۰
plusresetminus
گزارش «حافظ نیوز» از هشتاد و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی فارس؛

سوگواری‌های حسینی تبدیل به میتینگ انتخاباتی نشوند/ عزاداری اربعین باید به عنوان یک برند برای استان فارس به ثبت برسد/ قیام عاشورا بزرگترین سرمایه اجتماعی ملت ایران است

تاریخ انتشارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۲
آیت‌الله ایمانی تولید محتوا برای مداحان و سوگواران حسینی را ضروری خواند و گفت: اگر بتوانیم هر سال یک کتاب زنجیرزنی، سینه زنی، مداحی و چیز جدیدی تولید کنیم و سازمان تبلیغات این کار را هر سال انجام دهد، اقدام بسیار مناسبی ست.
شورای فرهنگ عمومی
شورای فرهنگ عمومی
به گزارش "حافظ نیوز"، آیت‌الله اسدالله ایمانی در هشتاد و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی فارس با  تأکید بر  لزوم توجه به محتوای سوگواری‌ها گفت: هیئت‌های مذهبی، منبری‌ها و مداحان، سازمان تبلیغات و امور مساجد مراقب باشند و اجازه ندهند مسائل تنش‌زا در جامعه شکل گیرد و ممکن است یک سخنران در اوج مسائل سخنرانی خود نکته‌ای را مطرح کند که جمع کردن آن برای ما هزینه‌بر باشد و یا مثلاً فلان مداح شعری بخواهد که مقدسات برادران اهل سنت را زیرسؤال ببرد و مشکلاتی برای جامعه ما که با همدلی و همزبانی دارند زندگی می‌کنند، ایجاد کند.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها باید هوشیار باشند از انعکاس مسائل تنش‌زا در این مسائل پرهیز کنند و دقت داشته باشند که سخنرانی‌ها و مداحی‌ها آنچنان نباشد که خدای نخواسته تنشی در سطح جامعه ایجاد کند.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: باید از انجام کارهای خرافی حتی‌المقدور با فرهنگ‌سازی و توجیه جلوگیری شود؛ چراکه در برخی از مناطق استان فارس که همجوار با شهرستان‌های استان‌های همسایه هستند، ممکن است تحت تأثیر شهرستان‌های همسایه خود قرار گیرند و کارهایی از قبیل قمه‌زنی و غیره داشته باشند که باید این‌ها توجه شوند و مشکل این کار برای آن‌ها تبیین شود ضمن اینکه باید با کسانی که از روی تعمد و لجاجت و عنا این‌گونه اقدامات را انجام می‌دهند، برخورد قانونی شود.

تولید محتوا برای مداحان و سوگواران حسینی ضروری است

امام جمعه شیراز تولید محتوا برای مداحان و سوگواران حسینی را ضروری خواند و افزود: اگر  بتوانیم هر سال یک کتاب زنجیرزنی، سینه زنی، مداحی و چیز جدیدی تولید کنیم و سازمان تبلیغات این کار را هر سال انجام دهد، اقدام بسیار مناسبی ست.

وی تصریح کرد: باید در اختیار مداحان منبع و تغذیه فکری و علمی قرار داده شود تا بتوانند اشعار خوب را انتخاب کنند و نباید اجازه داد که عزاداری‌ها تبدیل به میتینگ انتخاباتی شود و عناصر مختلفی که در شهرها و مکان‌های مختلف هستند بخواهند از این اجتماعات استفاده و بهره سیاسی داشته باشند.

آیت‌الله ایمانی گفت: تأکید می‌شود که روز اربعین به عنوان یک نقطه اجتماع و یک حرکت جمعی عزاداران در شیراز انتخاب شود و این روز باید به عنوان یک برند برای استان فارس و شیراز به ثبت برسد و یک حرکت فراگیر، بلند و فاخری در حد شهر مقدس شیراز و حرم سوم انجام شود که لازم است در این زمینه همه هیئات مذهبی، مداحان، مردم،‌ مسئولان و ائمه جماعات وارد عرصه شوند.

به گفته وی، باید از تمام کسانی که صاحب تریبون هستند، بخواهیم که افراط‌گری را در جامعه تبلیغ نکنند زیرا ما در مصیبت خواندن‌ها یکسری افراط گری داریم و یکسری مصیبت‌هایی را می‌خوانند که معلوم نیست ریشه تاریخی داشته باشد و مستند نیست و تکرار آنها مقداری قساوت قلب ایجاد می‌کند.

وی افزود:  برخی از مباحث روایی است که نیاز به توضیح دارد که سخنرانان باید مراقب باشند که این مسائل را در به تنهایی در منبرهای خود بیان نکنند تا هزار سؤال برای مردم ایجاد شود بدون اینکه پاسخی دریافت کنند.

نماینده ولی فقیه در فارس بر لزوم پرهیز از تفریط نیز در عزاداری‌های حسینی تأکید کرد و گفت: مداحان نیز مسائل سبک و بی اساس در تاریخ اسلام نقل نکنند و مسائلی که معلوم نیست ریشه تاریخی داشته باشد با آب و تاب نقل نکنند ضمن اینکه خواب‌ها نیز سند محکمی نیست اما متأسفانه ما به عنوان مستند در برخی از مسائل به خواب‌ها و رویاها استناد می‌کنیم.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری با بیان اینکه مسئله بانوان و خانواده از مسائلی است که فوق‌العاده مورد توجه دشمن در طول تاریخ و به ویژه در دوران معاصر بوده است، گفت:‌ خانواده‌های ما از یک اصالت و حفظ ارزش‌های بیشتری برخوردار هستند که شاید نمونه آن را در هیچ کشوری نتوانیم مشاهده کنیم اما در عین حال آنچه هم نابسامانی دیده می‌شود برای ما فراوان است و باید به فکر علاج آن باشیم.

وی گفت: بعد از اینکه کتابی منتشر شد و مدیرکل امور اجتماعی استانداری فارس در شورای فرهنگ عمومی آن را مطرح کردند که در سرمایه ملی،‌ این استان رتبه اول را در کشور دارد، به فاصله بسیار کمی جزوه‌ای به دست ما رسید که در آن یکی از دانشگاه‌های درجه سه تحقیقاتی را انجام داده و یکی از مراکز استان‌ها نیز آن را پخش کرده است مبنی بر اینکه سکولاترین شهرهای ایران، شهر شیراز است و استناد آن هم به بالا بودن آمار طلاق است که در شیراز بیشترین میزان طلاق در کشور وجود دارد.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه این مسئله با داده‌های آماری همان زمان وفق ندارد و در اصل مبنایی که انتخاب کرده بودند، ایرادهای فراوان بود، گفت: طبق رصدهایی که انجام دادم و چندین بار از صدا و سیمای جمهوری اسلامی مشاهده کردم که در میان مراکز رشد طلاق در ایران‌، نخستین جایی که مطرح می‌شود استان خراسان رضوی است و بعد سه استان دیگر و در میان این چهار استان، نامی از فارس وجود نداشت.

وی خواهان رسیدگی شورای فرهنگ عمومی جهت تحقیق و بررسی در این زمینه شد و گفت: این یک مسئله ناسیونالیستی نیست که چون استان فارسی هستم بخواهم از شیراز دفاع کنم خیر، بلکه مسئله دفاع از حق است و اگر اینطور است باید آن را اصلاح کنیم و اگر نیست چرا به ناحق متهم شویم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس بیان کرد:‌ از شورای فرهنگ عمومی و اتاق فکر استدعا می‌شود که این را به شکل علمی با نیروهای ارزشمند دانشگاهی که در اتاق فکر مشغول به کار هستند، را مورد نقد قرار دهند و اگر به نتیجه رسیدند که درست است به ما هم اعلام کنند و ما هیچ حساسیتی در مقابل حقیقت نداریم و اگر غلط بود اشکالات آن را بازگو کنند و ما برای تهیه‌کنندگان این جزوه،‌ این معنا را به شکل علمی مطرح کنیم.

قیام عاشورا بزرگترین سرمایه اجتماعی ملت ایران است

در ادامه، استاندار فارس نیز گفت: به هیچ وجه نگران این نباشیم که وضعیت استان فارس از استان‌های دیگر بدتر است، خیر قطعاً وضعیت آن بهتر است یعنی نگران این نباشیم که همه چیز آنطور که ما می‌خواهیم نیست و در واقع این‌ها همان تأثیر انقلاب صنعتی است و راه گریزی هم از آن نیست اما ما اگر از متوسط کشور بهتر باشیم، خیلی خوب و مناسب است.

سید محمدعلی افشانی خاطرنشان کرد:‌ البته معنای سخن من این نیست که تلاش نکنیم تا وضعیت ما مطلوب‌تر شود بلکه بدین معناست که اینقدر نگران نباشیم و آن مواردی که ما نام آن را در حد ناهنجاری‌ می‌گذاریم، تا این حد نگران کننده نیست چرا که قطعاً وضعیت شیراز و استان فارس بهتر از پایتخت است.

وی قیام عاشورا را بزرگترین سرمایه اجتماعی ملت ایران برشمرد و گفت: ما با همین سرمایه انقلاب کردیم و با آن جنگ را اداره کردیم لذا باید تلاش کنیم تا این سرمایه اجتماعی همچنان مردمی بماند و آن را دولتی نکنیم و اگر اعتباری برای آن قرار دادیم و آن را سازماندهی دولتی کردیم، حتماً به ترویج و تعمیق فرهنگ عاشورایی کمک کردیم.

استاندار فارس ادامه داد: در سوگواری‌های حسینی اجازه دهیم تا نظمی انتخاب شود که مردم دارند ایجاد می‌کنند، تنها مسئله امنیت کار ماست و بقیه موارد را باید اجازه دهیم که مردمی باشند و از طرفی دیگر، این سرمایه اجتماعی برای نسل جوان ما تنها سرمایه‌ای است که می‌تواند ما را در مقابل هر آنچه از ورود دستاوردهای صنعتی نگران هستیم، مصون بدارد لذا باید آن را به نسل جوان خود معرفی کنیم.

افشانی با بیان اینکه عشق به امام حسین(ع) در تاروپود این مردم وجود دارد، گفت: اگر تلاش کنیم که این شناخت را تعمیق ببخشیم و فرزندان ما نیز از دوران ابتدایی با این فرهنگ آشنا شوند، این کار در نهادینه‌سازی ارزش‌ها و باورهای ما بسیار مؤثر است چرا که پایه نهادینه‌سازی ارزش‌ها و باورها و آیین‌ها آموزش و پرورش است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس نیز در ارتباط با بحث تحکیم خانواده دو موضوع باید مدنظر قرار گیرد، گفت: نخست بحث عواملی است که باعث تحکیم خانواده می‌شود.

امروز یکی از مباحث مهمی که می‌تواند در تحکیم خانواده مؤثر باشد بحث فضیلت‌گرایی است

حجت‌الاسلام محمد رضایی افزود:‌ این عوامل باید در یک گروه کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد که این عوامل چیست تا موجب تحکیم خانواده شود و نکته دوم نیز دستگاه‌هایی که موثر هستند و می‌توانند در این قضیه کار کنند، شناسایی شده و در قالب کمیته‌های مختلف تقسیم کاری صورت گیرد و به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه‌ در منابع روایی و قرآن کریم مسائل گوناگونی در ارتباط با تحکیم خانواده و توجه به آن آماده است، گفت: بهترین منبع، مبنع دینی و مذهبی ماست که در اختیار قرار دارد لذا یک اراده جمعی می‌خواهد که در این قضیه ورود کند و آن را از روی کاغذ بیرون آورده و عملیاتی کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس  اظهار کرد:‌ امروز یکی از مباحث مهمی که می‌تواند در تحکیم خانواده مؤثر باشد بحث فضیلت‌گرایی است یعنی چقدر نسبت به این موضوع در سطح جامعه کار می‌شود.

وی گفت:‌ اگر اعضای خانواده حق و حقوق خود را بدانند موجب می‌شود که هر کسی در جایگاه خود حرکت کند و با توجه به شناختی که به حق و حقوق خود و دیگران دارد با رعایت این موضوع بحث تحکیم خانواده دنبال می‌شود.
کد مطلب : ۱۱۴۸۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما