همسایه های دیوار به دیوار، چشم از فارس برنمی دارند!

17 شهريور 1394 ساعت 17:34

هنوز داغ بخشیدن 50 هزار هکتار از اراضی شرق فارس به کرمانیها تازه است که زمزمه پیوستن بوانات به یزد به گوش می رسد


به گزارش حافظ نیوز، فرنگیس شنتیا در «خبرجنوب» نوشت:
«تدابیری خواهم اندیشید تا استان یزد به خود اجازه ندهد به مرزهای بوانات تعرض کند»

همین یک جمله معاون سیاسی، امنیتی استانداری فارس در جلسه شورای اداری شهرستان بوانات کافی بود تا یک بار دیگر داغ از دست دادن 50 هزار هکتار از اراضی مرغوب شرق فارس تازه شود.

بذل و بخششی که در دوره صادق عابدین، استاندار زمان احمدی نژاد، ارزانی کرمان شد.

 اواخر دولت احمدی نژاد بود که 50 هزار هکتار از معادن، ذخایر آبی و اراضی مرغوب و مستعد کشت و دامپروری استان فارس به کرمان ملحق شد.

واقعیت این جاست که بحث الحاق بخشی از فارس به دیگران حرف امروز و دیروز نیست، اوج دست اندازی به اراضی این استان به سال های 42 تا 46 بر می گردد، زمانی که مسئولان وقت کرمان از غفلت مسئولان فارس کمال بهره را بردند و معادن سرشار از سرمایه «گل گهر فارس» به معدن «گل گهر سیرجان» تغییر نام داد و به کرمان پیوست. این الحاق اگر چه اعتراض شدید مردم فارس را در آن زمان به همراه داشت اما آخرین تصمیم برای قطعه قطعه کردن فارس و تقسیم آن مثل یک گوشت قربانی نبود، در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب بخش دیگری از این استان که از سال 51 به نام منطقه حفاظت شده بهرام گور ثبت شده و زیر نظر محیط زیست قرار گرفته بود از فارس جدا و تقدیم کرمان شد.

در واقع دولت دهم در پایان راه خود مصوبهای را در وزارت کشور به تصویب رساند تا فارس برای سومین بار زیر تیغ تصمیمهای پشت پرده و پر از ابهام قطعه قطعه شود و براین اساس طبق مصوبه شماره «217553 ت 48308» روستاهای چاه کوپال، چاه گله، چاه خشتو، چاه خرگوشی و چاه عمیق و بخش اعظمی از روستاهای مرزی فارس در قطرویه نی ریز به بخش گلستان شهرستان سیرجان از توابع استان کرمان واگذار شد.

اما گویا داغ پیوستن تدریجی فارس به استان های همجوار و تبدیل این استان به یک پازل قطعه قطعه هر از چند گاهی باید تازه شود.

این بار هم زمزمه دست اندازی یزد به بوانات به گوش می رسد، مسأله ای که در همان ابتدای امر با واکنش پژوهش، معاون استاندار فارس همراه شده است.

هادی پژوهش معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با شرکت در شورای اداری شهرستان بوانات، در خصوص مشکل مرزهای شهرستان بوانات گفت: این مشکل، مشکل ماست که شاید در دورههای قبل به آن توجه نشده اما بنده به این مهم واقف هستم و تدابیری خواهيم اندیشید تا استان یزد نیز دیگر به خود اجازه تعرض به مرزهای شما را ندهد.

رحيم زارع نماینده مردم شهرستانهای آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: استان فارس شاید به دلیل پهناور بودن و وسعت زیاد به مرزهای خود اهمیت نمی دهد.

زارع افزود: استان یزد تحرکاتی انجام میدهد و متأسفانه خاک ما را متصرف میشود و هیچ گونه حرکتی از سمت استان ما دیده نمی شود. در کنار دست ما و روستاهای ما فرزندان ما را با سرویس رایگان به مدارس میبرند اما استان ما چه می کند؟

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در جای دیگری از سخنان خود به ندادن سهم مردم بوانات از معادن اشاره کرد و اظهار داشت: معادن سهم مردم را نمی دهند و ما میخواهیم که به روش مسالمت آمیز این حل شود و در این خصوص استان نیز باید به این مردم مظلوم کمک کند.

 به هر حال مسأله این جاست که آیا در بین نمایندگان و مسئولان این استان آن قدر اجماع و اتفاق نظر وجود دارد که دست کم جلوی چشم دوختن همسایه دیوار به دیوار فارس به منطقه بوانات را بگیرند. هر چه که باشد ما این همدلی را در زمانی که بحث بر سر الحاق چند روستای هرمزگان به فارس بود به خوبی شاهد بودیم و یادمان نرفته که در ازای الحاق بخشی از فارس به کرمان، وعده پیوستن فارس به دریا را دادند، طرحی که قرار بود منجر به ساحلی شدن و همجواری استان فارس با خلیج فارس شود و بر اساس آن بخشي از منطقه مرزي بين دو استان به همراه ۵ روستا از شهرستان پارسیان هرمزگان جدا شده و به استان فارس ملحق گردد.اگر چه آن موضع گیری ها در خصوص این تصمیم به نفع فارس تمام نشد اما از هر حیث وحدت و همدلی مدیران و نمایندگان آن استان قابل تامل بود . حال باید نشست و دید که آیا در دولت تدبیر و امید هم فارس قرار است یک بار دیگر طعم از دست دادن و قطعه قطعه شدن را بچشد یا همان ابتدای امر طرح چنین موضوعی در بطن خود برای همیشه خاموش می شود.

 


کد مطلب: 10694

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/10694/همسایه-های-دیوار-چشم-فارس-برنمی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir