۰
plusresetminus

جشنواره خرما و قصب در فراشبند برگزار شد

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۴
دومین جشنواره مردمی خرما و قصب در شهرستان فراشبند استان فارس برگزار شد.
به گزارش حافظ نیوز، دومین جشنواره مردمی خرما و قصب با حضور مدیر کل میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، ریاست و معاونان سازمان جهاد کشاورزی فارس و مقامات و مسئولان استانی و شهرستانی در شهرستان فراشبند برگزار شد.

حسن پور مدیرکل میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در دومین جشنواره مردمی خرما و قصب  در شهرستان فراشبند گفت: سیاست وزارتخانه در خصوص محصول خرما، اصلاح و نوسازی باغ ها، هرس، تغذیه، اصلاح سامانه آبیاری، بسته بندی و کمک به صادرات این محصول است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز گفت: سطح زیر کشت خرما در استان فارس 33 هزار و 170 هکتار و تولید سالانه آن بیش از 150 هزار تن است.

قاسمی افزود : استان فارس 13 درصد از خرمای کشور را تولید می کند که تا کنون بیش از 100 رقم خرما در این استان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه رقم خرمای شاهانی با 33 و 8 دهم درصد سطح زیر کشت در استان فارس بیشترین میزان سطح زیر کشت را به خود ختصاص داده اظهار کرد : ارقام زاهدی و کبکاب با 725 و 7 دهم درصد و 13 و 5 دهم درصد مساحت زیر کشت در رتبه های بعدی تولید در استان فارس است.

قاسمی تصریح کرد: این سه رقم ، در مجموع 73 درصد از سطح زیر کشت باغ های خرمای استان فارس را شامل می شوند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس شروع برداشت خرما در استان  را مرداد ماه عنوان و بیان کرد: کار برداشت خرما تا اواسط آبان ماه ادامه خواهد داشت .

قاسمی یاد آور شد: ادامه اجرای این طرح مزیت های متعددی را به همراه داشته که از آن جمله می توان به تغییر و اصلاح شیوه جمع آوری، حمل و تحویل خرما، فرهنگ سازی، فعال شدن بخش صنایع فرآوری خرما، اشتغال زایی، کاهش ضایعات در بسته بندی و رعایت مسائل بهداشتی اشاره کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس " راه اندازی و توسعه واحدهای فرآوری و بسته بندی محصول و همچنین احداث سرد خانه جهت نگهداری محصول و توسعه مکانیزاسیون جهت عملیات داشت و برداشت خرما را از دیگر برنامه های این سازمان در جهت حمایت از نخلکاران عنوان کرد.

قاسمی افزود: خرما میوه ای با ارزش غذایی بالا است که امروز مصارف غذایی و صنعتی آن به موازات یکدیگر پیش می رود و با تلاش با غداران و همکاری کارشناسان کشاورزی فارس در زمره محصولات سالم قرار دارد.

وی از کمبود اعتبارات جهت اصلاح و احیای باغات قدیمی و توسعه باغات جدید خبر داد و گفت : خشکسالی های اخیر و افت منابع آبی ، تهدید جدی در جهت حفظ و نگهداری باغات خرما و تولید محصول در استان است.

قاسمی یادآور شد: در جهت بهره وری از آب و مدیریت صحیح آن نیازمند به جهاد گلخانه ای در سطح استان فارس هستیم.
کد مطلب : ۱۱۳۵۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما