صادرات فقط ده درصد خرما

خبرگزاری ايرنا , 22 مهر 1394 ساعت 8:16

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی: سالانه 5. 7 میلیون تن خرما در کشور برداشت می شود اما به دلیل نبود کارخانه های بسته بندی مناسب، از این میزان فقط 10 درصد آن صادر می شود.


به گزارش حافظ نیوز، ابوالقاسم حسن پور روز جمعه در دومین جشن شکرگزاری برداشت خرما در شهرستان فراشبند افزود: عمده ترین مشکل فراروی باغداران و نخلداران، نبود کارخانه و مراکز بسته بندی مجهز و مناسب است و به همین سبب بخش عمده ای از دسترنج و تلاش آنان برای تولید محصول، نصیب دلالان می شود.

وی بیان کرد: دلالان و واسطه ها، محصول تولیدی باغداران و نخلداران را با قیمت نازل خریداری و آن را به سایر کشورها عرضه می کنند و کشورهای مقصد که در برخی از آنها شاید حتی یک درخت نخل هم وجود ندارد، محصول ایران را در بسته بندی های با کیفیت و مناسب و با نام کشور خود به بازار مصرف ارائه می کنند.

حسن پور اظهار کرد: برای حل این مشکل بایددر استان های مختلف کشور به ویژه مناطقی که نقش عمده ای در زمینه تولید محصولات باغی و خرما دارند، به ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی توجه ویژه شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم در این آیین گفت: این استان قابلیت های ارزشمندی در تولید انواع میوه دارد که بخش اعظم آن را خرما تشکیل می دهد اما متاسفانه به علت کمبود آب، سطح زیر کشت این محصول به 5 . 6 هکتار رسیده است.

محمد مهدی قاسمی بیان داشت: با توجه به ارزش افزوده ای که تولید خرما دارد باید برای مصرف بهینه آب برنامه ریزی اصولی صورت گیرد و از کشت محصولاتی که نیاز به مصرف آب فراوان دارد و بازده خوبی هم ندارند مانند برنج، ذرت و برخی از محصولات صیفی جلوگیری شود.

فرماندارشهرستان فراشبند هم دراین مراسم گفت:هم اینک 31رقم خرمای مرغوب درسه هزار و 500 هکتار از نخلستان های این شهرستان تولید می شود که عمده ترین آنها از نوع کبکاب، شاهانی، لشت، بریمی، خاصویی، خوش خوراک و شهابی است اما بهترین نوع آن زاهدی است که علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای همسایه نیز صادر می شود.

محسن پور زارعی ادامه داد: از 15شهریور 94 تا کنون 20 هزار تن خرما از نخلستان های این شهرستان برداشت شده و برداشت این محصول تا اواخر آبان ادامه دارد.

وی گفت: انتظار داریم مسئولان ذیربط در زمینه بازاریابی مناسب برای محصول خرمای شهرستان فراشبند و ایجاد صنایع بسته بندی در این شهرستان تلاش همه جانبه داشته باشند.

مدیر شرکت مینو در بخش فرآورده های محصول خرما در حوزه استان فارس نیز بیان کرد: این شرکت تا کنون فرآورده های متنوعی از خرما به بازار مصرف داخلی و خارج از کشور عرضه کرده که جایگزین محصولات با قند مصنوعی و شیرینی های مضر شده است.

عبدالرحمان حق پرست افزود: از این فرآورده ها می توان به قند خرما، عسل خرما و شیره خرما اشاره کرد.

در این جشن در قالب برپایی غرفه تعدادی از غذاهایی که از خرما تهیه می شود به نمایش گذاشته شده بود.
شهرستان فراشبند در فاصله 164کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع شده است.


کد مطلب: 11343

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/11343/صادرات-فقط-ده-درصد-خرما

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir