۰
plusresetminus
آیا دیدار ظریف و اوباما اتفاقی بود؟

دیدار «ظریف - اوباما»؛ بخشی از پروژه تبدیل برجام به زیرساخت عادی‌سازی‌ روابط/ دولت می‌خواست برای این سفر فاقد دستاورد، دستاوردی خلق کند و خود را از فشار بی‌کفایتی در موضوع «فاجعه منا» برهاند/ برخی منابع می‌گویند ادعای تصادفی‌بودن این دیدار مضحک است

تاریخ انتشارسه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۹
برخی تحلیل‌گران در تهران می‌گویند احتمالا دولت روحانی در پی آن بوده که برای سفر فاقد دستاورد نیویورک دستاوردی خلق کند و خود را از فشار بی‌کفایتی در موضوع فاجعه منا برهاند.
دیدار ظریف و اوباما
دیدار ظریف و اوباما
به گزارش "حافظ نیوز" ؛ ایران هسته ای نوشت:«ظریف و اوباما در راهروی سازمان ملل دیدار کردند»؛ این عنوان خبری بود که بی بی سی فارسی ساعاتی قبل بر روی خروجی سایت خود گذاشت.

این سایت که نخستین منبع منتشر کننده این خبر بوده، در گزارش خود نوشته است: «بی بی سی فارسی دریافته است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در راهروی سازمان ملل متحد به طور اتفاقی به هم برخورده و برای لحظاتی با هم صحبت کرده اند».

بی بی سی همچنین آورده است: «یک منبع نزدیک به هیات ایرانی گفت که دو مقام صبح روز دوشنبه در سازمان ملل به هم برخوردند و لحظاتی گفت و گو کردند؛ بهمن کلباسی خبرنگار بی بی سی فارسی در مقر سازمان ملل متحد می گوید که یک مقام ارشد کاخ سفید اکنون این خبر را تایید کرده است».

 ساعتی بعد خبرگزاری ایرنا هم این خبر را تایید و تاکید کرد که این دیدار و دست دادن از پیش تعیین شده نبوده است.

ایرنا می نویسد: «محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در حال خروج از سالن مجمع عمومی بود که به طور کاملا اتفاقی با باراک اوباما رییس جمهوری و جان کری وزیر خارجه آمریکا روبرو شد، طرف ها سلام و احوالپرسی کردند و دست دادند».

کاخ سفید اما در بیانیه ای متفاوت گفته است دیدار مختصری بین ظریف و اوباما در هنگام نهار رخ داده است.

آنچه مسلم است این است که بر خلاف دستورالعمل های ابلاغ شده به دولت روحانی و تیم سیاست خارجی وی این دیدار رخ داده است.

برخی منابع می‌گویند ادعای تصادفی بودن این دیدار مضحک است چرا که در آن سطح هیچ چیز تصادفی رخ نمی دهد.

برخی تحلیلگران در تهران می گویند احتمالا دولت روحانی در پی آن بوده که برای سفر فاقد دستاورد نیویورک دستاوردی خلق کند و همچنین خود را از فشار بی کفایتی در موضوع فاجعه منا برهاند.

منابعی دیگر معتقدند اساسا این مسئله برای دولت روحانی موضوعیت دارد که بگوید برخلاف دستورالعمل ها رفتار می کند.

مقام های دولتی هنوز هیچ موضعگیری رسمی در این باره به عمل نیاورده اند اما این اقدام محمد جواد ظریف در تهران به عنوان بخشی از پروژه برنامه ریزی شده دولت برای تبدیل کردن برجام به زیرساختی برای حل مشکل روابط دوجانبه امریکا و ایران در نظر گرفته خواهد شد.

هزینه های این رویکرد نیز برای دولت روحانی اجتناب ناپذیر خواهد بود.
کد مطلب : ۱۱۰۹۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما