۰
plusresetminus
مدیر امور آب شهرستان داراب:

برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی بسیار بالا است/ 100 هزار متر حفاری در داراب طی سه سال انجام‌شده است

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۵
خلیقی گفت: خشکسالی‌ها در کسری شدید سفره‌های آب زیرزمینی تأثیر چندانی نداشته و در واقع بهره‌برداری بی‌رویه از آبخوان سبب نشست زمین و از بین رفتن این سفره شده است.
بحران آب
بحران آب
 به گزارش "حافظ نیوز"، خلیقی گفت: در حال حاضر بیش از 2200 حلقه چاه برقی در محدوده دشت داراب وجود دارد که این تعداد چاه، هم رده چاههای برقی یازده استان کشور است و از این تعداد، 1452 حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده، تنظیمات بخش آب برای آن‌ها انجام گردیده و میزان آب استحصالی آن‌ها در حال اندازه گیری است.

وی با اعلام این خبر که متاسفانه برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی بسیار بالاتر از میزان مجاز است افزود: بررسی اطلاعات اندازه گیری شده مصرف آب در کنتورهای کالیبره شده نشان می‌دهد در حال حاضر میزان مصرف آب توسط چاه‌های برقی نسبت به میزان درج شده در پروانه در حدود 35 درصد بیشتر است ضمن اینکه استحصال آب از چاههای غیرمجاز را نیز باید به مقدار فوق افزود.

مدیر امور آب شهرستان داراب با تاکید بر اینکه بر اساس مطالعات انجام شده در دشت داراب، حجم آب مجاز قابل استحصال از سفره‌های آب زیرزمینی داراب باید به میزان 37 میلیون مترمکعب کاهش یابد گفت: پیش بینی این میزان برای آن است که حداقل میزان افت در سفره به طور موقت متوقف گردد.

وی کاهش دادن میزان بهره‌برداری از چاههای مجاز تا میزان مندرج در پروانه را یکی از راهکارهای مدیریت بهتر منابع موجود عنوان و خاطرنشان کرد: اصلاح دبی مجاز پروانه‌ها متناسب با حجم ذخیره سفره نیز در کنار پر و مسلوب المنفعه نمودن چاههای غیرمجاز برای منظور بهبود وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی این شهرستان و جلوگیری از نابودی این منابع آبی ضروری است.

وی اضافه کرد: بررسی‌های انجام شده حاکی از آنست که برابر با آمار و اطلاعات بارندگی شهرستان، میزان بارندگی در طی 22 سال اخیر در حدود 20 درصد کاهش یافته و سهم آن در کاهش ذخیره مخزن کمتر از 15 درصد است. خشکسالی ها در کسری شدید سفره‌های آب زیرزمینی تأثیر چندانی نداشته و در واقع بهره‌برداری بی رویه از آبخوان سبب نشست زمین و از بین رفتن این سفره شده است.

خلیقی به 100 هزار متر حفاری طی سه سال گذشته در شرایط بحرانی خشکسالی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: علاوه براین، با در نظر گرفتن هزینه متوسط 3 میلیون ریال به ازای هر متر حفاری، خسارتی معادل 300 میلیارد ریال به کشاورزان به شکل مستقیم تحمیل گردیده که به این مبلغ سایر هزینه‌های جانبی تجهیز و بهره‌برداری از چاه، خشک شدن باغات و مزارع را نیز اضافه می‌شود. لذا بسیج همه اقشار و ارگان‌ها برای مقابله با این بحران ضروری است تا از بروز خسارت‌های بیشتر جلوگیری شود.
کد مطلب : ۱۰۸۱۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما