۰
plusresetminus
تأملی بر اظهارات اخیر استاندار فارس؛

از آرزوی دیرینه و فراموش‌شده مردم فارس تا چراغی که استاندار جدید فارس برافروخت/ آیا استان فارس در دوران «افشانی» به خلیج فارس راه می‌یابد؟

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۱
اظهارات اخیر سید محمدعلی افشانی حاکی از عزم جدی مسئولان جدید استانداری فارس است که به نظر می‌رسد پس از گذشت سال‌ها تصمیم گرفته‌اند راه شکوفایی منطقه جنوب کشور را هموارتر سازند.
اتصال استان فارس به خلیج فارس
اتصال استان فارس به خلیج فارس
حافظ نیوز/ محمود فریدونی - سرویس اجتماعی مسئله اتصال استان فارس به آبهای آزاد طی سالهای گذشته، به یکی از پرچالش ترین مباحث اجتماعی و بعضا سیاسی استان فارس و هرمزگان تبدیل شده است. سخن از الحاق پنج روستای محروم واقع در محدوده كوچكی شامل ۱۰۰ كيلومتر مربع از بخش كوشكنار شهرستان پارسيان در استان هرمزگان به شهرستان لامرد واقع در استان فارس است که در صورت تحقق، در نقشه تقسیمات کشوری خلیج فارس پس از قریب پنجاه سال مجددا استان فارس را در همسایگی خود می بیند و آنگاه بدون آنکه جابجایی جمعیتی و یا تحول ساختاری و اداری نامتعارفی صورت گیرد، امکان سرمایه گذاری و ایجاد راه های ترانزیتی و مواصلاتی جدید با بهره گیری از منابع و اعتبارات استان فارس فراهم می شود و صنایع انرژی بر استان که با کمبود شدید منابع آبی مواجه هستند، می توانند از تسهیلات بیشتری برای بهره گیری از آب خلیج فارس بهره مند شوند.

این الحاقیه که طی سالهای گذشته، بارها از سوی وزارت کشور اعلام و ابلاغ شده است و حتی به تصویب شورای عالی امنیت ملی نیز رسیده است، از یک سو با مخالفان سرسخت و فعالی همچون نمایندگان استان هرمزگان در خانه ملت مواجه است که در صحن علنی مجلس با تحصن و نصب پلاکارد به مخالفت با این طرح برمی خیزند. هرمزگانيها با بيان اينكه ما حتي يك وجب از خاك خود را هم به ديگران نمي دهيم بارها مخالفت خود را با اين تصميم اعلام كرده اند و البته اعتراضات آنها توسط رسانه هایی چون بی بی سی، شبكه من و تو، بالاترين و ديگر رسانه هاي ضد انقلاب هم پوشش داده شده است.

و در طرف دیگر این ماجرا، اکثریت موافق اما منفعل و خاموش همانند بسیاری از نمایندگان فارس و بعضا شیراز قرار دارند که بر خلاف نمایندگان هرمزگان در این زمینه فعالیت چشمگیری انجام نمی دهند و این در حالی است که ساحلی شدن مجدد فارس همواره و در طول تمامی سالهای گذشته از مطالبات اساسی مردم فارس بوده است که حال امکان تحقق آن به واقعیت نزدیک شده است. مسئولان استان به ویژه استانداران پیشین فارس نیز به عنوان بالاترین مقام دولت در استان در گذشته کاری از پیش نبردند و در برهه ای نیز ترجیح دادند این قضیه را برای خارج شدن از زیر فشارهای سیاسی و رسانه ای مسکوت بگذارند!

چراغی که استاندار جدید فارس برافروخت!

علیرغم عدم تحرک و عزم جدی استانداران پیشین استان فارس در این باره، سید محمدعلی افشانی استاندار جدید فارس در حالی که چند ماه بیشتر از انتصاب وی نمی گذرد پا به عرصه گذاشته و از لزوم اجرای مصوبه فراموش شده شورای عالی امنیت ملی سخن می گوید.

افشانی طی هفته ای که گذشت در جلسه شورای اداری لامرد در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: اتصال فارس به دریا یک مسئله ملی است و آن را دنبال می‌کنیم.

این اظهارات سید محمد علی افشانی حاکی از عزم جدی مسئولان جدید استانداری فارس است که به نظر می رسد پس از گذشت سالها تصمیم گرفته اند راه شکوفایی منطقه جنوب کشور را هموارتر سازند و این معضل خود ساخته را مرتفع کنند.

حال باید دید با گذشت زمان و آغاز و تشدید فشارهای رسانه ای و سیاسی به مسئولان استان فارس، آنها نیز همچون دیگر مسئولان سابق استانداری فارس از پیگیری و اجرای این طرح عقب نشینی خواهند کرد و یا آنکه با اجرایی کردن این آرزوی دیرینه مردم استان و تحمل فشارها و پرداختن هزینه های سیاسی، فصل جدیدی در توسعه فارس خواهند گشود.
کد مطلب : ۱۰۸۵۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما