۰
plusresetminus
اختتامیه اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی(ع) در شیراز؛

پیرغلامان، منادیان وحدت امت اسلامی باشند/ لزوم انطباق عاشورا با عصر کنونی/ ملازمت با رهبری؛ اصل اساسی شیعه

تاریخ انتشارجمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۴
فرمانده سپاه فجر فارس گفت: در این دوران باید از امام حسین(ع) در کنار تمام مناقبی که دارد، از صفت دشمن شناسی و دشمن ستیزی ایشان صحبت کنیم و امسال در دهه محرم همگی بر نفوذ دشمن قدار و کسانی که می‌خواهند اسلام نباشد، باید تمرکز کنیم.
اجلاسیه تجلیل از پیرغلامان حسینی
اجلاسیه تجلیل از پیرغلامان حسینی
به گزارش "حافظ نیوز"، آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب، منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خامان حسینی که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، با یادآوری اینکه طبق روایات اهل بیت(ع) خداوند کسی را که امام حسین(ع) را دوست دارد، دوست می‌دارد، گفت: البته این محبت را خداوند متعال در دل‌های اهل ایمان و همه کسانی که بر فطرت اولیه خود باقی هستند قرار داده است زیرا امام حسین(ع) آنچه داشت در راه خدا داد.

آیت‌الله دستغیب: تبعیت از ولایت، شاخص حسینی بودن است/ ملازمت با رهبری؛ اصل اساسی مکتب تشیع

وی افزود: طبعاً کسی که برای خدا باشد، آنچه در اختیار اوست نیز پذیرفته است به همین دلیل شفاعت آن حضرت پذیراست و در همین راستا هر کسی که شعائر حسینی را اقامه کند ذکر و نام حسین را بلند آوازه کند خداوند هم در ملکوت اعلی نام و یاد او را بلند خواهد کرد.

آیت‌الله دستغیب قطعاً پیرغلامان نزد خداوند ارزش والایی دارند مشروط به اینکه توجه به این مسئله باشد که هر روز، عاشورا و تمام سرزمین‌ها عاشوراست و عاشورا تا قیامت استمرار دارد، افزود: یعنی اینکه دائماً با این امتحان بزرگ الهی مواجه هستیم که آیا خود را در اردوگاه امام حسین(ع) قرار می‌دهیم یا در هر جا و موقعیتی که هستیم در نقطه مقابل قرار گرفته‌ایم.

تولیت آستان شاهچراغ(ع) با بیان اینکه میزان و شاخص این امتحان بزرگ الهی تعهد ما نسبت به شخصیتی است که در حال حاضر پرچم اسلام رسول‌الله(ص) آل بیت او و پرچم امام حسین(ع) به دست اوست، گفت: در این جهان نامردمی‌ها که شاهد ظلم‌ها و ستم‌های بسیار هستیم با تابلوی اسلام حتی در موقعیتی بدتر از استکبار و صهیونیست، آل سعود چنین خیانت‌های سنگینی را بر جهان اسلام روا می‌دارد.

وی با تصریح اینکه امروز در برابر آن‌ها حسین زمان است که ندا می‌دهد «هل من ناصر ینصرنی»، گفت: مقاومت و ایستادگی به تبعیت از مقام معظم رهبری، میزان و شاخص حسینی بودن است یعنی ما باید این تبعیت را نشانه تبعیت از امام حسین(ع) قرار دهیم البته به گونه‌ای که ملازم با امام و رهبری خودمان حرکت کنیم.

آیت‌الله دستغیب ابراز کرد: اگر کسی از امامان معصوم و طبعا نائب آن حضرات جلو بیفتد و افراط کند، مارق و فرد گمراهی است اگر متأخر و عقب بماند، مطمئنا کسی است که جفاکار است لذا آن چیزی که از ما خواسته شده، عملی است که ملازمت و همراهی با ولی فقیه داشته باشد و از افراط و تفریط به دور باشد.

وی، وجود تفرقه‌ها و اختلاف‌ها را به دلیل افراط و تفریط‌ ها دانست و گفت: اگر همه با امام عصر خود  و یا نائب آن حضرت ملازم باشند، کوچکترین اختلافی در جامعه نخواهد بود بنابراین برای حفظ وحدت و انسجام جامعه که یکی از آثار تبعیت امام و رهبری است همه باید متوجه این معنا و حقیقت باشیم.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: امروز در ایران اسلامی ما همه متحد و منسجم هستیم اما باید مراقب باشیم که ملازمت با رهبری از اصول اساسی است که در مکتب ما قرار دارد.

سردار غیب‌پرور: دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی؛ دو ویژگی امام حسین(ع)؛ مورد نیاز امروز

سردار غلامحسین غیب‌پرور، فرمانده سپاه فجر فارس در مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، با اشاره به حضور قریب 1000 پیرغلام حسینی از نقاط مختلف دنیا در این محفل گفت: شخصیت والای امام حسین(ع) باعث چنین اجتماعی شده است و اگر به واسطه این اسم اعظم خدا نبود چنین جلساتی هم شکل نمی‌گرفت.

وی با تأکید بر اینکه وجود نازنین امام حسین(ع) عصاره همه خوبی‌هاست، افزود: حسین‌بن علی(ع) جمع همه ارزش‌های والای انسانی است و آن حضرت تابلویی چند وجهی است که از هر طرف به او نگاه کنیم، تعالی و نجات است.

وی با یادآوری اینکه امام حسین(ع) را با شجاعت، شهامت، ایثار، عبادت، قعود و قیامتش و شهادتش می‌شناسیم، گفت: اما اینجا از باب تذکر به امام حسین(ع) نگاه می‌کنیم و آن ایستادگی، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی است.

سردار غیب‌پرور با تأکید بر اینکه حسین‌بن علی(ع) در قله دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی قرار دارد، گفت: او همانی است که وجود شریفش مسیر را تا قیامت به ما نشان داد و امروز که نام مقدس جمهوری اسلامی مدعای راه حسین(ع) است ما می‌گوییم تداوم دهنده راه آن حضرت هستیم و هرچه داریم از تصدق سر ایشان است چنانچه شهدای ما به حسین‌بن علی(ع) تأسی کردند.

فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینکه امام حسین(ع) ترجمان انقلاب اسلامی ماست، افزود: انقلابی که در سایه سار ولایت ادامه حیات می‌دهد و ولی و مقتدای ما نیز در ماه‌های اخیر ما را دائماً سفارش می‌کند که امت اسلام و اهالی انقلاب اسلامی مواظب دشمن و نفوذ او باشید و این همان راهی است که امام حسین(ع) پیش روی ما گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: معظم‌له دیروز فرمودند که امام حسین(ع) با ابن سعد مذاکره می‌کند اما از باب نصیحت و نهیب پدر بزرگوارش یعنی مولای ما امیرالمومنین(ع) نیز با زبیراز سر نهیب و نصیحت مذاکره می‌کند.

غیب‌پرور با تأکید بر اینکه امروز معنای مذاکره دیگر نصیحت نیست،‌ گفت: مولای ما روز گذشته فرمودند که امروز مذاکره به مفهوم معامله است و معظم‌له که بیرق حسین‌بن علی(ع) را در دست دارد تمام قد به امام حسین(ع) اقتدا کرده است و تذکر می‌دهد که مراقب باشید آمریکا می‌خواهد که انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نباشد و این یعنی نام امام حسین(ع)، بساط شهدا و نامی از آزادگی و ایستادگی نباشد و دیگر صحبت از انتظار کردن بی‌معناست یعنی اینکه بیخود منتظر منجی نباشید و چنین چیزی میسر نیست زیرا همه وجود ما متعلق به امام عصر(عج) است.

فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینکه تمام زندگی ما در خانه حضرت زهرا(س) مفهوم پیدا می‌کند، گفت: در این دوران باید از امام حسین(ع) در کنار تمام مناقبی که دارد، از صفت دشمن شناسی و دشمن ستیزی ایشان صحبت کنیم و امسال در دهه محرم همگی بر نفوذ دشمن قدار و کسانی که می‌خواهند اسلام نباشد، باید تمرکز کنیم.

آیت‌الله ایمانی تشریح کرد: تبیین وظایف ارادتمندان واقعی اهل بیت(ع)/ پیرغلامان، منادیان وحدت امت اسلامی باشند

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در مراسم اختتامیه سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، با بیان اینکه امام حسین(ع) در حرکت مقدس خود به سه عنصر اصلی عنایت داشتند، گفت: اصلاح در میان امت و برطرف کردن مفاسد موجود جامعه، احیای روش و سیره مقدس پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و احیای امر به معروف و نهی از منکر این عناصر هستند.

وی با یادآوری اینکه هدف نهایی حرکت مقدس امام حسین(ع) سه عنصر مذکور بوده است، افزود: آنچه امروز برای مداحان، خادمان، پیرغلامان و ارادتمندان حسین‌بن علی(ع) مطرح است این است که در عصر امروز معروف را بشناسند و آن را زنده کنند و منکر را بشناسند و با آن به مقابله برخیزند.

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر اینکه شناخت معروف و منکر و احیای معروف و مقابله با منکر وظیفه عزادار و ارادتمند و محب واقعی اهل بیت(ع) به ویژه حسین‌بن علی(ع) است، گفت: باید از خود بپرسیم معروف زمان ما چیست که در عزاداری آن را احیا کنیم و منکر زمان ما چه می‌باشد که در عزاداری‌ها آن را از بین ببریم و نابود کنیم؟

امام جمعه شیراز، بزرگترین معروف امروز را حفظ ولایت و امامت دانست که امام حسین(ع) نیز برای آن قیام کرد و شهید شد و گفت: بزرگترین منکر دشمن است و باید او را بشناسیم و بدانیم که او چه کار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب طی چند ماه اخیر بارها به این منکر اشاره داشتند که منکر امروز جامعه اسلامی تفرقه و اختلاف و نفوذی است که دشمن می‌خواهد در جامعه اسلامی ما داشته باشد و اسلام را وارونه نشان دهد و همان دردی که آن روز امام حسین(ع) احساس می‌کرد و پدرش امیرالمومنین(ع) می‌فرمود اسلام را لباس وارونه پوشانده‌اند.

آیت‌الله ایمانی عنوان کرد: یا در کلام امام حسین(ع) این جمله می‌آید وارونه نشان دادن اسلام و نفوذ در درون جامعه اسلامی و وحدت امت اسلامی را به هم ریختن منکری است که باید امروز به مبارزه با آن برخواست.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر دشمن امروزه مذاکره می‌کند هدفش نفوذ و ایجاد تفرقه است و اگر لبخند به ما می‌زند هدف نهایی او شکستن قدرت جامعه اسلامی است لذا این بر مداحان، شاعران، سخن سرایان و ارادتمندان اهل بیت(ع) است که اجازه نفوذ به دشمن ندهند وحدت امت اسلامی را در زیر لوای امام حسین(ع) حفظ کنند.

معاون رسانه ملی: پیرغلامان حوادث کربلا را به درستی نقل کنند/ لزوم انطباق صحیح عاشورا با عصر  کنونی

حجت‌الاسلام موسوی مقدم، معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما در مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: عاشورا دانشگاه بزرگی به گستره همه تاریخ است.

وی افزود: در عصر حاضر اساتید این دانشگاه بزرگ، علما و اندیشمندان، مورخان و بزرگان و مرثیه‌سرایانی هستند که ناقلان حادثه عاشورا هستند و باید توجه کافی و وافی داشته باشند تا از انقلاب بزرگ سال 61 هجری در عصر امروزی، حداکثر استفاده را ببرند.

موسوی مقدم، پیرغلامان و خادمان حسینی را به متن صحیح تاریخ توجه داد و گفت: حادثه‌ای که در سال 61 هجری رخ داد باید به همان شکل و در قالب‌های مختلف مرثیه‌سرایی، مداحی، شعر و سخنرانی نقل کرد و اگر به درستی حادثه عاشورا نقل شود به درستی هم مورد نقد، بررسی علل و عوامل آن قرار خواهد گرفت.

معاون رسانه ملی ادامه داد: اگر حادثه عاشورا متناسب با اقتضائات آن عصر و منطبق با پیام‌ها و درس‌ها و شعارهای به درستی نقل شود، اتفاق درستی صورت می‌گیرد که می‌توان از این اتفاق حداکثر بهره‌‌برداری را کرد.

وی عنوان کرد: همچنین اگر این حادثه به شکل صحیح با عصر ما انطباق داده شود، نتیجه‌گیری درستی می‌گیرد که خالی از عذر خواهد بود و منتهی به حقیقت عاشورا خواهد شد و آثار و برکات آن در جامعه خواهد ماند.

موسوی مقدم اظهار کرد: امام حسین(ع) با بهره‌گیری درست از حرکتی که انجام داده است، در واقع نسخه کمالی از قرآن ناطق و انسان کامل در برابر چشم جهانیان به نمایش گذاشت.

وی، امام حسین(ع) را سرور انسانیت دانست و گفت: در دنیا حماسه‌ای مانند حماسه امام حسین(ع) چه از نظر قدرت و قوت و چه از نظر انسانی بودن پیدا نخواهیم کرد چرا که در این حماسه خصلت‌های انسانی به نمایش گذاشته شده و تمام فضایل انسانی در تابلوی عاشورا به نمایش درآمد.
موسوی مقدم ادامه داد: در این راستا اگر بخواهیم از این تابلو استفاده کنیم باید تمام ابعاد آن را به خوبی بشناسیم و قطعاً یکی از مهم‌ترین پیام‌های عاشورا دشمن‌شناسی است که در هر زمانی باید بدان توجه کرد.

معاون رسانه ملی در ادامه با اشاره به فرمایش امام حسین(ع) در روز عاشورا که فرمود اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید، گفت: این شعار برای همیشه تاریخ و آیندگان و ابنای بشر در حال حاصر طنین‌افکن است و اگر بخواهیم سعادت و نیک فرجامی خود را تضمین کنیم باید حداقل آزادمرد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امروزه جهان در تسخیر رسانه‌هاست و رسانه‌ها نیز در انحصار استکبار، قدرت و ثروت است و مدیریت فرهنگی و سیاسی جهان از سوی صهیونیسم به گونه‌ای رقم می‌خورد که آزای را به ظاهر تجدد و بی‌عفتی قربانی می‌کنند و در نتیجه جهان غرق در انواع منکرات است.

به گفته وی، متأسفانه جهان اسلام امروز در جهل، فقر و تعصب گرفتار است و از جهالت مدرن تحمیلی از سوی بیگانگان و تعصب کورکورانه رنج می‌برد و دشمنان نیز با بهره‌گیری از این ضعف بیماری فرهنگی، سیاسی به رذایل خود جولان می‌دهند و متأسفانه چهره تابناک اسلام را این‌گونه معرفی می‌کنند.

رئیس اجلاس‌های بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی: صبغه مذهبی و مردمی بودن؛ دلایل موفقیت اجلاس‌های بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی

محمود عاطفی، رئیس اجلاس‌های بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره این اجلاس که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: رویدادها و حرکت‌های بزرگ همواره از ایده‌ها و طرح‌های نو و خلاقانه نشئت می‌گیرد و چه بسا فکرها و ایده‌هایی که پس از برنامه‌ریزی و اجرایی شدن اهمیت و ظرفیت عظمیشان تبلور می‌یابد و به منصه ظهور می‌رسد.

وی افزود: یکی از این ایده‌های خلاقانه که سال‌ها پیش در رسانه ملی طراحی و اجرایی شد و امسال به سیزدهمین دور اجرایی خود رسیده است طرح برگزاری اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی است؛ طرحی که ضرورت آن بر حسب وظایف ذاتی صدا و سیما مبنی بر حفظ ارزش‌های دین مبین اسلام و اشاعه مراسم و آئین‌ مذهبی در دستور کار قرار گرفت.

عاطفی ادامه داد: این طرح با توجه به تأثیرات و برکات ارزشمند و همچنین، استقبال گسترده مردم از تهران به شهرهای دیگر کشور تسری یافت و هر سال با قوت و کیفیتی افزون‌تر در حال برگزاری است اما فارغ از بحث‌های مبانی و سازمانی، چرایی توفیقات این حرکت عظیم را باید در مردمی بودن و ریشه‌های مذهبی آن جست‌وجو کرد؛ مسئله‌ای که گواه و شاهد آن در لحظه لحظه تصاویر مستند و عکس‌های ضبط شده از این مراسم و آیین‌های مذهبی آشکار است.

عاطفی عنوان کرد: هرچند که سازمان صدا و سیما با مشارکت برخی از نهادها، بانی برگزاری این رویدادها مهم دینی و آیینی است اما این مردم هستند که به شکل خودجوش و بی دریغ در اجرای این طرح سهیم می‌شوند و به آن شکوه و عظمت می‌بخشند؛ مردمی که در مقاطع مختلف سیاسی و فرهنگی با روح و جان خود این سخن مقتدای خود را لمس کرده‌اند که این محرم و صفر است که اسالم را زنده نگه داشته‌اند.

وی با یادآوری اینکه مردم متدین و مقتدر و خونگرم فارس مسئولان استان امسال میزبان سیزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی بودند، از میزبانی شایسته آنان قدردانی کرد و گفت: این دوره اجلاس با برنامه‌ها و ویژگی‌های خاصی همراه بود که از جمله آن می‌توان به تقویم زمانی آن با فاجعه تلخ و جانگذار منا وکشته شدن تعداد زیادی از مسلمانان و هم‌وطنان اشاره کرد.

عاطفی گفت: این فاجه باعث شد تا این مراسم با شور و حال ویژه‌ای برگزار شود و با توجه به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی شعار پیرغلامان حسینی منادیان وحدت اسلامی را محور کار خود قرار دهد.

وی برگزاری دو مرحله‌ای این اجلاس در شهرستان‌های لارستان و شیراز را از جمله نقاط قوت این دوره از اجلاس خواند و گفت: همچنین، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های علمی و تخصصی برای مهیمانان داخلی و خارجی با حضور علما و اساتید به نام حوه از دیگر ویژه‌های برنامه‌های سیزدهمین دوره اجلاس به‌شمار می‌رود.

رئیس اجلاس‌های بین‌المللی پیرغلامان حسینی بیان کرد: ما در این اجلاس برآنیم تا چراغ راه و فانونس هدایت را به دست گرم پیرغلامان بسپاریم و اجلاس سیزدهم پیش از آنکه حرفی برای گفتن داشته باشد، دستی برای فشردن علمی به نشانه اخلاص دراز کرد تا عَلَم‌گیران فرزانه تجارب و دانسته‌های خویش را در این میدان به منصه ظهور برسانند.

وی در پایان گفت: با خاتمه یافتن این مراسم، بیرق حرم نورانی امام حسین(ع) توسط استاندار فارس به استاندار هرمزگان که میزبان دوره چهاردهم اجلاس در سال آینده خواهد بود، اهدا می‌شود.

منبع: ایکنا
کد مطلب : ۱۱۲۸۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما