۰
plusresetminus

کشاورزان لامردی به محصول کلزا روی آوردند

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۰
مدیر جهاد کشاورزی لامرد گفت: در پی مشکلاتی که در فصول زراعی گذشته برای کلزا رخ داد این محصول از چرخه کشت لامرد خارج‌ شده بود، اما هم‌اکنون بار دیگر اراضی کشاورزی لامرد به زیر کشت این محصول استراتژیک رفت.
به گزارش حافظ نیوز، عبدالحمید همتی در لامرد در مورد کشت مجدد کلزا در این شهرستان اظهار کرد: در سال زراعی جاری با برنامه‌ریزی صورت گرفته و توصیه‌های کارشناسی و دوره‌های آموزشی ترویجی برگزار شده و اعلام آمادگی برخی از زارعان کشت کلزا در شهرستان لامرد به‌ طور مجدد احیا و عملیات کشت از 24 مهرماه سال جاری در یکی از مزرعه‌های دهستان ترمان از توابع بخش مرکزی لامرد آغاز شد.

وی افزود: کشت این محصول توسط دستگاه کودکار بذرکار انجام می‌گیرد که علاوه بر مصرف کمتر و مناسب بذور، در تراکم و عمق مناسب نیز مؤثر است و برای رسیدن به ظرفیت تولید قدم ابتدایی محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی لامرد خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال زراعی جاری 150 هکتار از اراضی قابل‌ کشت این شهرستان به کشت محصول استراتژیک و دانه روغنی کلزا اختصاص یابد؛ هدف اصلی کشت کلزا در این سال رسیدن به حداکثر تولید در واحد سطح است و اینکه این محصول بتواند جایگاه خود را در تولید به دست آورده و از نظر اقتصادی برای زارعان توجیه‌پذیر بوده و همچنین در راستای توسعه کشت کلزا قدم مؤثری برداشته شود.

همتی اشاره‌ای نیز به اقدامات صورت گرفته برای آغاز کشت کلزا داشت و ادامه داد: در این زمینه اقداماتی نظیر تأمین و توزیع بذور هیبرید رقم هایولا 401 مناسب برای کشت این شهرستان، تخصیص کودهای فسفات آمونیم و سولفات به اراضی کشت کلزا، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش کلزا به زارعان کلزاکار و نظارت دقیق مرحله‌ به‌ مرحله کارشناسی و توصیه‌های فنی لازم انجام شده است و انتظار می‌رود با کوشش کشاورزان شاهد سالی پرثمر برای محصول کلزای این شهرستان باشیم.

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری در هر یک از بخش‌های چهارگانه این شهرستان و در قالب طرح امید یک مزرعه به کشت کلزا اختصاص می‌یابد که در این اراضی مشخص‌ شده عملیات کاشت، داشت و برداشت کلزا براساس اصول فنی و علمی و زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزی انجام می‌گیرد تا علاوه بر رسیدن به حداکثر تولید در راستای آشنایی زارعان با نحوه تولید برتر قدم مؤثر برداشته شود.

 کلزا یکی از محصولاتی است که به‌ عنوان بهترین گزینه در توسعه کشت دانه‌های روغنی مطرح شده؛ همچنین این محصول گزینه‌ای مناسب برای تناوب با گندم در سیستم تک‌کشتی زراعت شهرستان لامرد است.

در این شهرستان به دلیل واقع‌ شدن در اقلیم گرم و خشک استان فارس و گرمای شدید تابستان تنها کشت شتوی انجام می‌شود و تاریخ کشت تمام محصولات از ابتدای شهریورماه شروع می‌شود و تا پایان اردیبهشت‌ماه برداشت ادامه می‌یابد و در تابستان به‌ جزء مقدار اندکی کشت کنجد هیچ محصولی کشت نمی‌شود.

تناوب گندم، کلزا در سال‌های مختلف علاوه بر تولید کلزا برای بهبود تولید و عملکرد گندم نیز مناسب و کارآمد است؛ کشت کلزا در شهرستان لامرد از اوایل دهه 80 شروع شده و این روند هر ساله سیر صعودی طی می‌کرد تا اینکه به‌ یک‌باره در سال زراعی 93 - 94 به دلیل عدم خرید تضمینی مناسب توسط عاملان خرید در شهرستان لامرد، اعمال افت‌های غیرمنطقی و عدم رقابت قیمت کلزا با قیمت تضمینی گندم به خاطر افزایش قیمت تضمینی گندم و عدم تأمین بذور مناسب کشت آن متوقف شد.
کد مطلب : ۱۱۵۴۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما