مسئول واقعی توسعه فرهنگی کیست؟

12 مهر 1394 ساعت 10:15

روزنامه افسانه در یادداشتی با عنوان 'معادلات فرهنگی' به واکاوی پاسخی برای پرسش 'مسوول واقعی توسعه فرهنگی کیست؟' پرداخته است.


به گزارش حافظ نیوز، در این یادداشت به قلم 'فرزاد وثوقی' آمده است: وقتی در مورد فرهنگ سخن می گوییم ، به مهمترین زیر ساخت توسعه گرا در جامعه اشاره می کنیم. امروزه خیلی ها در مورد فرهنگ وآسیب های وارده به آن سخنرانی می کنند اما باید دید مسوول واقعی توسعه فرهنگی کیست و چه برنامه هایی برای این توسعه ارایه کرده است که از نظر کاربردی نیز دارای اهمیت باشد.

ما در استان فارس و خصوصا شهر شیراز با نگاههای متفاوتی در حوزه فرهنگ مواجه هستیم . نگاههایی که باعث عدم ثبات در ارایه وموفقیت برنامه های فرهنگی شده است. اولین مشکل تکثر مراکز فرهنگی است. مراکزی که باعث عدم تمرکزبودجه های فرهنگی استان شده اند ودر یک کلام کارایی لازم را نیز ندارند.

امور فرهنگی، توسعه آن وارایه آموزش های فرهنگی به مردم نیازمند برنامه های منسجمی است که در اولین قدم ، نگاهمان را به سوی دستگاه آموزش وپرورش استان می کشاند ، دستگاهی که ارایه آموزشهای فرهنگی را از پایه وسنین کودکی برای انسان آغاز می کند وباید میزان توفیق در ارایه این آموزش ها را مورد سنجش قرار داد . دستگاهی با بودجه های مشخص که شاید 90درصد آن صرف پرداخت حقوق کارکنانش می شود و با 10درصد باقی مانده به قول رییس این سازمان نباید انتظار معجزه داشت.

بهم ریختگی در روابط ترافیکی ، مهاجرت وآمیختگی غلط فرهنگ ها، ایجاد حاشیه نشینی ومرز بندی بین «دارا وندار» باعث ایجاد تنش ها اجتماعی می شود که در یک کلام به نفع هیچ کس نیست.

اما باید دید برای بررسی وحل مشکلات اجتماعی در باب فرهنگ عمومی وشهر نشینی اراده ای نیز وجود دارد .

شهردار شیراز در 28 شهریور ماه گذشته در سخنان خود ضمن انتقاد از ضعف برنامه های فرهنگی ،آنرا باعث بسیاری مشکلات دانسته است . پاک فطرت به صراحت بی توجهی به امور فرهنگی وفرهنگ سازی را زمینه قانون گریزی در جامعه وافزایش آن می داند . او لازمه حل بسیاری مشکلات اجتماعی را درفرهنگ سازی می داند و معتقد است در بحث ارتقای فرهنگ شهروندی خوب کار نشده است.

شهردار معتقد است اگر امروز قانون گریزی زیاد شده و یا تخلفات متعددی را در شهر شاهدیم وبه تبع آن پرونده های قضایی افزایش یافته است دلیل آن کم توجهی به فرهنگ سازی است.

سخنان تعمق برانگیز شهردار شیراز به عنوان مدیر شهر بسیار مفید، اما باید پذیرفت که این سخنان نیز تئوری است و باید دید در عالم واقع چه اتفاقی افتاده است . شهرداری که خودش ازمعاونت های فرهنگی و بودجه های بسیار بالای فرهنگی برخورداراست چرا در طول سالهای گذشته از عملکرد فرهنگ گرای خود رضایت نسبی ندارد.
شهرداری شیراز سالهای درازی است در مقوله فرهنگ وفرهنگ سازی شهر و شهروند ورود پیدا کرده است و تئوری های بسیاری را نیز ارایه نموده است. امروز در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات استان، حوزه هنری فارس، معاونت های فرهنگی بزرگ و کوچک مراکز نظامی و انتظامی، کمیسیون های فرهنگی شهری و استانی، شورای فرهنگ عمومی استان با تمام اعضای بزرگ خود توفیق چندانی در بهبود شرایط ایده آل فرهنگی نداشته اند و بطور مثال آخرین راهکار برای برخورد با برنامه های ماهواره ای را برخورد قهری دانسته ایم . توصیفی که از برنامه های ماهواره ای در جامعه ما می شود در شرایط عدم ارایه برنامه های جایگزین وسرگرم کننده جذاب باعث شد گیرنده های ماهواره روی پشت بام ها بماند و آخرین راهکار حضور فیزیکی برای پایین کشیدن آن باشد !؟

خوب یا بد وضعیت فرهنگ در جامعه با توجه به مشاهدات عینی وآمارهای موجود قضایی در ایجاد پروندهای اختلاف و طلاق چندان رضایت بخش نیست . وقتی از قانون گریزی سخن می گوییم در نقطه ای بسر می بریم که باور فرهنگی پذیرش قانون را نداریم در حالی که قانون بر روابط عمومی ما حاکم است اما میل به پذیرش آن در تربیت وباور مان وجود ندارد.

پیشنهادی نداریم جز ضرورت تقویت آموزش وپرورش و تقدم پرورش بر آموزش و توجه مضاعف به فرهنگیان جامعه و انعطاف بودجه های هنگفت فرهنگی بجای چاپ پوستر و پارچه های تبلیغاتی به طرف اهداف عالی فرهنگی و بی نیاز سازی فرهیختگان جامعه.


کد مطلب: 11143

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/11143/مسئول-واقعی-توسعه-فرهنگی-کیست

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir