آيين برافراشتن پرچم سرخ حسيني درشهر دوبرجي داراب در حال ثبت است

خبرگزاری واحد مرکزی خبر , 1 آبان 1394 ساعت 10:02

روند آیین برافراشتن پرچم سرخ حسینی درشهر دوبرجی در دست تهیه است .


به گزارش حافظ نیوز، مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت : درحال حاضر 12 آیین عاشورایی فارس شامل تعزیه شیراز، سروستان، کازرون، صحرارود فسا، خرمبید و مراسم عزاداری عاشورای روستای دوان، همچنین مراسم خیمه های برافراشته زرقان، سینه زنی قطاری شیراز و سینه زنی لاری ها و مراسم عمه کبار خرمبید و چک چکو و چارچوگردانی استهبان در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گفته مژگان ثابت قدم ، هدف از ثبت این آیین ها معرفی آنها به نسل های بعدی است .

ثابت قدم درخصوص مراسم برافراشتن پرچم سرخ حسینی در فورگ داراب نیز گفت : این آیین یکی از مراسم دیرینه شهرستان داراب در شهر دوبرجی است و ویژگی های خاصی دارد و هم اکنون پرونده ثبت ملی این آیین در دست تهیه است .

وی همچنین افزود: روند ثبت ملی آثار زمان بر است اما ما تمامی تلاش خود را درجهت ثبت هرچه سریعتر آئین ها و مراسم خاص استان به خصوص آیینه های مذهبی خواهیم کرد.

آئین برافراشتن پرچم سرخ حسینی، آئینی سنتی است که ریشه در گذشته مردم شهرستان داراب دارد .

در این مراسم آئینی ، کاروانی متشکل از کودکان، زنان و مردان از امامزاده محمد فورگ به سمت مهدیه دوبرجی حرکت می‌کنند.

پرچم سرخ حسینی توسط این گروه حمل می‌شود و زنان و دختران گلاب می‌پاشند و پسران نوجوان گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) را بر دوش حمل می‌کنند .

سپس پرچم به جایگاه می‌رسد و به بند تیرک وصل می شود و همراه با نوحه و مرثیه و فریاد quotation mark یاحسین quotation mark به سمت آسمان بدرقه می‌شود.

 


کد مطلب: 11579

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/11579/آيين-برافراشتن-پرچم-سرخ-حسيني-درشهر-دوبرجي-داراب-حال-ثبت

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir