۰
plusresetminus
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

با اجرای «طرح امید» یافته‌های علمی به اراضی کشاورزی فارس منتقل می‌شود/ کشاورزي سنتي توجيه اقتصادي ندارد

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۹
قاسمی گفت: کشاورزي سنتي امروزه، توجيه اقتصادي ندارد و بايد همه کشاورزان به توسعه علمي و دانش‌هاي جديد کشاورزي به عنوان نهاده جديد توليد، توجه کنند.
کشاورزی
کشاورزی
به گزارش "حافظ نیوز"، محمد مهدی قاسمی تأکيد کرد: کشاورزي سنتي امروزه، توجيه اقتصادي ندارد و بايد همه کشاورزان به توسعه علمي و دانش‌هاي جديد کشاورزي به عنوان نهاده جديد توليد، توجه کنند.

وی اظهار داشت: مقامات عالی استان دردولت تدبیر و امید، بیشترین توجه و حمایت را از طرح‌های کشاورزی، حفظ پایداری و بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک استان داشته و دارند.

 قاسمی از اجرای طرح امید و امیدی که به بخش کشاورزی فارس می‌دهد، خبرداد و گفت: ترویج یافته‌های علمی و تحقیقاتی و ایجاد مزارع و باغات الگویی در مراکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان‌های فارس در قالب طرح امید ضروری است.

وی گفت: كليد موفقيت، پذيرش نوآوری‌های ترويجي توسط كشاورزان و الهام گرفتن از نظام‌هاي خرد محلي، دانش اقوام بومي و ادغام مبتكرانه آن با دانش‌ها و تكنولوژي‌هاي نوين شناخته شده است و يكي از اصول اصلي توسعه فعاليت‌هاي مشاركتي نظام ترويج كشاورزي، تأكيد بر قابليت‌هاي دانش بومي است.

وی اظهار داشت: علی رغم محدودیت‌های منابع آب و خاک، متاسفانه در گذشته اقدامات اساسی در زمینه حفظ و پایداری این منابع صورت نگرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اهمیت اجرای نخستین طرح امید در فارس خاطرنشان کرد: برای هرمرکزخدمات جهاد کشاورزی، با توجه به پتانسیل تولید محصولات مختلف، حداقل 5 مزرعه الگویی و 5 باغ الگویی لحاظ شده است.

قاسمی" از تشکیل تیمی متشکل از همکاران تحقیقات و کارشناسان فنی با تخصص‌های مختلف خبر داد و گفت: حضور این تیم تخصصی درمراکز خدمات جهاد کشاورزی در قبل از کشت وتا مراحل مختلف داشت و برداشت، از موضوعاتی است که در "طرح امید" به مرحله اجرا در خواهد آمد.

وی گفت: دراین طرح، ضمن شناسائی دقیق بهره برداران بخش کشاورزی ، از توان نظام صنفی کشاورزان، تعاونی‌های تولید و خبرگان کشاورزی استفاده می‌گردد.

قاسمی در ادامه با بیان این که یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و مهندسی قطعه بندی در بهره وری منابع آب و خاک کشور مؤثر است، خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد سازمان جهاد کشاورزی به موضوع آب حوزه کشاورزی، موجب گرایش کارشناسان و کشاورزان به مصرف بهینه آب شده است.

مقام عالی کشاورزی " با بیان این مطلب که وضعیت اولیه مزارع، اقدامات انجام شده، بازدیدها، توصیه‌ها و تولیدات به طور منظم باید مستند سازی گردد؛ تصریح کرد: مزارع و باغات الگوئی، دارای تابلو مشخصات کامل خواهد بود که سایربهره برداران از یافته‌ها و ... استفاده نمایند.

وی" با اشاره به اینکه افزایش تولید محصولات کشاورزی با انتقال یافته‌های تحقیقاتی محقق می‌شود، یادآوری کرد: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی استان فارس، این اقدام مهم‌ترین نیاز در راستای تأمین امنیت غذایی و افزایش تولید محصولات است.

به گفته قاسمی، اولویت اعتبارات و تسهیلات و خدمات قابل ارائه توسط سازمان به مزارع الگوئی خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همچنین از تشکیل کمیته راهبردی 4 نفره خبر داد و افزود: مدیر هماهنگی ترویج، معاون تولیدات گیاهی سازمان، مسئول امور شهرستان‌ها و رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی فارس، از اعضای کمیته این طرح خواهند بود.

وی در پایان افزود: هدف ترویج کشاورزی رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و ارتقاء سطح زندگی کشاورزان بویژه کشاورزان خرده‌مالک است تا از طریق آشنائی با یافته‌های پژوهشی و فناوری بصورت ساده و کاربردی بتوانند با افزایش تولید و کاهش هزینه و کسب درآمد بیشتر سطح زندگی خود و خانواده را فراهم نمایند.
کد مطلب : ۱۰۸۱۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما