۰
plusresetminus

36هزار تن خرما در قیروکارزین برداشت خواهد شد

تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۳
مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین بابیان این‌که این شهرستان سومین تولیدکننده خرمای فارس است از پیش‌بینی تولید بیش از 36 هزار تن خرما در قیروکارزین خبر داد.
به گزارش حافظ نیوز، ناصر انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قیروکارزین اظهار داشت: برداشت خرما از سطح 5 هزار و 500 هکتار از باغات نخیلات این شهرستان آغاز شده و کار برداشت تا اواسط آبان ماه ادامه دارد.

وی از پیش‌بینی تولید بالغ‌بر 36 هزار تن خرما در قیروکارزین خبر داد و افزود: ازجمله ارقام خرمای تولیدی این شهرستان رقم زاهدی (قصب) با 61 درصد زیر کشت نخیلات، شاهانی با 12 درصد زیر کشت و پیارم و سایر ارقام با 27 درصد زیر کشت است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین بابیان این‌که این شهرستان سومین تولیدکننده خرما در استان فارس است خاطرنشان کرد: از مجموع خرمای تولیدی فارس 24 درصد خرمای این استان در قیروکارزین تولید می‌شود که این محصول تولیدی بیشتر به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، پاکستان و هند صادر می‌شود.

انصاری نبود صنایع بسته‌بندی، تبدیلی و فرآوری خرما را باعث گمنامی این شهرستان باوجود میزان خوب تولید و مرغوبیت محصول تولیدی دانست و بیان داشت: کشاورزان برای تولید این محصول باارزش زحمات بسیار و هزینه‌های مختلفی را متحمل می‌شوند اما نبود کارخانه‌ها و صنایع بسته‌بندی و فرآوری باعث شده تا این محصول برای بسته‌بندی و فرآوری به شهرهای هم‌جوار که امکان بسته‌بندی را دارند منتقل و درنهایت با عنوان و یا برند همان شهر در بازار به فروش برسد.

این مقام مسئول بابیان این‌که ایجاد صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما در این منطقه ضمن اشتغال‌زایی مناسب موجب بهبود وضعیت معیشتی باغداران و تولیدکنندگان خرما می‌شود گفت: ایجاد صنایع فرآوری و بسته‌بندی خرما موجب حذف دلالان و واسطه‌ها و فروش بهتر محصول خرما و صادرات آن به سایر کشورها می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با اشاره به این‌که محصول خرما در صنعت مصارف مختلفی داشته و از این میوه باارزش شیره خرما، شهد خرما، قند مایع، سرکه خرما، حلوای خرما، لواشک، شکلات، سس، رب و غیره تهیه می‌شود ادامه داد: از ضایعات این محصول نیز در ترکیب خوراک دام و طیور و از برگ آن در ساخت صنایع‌دستی و انواع ظروف بافتنی، حصیر و از تنه و چوب خرما نیز در کارخانه‌های نئوپان‌سازی، کاغذسازی و سایر موارد استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: خرما به علت ارزش غذایی فراوان و ماندگاری بالا در بحران‌های مختلف مانند سیل، زلزله، جنگ و خشک‌سالی استفاده‌های فراوانی دارد.

انصاری بابیان این‌که یکی دیگر از مشکلات نخل‌کاران نبود اعتبار برای حذف ارقام فرسوده و غیراقتصادی و جایگزینی ارقام تجاری و جدید به‌جای آن است افزود: با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و بحران کم‌آبی خرما به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد در برابر کم‌آبی و شرایط نامساعد آب‌ و خاک مقاومت خوبی دارد که همین موضوع موجب شده تا نخل‌کاران قیروکارزین که با مشکل کم‌آبی مواجه هستند از کاشت این درخت استقبال کنند.

این مقام مسئول در پایان از آمادگی این نهاد برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در راستای ایجاد صنایع بسته‌بندی و فرآوری محصول خرما در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: بهره‌گیری از صنایع تبدیلی موجب می‌شود تا برای محصولات کشاورزی ارزش‌افزوده ایجاد و امکان فروش این محصولات در فصول گوناگون فراهم شود و بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید خام‌فروشی و فروش مواد اولیه محصولات کشاورزی کنار گذاشته شود و با توسعه صنایع تبدیلی به سمت ایجاد ارزش‌افزوده، بهره‌وری و تولید ثروت بیشتر گام برداریم.
کد مطلب : ۱۰۹۲۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما