۰
plusresetminus
رئیس‌کل دادگستری استان فارس:

در پرونده دانشگاه شیراز عمدی در کار نبوده است/ آمار ورودی پرونده در دادگاه ملاصدرا در ماه، چهار هزار پرونده است/ اگر بخواهیم احکام بازدارندگی داشته باشند باید درملأعام اجرا شوند

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۱
القاصی گفت: حجم ورودی پرونده‌ها با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی و معضلات جامعه در حال افزایش است که بعضی از مسائل ریشه در مسائل فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد و در ماه رمضان 700 پرونده روزه‌خواری مورد شلاق قرار گرفته است.
علی القاصی‌مهر
علی القاصی‌مهر
به گزارش "حافظ نیوز"، علی القاصی‌مهر در جلسه جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه دستگاه قضایی یک جایگاه ویژه، حساس و پرمسئولیت است، گفت: به تناسب این مسئولیت پرخطر، انتظارات مردم بیشتر و مجمع روحانیت به‌عنوان قشر منصوب ولی‌فقیه می‌تواند به لحاظ تکلیف در همه امورات دخل و تصرف کنند که چه کسی امین‌تر و مورد وثوق‌تر از آنها نیست.

وی بابیان نکات گفته‌شده بر ابعاد نظارتی و خدمت‌رسانی به مردم افزود: آخرین خط و تنها مرجع برای دادخواهی مردم دادگستری است که می‌طلبد ما یکسری ایرادات را داشته باشیم و با توجه به تکثر مسائل و مشکلات که بخشی از ایرادات به زیرساخت‌ها برمی‌گردد و قابل‌بررسی و پیگیری است.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس با بیان این نکته که در مجموعه مدیریت دستگاه قضا استان تمام توان خود را جهت پاسخگویی به مردم و مطالبات بکار گرفته‌ایم، اظهار کرد: از تمام ظرفیت‌ها و امکانات استفاده می‌کنیم و سعی کرده‌ایم اشکالات و ضعف‌ها را شناسایی کنیم.

القاصی یکی از برنامه‌های موردتوجه دستگاه قضا را بحث دسترسی مردم به مدیران قضایی دانست و گفت: با ایجاد این تفکر پل بین مردم و مدیران برداشته می‌شود و در حال حاضر در استان هرروز سه‌شنبه از ساعت 8 صبح برای ملاقات با مردم اختصاص داده می‌شود که عمده مشکلات در پرونده‌ها و رسیدگی قضایی است که متناسب با موضوع دستورات قضایی صادر و ثبت و پیگیری می‌شود و نهایتا نتیجه اعلام می‌شود.

وی بیان کرد: رؤسای دادگستری در کل استان یک روز کاری را برای ملاقات مردم اختصاص می‌دهند که جهت ارزیابی و پیگیری شکایات مردم است.

رئیس دستگاه فضایی در فارس گفت: در اداره دادرسی بحث صرف فرآیند کوتاه کردن زمان رسیدگی به پرونده‌هاست که در این راستا کمیته جامع رفع فرآیند تشکیل‌شده و آمار هر شعبه را که 505 پرونده روزانه بررسی می‌کند. 700 هزار پرونده رسیدگی شده است و از سال گذشته 17 هزار پرونده حذف شده است.

وی بابیان این نکته که در بخش کادر اداری و قضات کمبود نیرو داریم افزود: در بحث دادرسی رسیدگی‌ها در حال به‌روز شدن است و در دادگاه تجدیدنظر ما در طول روز شش پرونده در حال بررسی است.

القاصی با اشاره به آمار ورودی پرونده در دادگاه ملاصدرا در ماه چهار هزار پرونده است، گفت: حجم ورودی پرونده‌ها با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی و معضلات جامعه در حال افزایش است که بعضی از مسائل ریشه در مسائل فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد و در ماه رمضان 700 پرونده روزه‌خواری مورد شلاق قرار گرفته است.

رئیس دستگاه فضایی در فارس بیان کرد: در بحث برخورد با مفاسد اخلاقی و اجتماعی یک راهکار در مدیریت استان دنبال می‌شود که یک دبیرخانه با دستورالعمل مشخص در مورد 12 جرم مثل آدم‌ربایی و سرقت و اخاذی و جرائم کلان اقتصادی راه‌اندازی شده که در این دستورالعمل یک سری فرآیند پیش‌بینی‌شده و پرونده‌ها رصد و تمام تصمیمات قضات استان رصد و پیگیری می‌شود.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه تصمیمات شهرستان از طریق دبیرخانه نظارت و پیگیری می‌شود افزود: پرونده‌ها به تفکیک حوزه و شهرستان مشخص می‌شود که قاضی و معاون در مورد تصمیمات گرفته شده توضیحات را ارائه می‌دهند و در بسیاری از پرونده‌ها این روند نظارتی جوابگو بوده است.

وی با اشاره به استفاده بی‌سابقه در تاریخ استان از قضات ویژه در دادگاه کیفری گفت: با 15 مورد از دانه‌درشت‌ها که ریشه بسیاری از مفاسد بودند، برخورد جدی شده است.

القاصی با اشاره به آمار زندانیان شیراز افزود: بیشترین و دومین استان از نظر جمعیت کیفری بعد از استان تهران هستیم و دستگاه قضا سالم‌ترین دستگاه بین سایر دستگاه‌هاست که بحث برخورد با مفاسد را از اداره دادگستری شروع کرده‌ایم.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس گفت: در بحث سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال جدید، جلسه‌ای مطرح با حضور بانک‌ها و مسئولین صنایع و تمام واحدهای تولیدی گرفته شده تا از تسهیلات ویژه برای فعال کردن واحدهای تولیدی استفاده شود و ما حمایت قضایی از سرمایه‌گذاران را داریم.

وی گفت: در بحث دانشگاه شیراز اعلام جرمی نشده عمدی در کار نبوده است و تنها تخلفات اداری دانشگاه بوده است.

القاصی بیان داشت: جهت افزایش توان علمی قضات در حوزه‌های آموزشی برنامه‌های متعددی گذاشته می‌شود و اگر بخواهیم احکام بازدارندگی داشته باشند باید درملأعام اجرا شوند که این مهم در حال پیگیری است.
کد مطلب : ۱۰۷۹۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما