کمپ های ترک اعتیاد؛ خوب یا بد؟

12 مهر 1394 ساعت 11:46

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان فارس با اشاره به فعالیت 86 کمپ ترک اعتیاد مجوزدار در این استان گفت: طرحی برای ارزشیابی میزان اثربخشی این کمپ ها در جامعه در سطح کشور آغاز شده است که نتایج این ارزشیابی، توقف یا ادامه فعالیت این مراکز را مشخص می کند.


به گزارش حافظ نیوز، محمود رضا عرب چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اجرای این طرح از یک ماه گذشته در سراسر کشور از جمله استان فارس آغاز شده است و تیم های پژوهشی و تحقیقاتی در حال بررسی اثربخشی فعالیت کمپ های ترک اعتیاد هستند.

وی اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر استاندارد بودن تنها پنج درصد کمپ های ترک اعتیاد در کشور گفت: هرگونه اظهارنظر در این زمینه باید بر اساس آمار و پژوهش های علمی باشد و در غیر این صورت نظرات مطرح شده بازگوکننده دیدگاه های شخصی هستند.

** انتقادهای نماینده مجلس
احمد آریایی نژاد عضو فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی اخیرا در اظهارنظری گفته است: تنها پنج درصد از کمپ های ترک اعتیاد در کشور استاندارد هستند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که سازمان بهزیستی باید بر کمپ های ترک اعتیاد نظارت داشته باشد گفت: نبود نظافت و بهداشت، نبود نیروهای متخصص، مکان نامناسب خارج از شهر، آموزش ندادن مهارت های زندگی و نداشتن برنامه برای ایام پس از ترک اعتیاد، سبب غیراستاندارد شدن کمپ های ترک اعتیاد شده است؛ این عوامل تنها مربوط به کلانشهر تهران نیست و در سایر شهرها هم وضعیت به همین شکل است.

** نظارت کامل بر مراکز ترک اعتیاد در فارس
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان فارس با بیان این که اظهارنظر مطرح شده درباره وضعیت کمپ های ترک اعتیاد در این استان صدق نمی کند، گفت: همواره این اداره کل با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی و فرمانداری ها، نظارت کاملی بر فعالیت این مراکز دارد.

وی افزود: ممکن است اظهارنظر مطرح شده درباره وضعیت مراکز ترک اعتیاد در استان های دیگر صدق کند، اما به طور قطع در استان فارس از نیروی متخصص برای فعالیت در این مراکز بهره گرفته می شود.

عرب ادامه داد: ممکن است اشکالاتی باشد در فعالیت مراکز ترک اعتیاد باشد اما به این شکل که در این اظهارات مطرح شده نیست.

این مقام مسوول بیان کرد: کمپ های ترک اعتیاد، استاندارد تعریف شده و پروتکل درمانی خاص خود را دارند که به وضوح در ماده 15 آیین نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر که از تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام گذشته ، آمده است.

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان فارس گفت: محیط فیزیکی، کیفیت و نیروهای درون این کمپ ها طبق این پروتکل فعالیت می کنند.

** پلمب 40 مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد در فارس
عرب در بخش دیگری از این گفت و گو اعلام کرد: پس از اطلاع از وجود مرکز غیرمجاز و بدون مجوز در حوزه ترک اعتیاد، فعالیت این مراکز در نخستین زمان ممکن و در همکاری مشترک میان سازمان بهزیستی، دادستانی، فرمانداری و نیروی انتظامی متوقف می شود.

وی افزود: حدود 40 مرکز ترک اعتیاد بدون مجوز در سه سال اخیر در استان فارس پلمب شده و عوامل آنها تحت پیگیرد قانونی قرار گرفته اند.

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان فارس گفت: تردیدی نیست که کمپ های دارای مجوز هم در صورتی که برخلاف پروتکل و سازوکار تعیین شده فعالیت کنند، توسط کمیته ماده 26 سازمان بهزیستی لغو مجوز می شوند و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می شود.

** توقف صدور فرایند مجوز کمپ های ترک اعتیاد
این مقام مسوول در ادامه گفت: نظرات متفاوتی در جامعه درباره میزان اثرگذاری کمپ های ترک اعتیاد وجود دارد اما در نهایت این طرح علمی در دست اجرا برای ارزشیابی اثرگذاری این مراکز است که مشخص می کند فعالیت آنها ثمربخش بوده است یا خیر.

عرب اظهار کرد: تا زمان مشخص شدن نتایج این بررسی علمی، از صدور هرگونه مجوز برای فعالیت کمپ های ترک اعتیاد جدید در استان فارس خودداری می شود.

وی ادامه داد: اگر بر مبنای این پژوهش علمی، کمپ های ترک اعتیاد در مسیر اهداف مورد انتظار رضایت جامعه و مسوولان را کسب نکردند فعالیت آنها محدود یا متوقف می شود ولی اگر نتایج علمی از موفقیت این مراکز حکایت کند، این کمپ ها در جامعه تقویت می شوند و گسترش می یابند.


کد مطلب: 11154

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/11154/کمپ-های-ترک-اعتیاد-خوب-یا-بد

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir