۰
plusresetminus

یارانه تولید در جیب خودروسازان

تاریخ انتشاردوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۴
معاون رئیس‌جمهور امروز در حالی از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان از یارانه تولید به خودروسازان و تخصیص ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع مالی بانک‌ها به خرید محصولات صنعتی و خودرو خبر داد که ۲ سال است بسیاری از صنایع چشم‌انتظار دریافت یارانه تولید هستند.
 به گزارش حافظ نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی که امروز به همراه محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت به ایران خودرو رفته بود، از توافق با وزیر صنعت برای اختصاص 200 میلیارد تومان از یارانه تولید به خودروسازان خبر داد.

در این مراسم که برای پوشش خبری آن تنها از خبرگزاری جمهوری اسلامی و صدا و سیما دعوت شده بود، طبق اعلام ایرنا نوبخت گفته است: بر اساس توافقنامه ای که امروز با وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید، مقرر شد تا 200 میلیارد تومان از یارانه تولید در اختیار خودروسازان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در واقع این منابع در اختیار وزارت صنعت قرار می‌گیرد تا در مهرماه امسال به خودروسازان پرداخت شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: همچنین با هدف حمایت از تولیدات داخلی 140 هزار میلیارد تومان از منابع مالی بانکها به خرید محصولات صنعتی و خودرو اختصاص خواهد یافت، این در حالی است که میزان تسهیلات بانکی امسال 700 هزار میلیارد تومان است که مقرر شده 20 درصد این منابع برای خرید محصولات داخلی اختصاص یابد.

نوبخت در حالی امروز از اختصاص یارانه 200 میلیارد تومانی به خودروسازان خبر داده که هفته پیش گفته بود 200 میلیارد تومان یارانه به تولید اختصاص خواهد یافت. از صحبت هفته گذشته نوبخت اینطور برداشت می‌شد که این مبلغ قرار است حداقل به چند بخش از تولید اختصاص یابد، نه اینکه فقط نصیب خودروسازان شود.

حضور نوبخت در ایران خودرو امروز در حالی اتفاق افتاد که این شرکت با مشکل فروش تولیداتش روبرو است و این مسئله باعث کمبود نقدینگی برای ایران خودرو شده است.

مشکل کمبود نقدینگی ایران خودرو و سایپا ماه گذشته نیز در جلسه‌ کمیسیون صنایع مجلس با حضور سیف رئیس کل بانک مرکزی مطرح شده بود و در آن جلسه مدیران شرکت‌های خودروساز و برخی نمایندگان خواستار اختصاص تسهیلات بانکی به خودروسازان شده بودند، هرچند این مسئله با مخالفت برخی اعضای کمیسیون صنایع نیز روبرو شده بود و در نتیجه تصمیم‌گیری نهایی در این مورد صورت نگرفته بود.

علی علیلو، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این مورد با اشاره به بعضی لابی‌ها بین خودروسازان، برخی نمایندگان مجلس و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اختصاص تسهیلات بانکی به خودروسازان، به فارس گفته بود: پرداخت تسهیلات به خودروسازان خیانت به سایر صنایع است.

در شرایطی که بسیاری از صنایع نیازمند تسهیلات بانکی هستند و بانکها از نبود منابع برای اختصاص به این بخش سخن می‌گویند، پرداخت تسهیلات به خودروسازان خیانت به سایر صنایع و کشور خواهد بود.

وی گفته بود: پرداخت تسهیلات به خودروسازان کاری اشتباه است و نباید به شرکت‌هایی که زیان‌ده هستند، تسهیلات پرداخت شود.

به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس، خودروسازان هنوز نتوانسته‌اند تسهیلات قبلی دریافت شده را پرداخت کنند و در این شرایط، پرداخت دوباره تسهیلات به آنها یک دور باطل خواهد بود.

در چنین شرایطی که سایر صنایع نیز همچنان چشم انتظار دریافت یارانه تولید هستند، برخی کارشناسان اقتصادی، پرداخت یارانه به خودروسازان را نوعی تبعیض و اجحاف در حق سایر صنایع می دانند.

در عین حال، نوبخت و نعمت زاده امروز در شرایطی بر سر پرداخت یارانه تولید به خودروسازان با یکدیگر توافق کرده‌اند که پیش از این بر سر یارانه پرداختی به تولید دچار کشمکش و چالش شده بودند. اختلاف نظر در قیمت‌گذاری خودرو نیز از دیگر مواردی بود که نوبخت و نعمت زاده در آن با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

 
کد مطلب : ۱۱۰۶۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما