-پیشتاز-بوده

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir