۰
plusresetminus
علیرضا زاکانی:

اجرای برجام منوط به این است که آمریکا و اتحادیه اروپا در لغو تحریم‌ها اقدامات عملی را انجام دهند

تاریخ انتشارجمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۶
رئیس کمیسیون ویژه برجام با بیان اینکه برجام موضوع ملی است و نباید به آن سیاسی و انتخاباتی نگاه کرد، گفت: همه چه تایید کنندگان و چه منتقدان برجام باید به دولت در مسیر اجرای آن کمک کنیم.
علیرضا زاکانی
علیرضا زاکانی
به گزارش "حافظ نیوز" علیرضا زاکانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که شب گذشته (پنجشنبه‌) از شبکه دو سیما پخش شد با بیان اینکه امیدواریم تا پایان سال پانزدهم اجرای برجام به ظرفیت غنی‌سازی ۱۹۰هزار سو برسیم، اظهار داشت: به جوانان و دانشمندان و اراده مسئولان امیدوار و معتقدیم که اگر اراده و میدان عمل را برای دانشمندانمان فراهم کنیم حتماً این موضوع محقق می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دربند نهم و آخر دستورات مقام معظم رهبری مقررشده هیئتی قوی، آگاه و هوشمند در شورای عالی امنیت ملی انتخاب شود تا اجرای درست برجام و عملکرد طرف مقابل را به‌دقت رصد کند به نظر شما این هیئت باید چه شاخصه‌هایی داشته باشد و چطور رصد کند؟ گفت: این هیئت باید حاذق باشد تا دشمن امید نداشته باشد و همچنین باید دشمن را به دشمنی بشناسد همان‌گونه که اوباما ما را به دشمنی می‌شناسد.

رئیس کمیسیون ویژه برجام با تأکید بر اینکه این هیئت باید دشمنی آمریکا را باور داشته باشد، افزود: این تیم باید با مسائل به صورت کارشناسی و حقوقی برخورد و نسبت به جوانب و ریزه‌کاری برجام و اسناد پیوست آن آگاهی پیدا و نظارت دقیق کند که در مقابل اجرای تعهدات ما آنها نیز تعهدات خود را بر اساس برجام اجرا کنند.

زاکانی ادامه داد: این هیئت باید دقت کند نتیجه مواجهه کارشناسی، نقشه راه و احقاق حقوق طبیعی ملت ایران را در برداشته باشد زیرا آنها به‌هیچ‌وجه راضی نمی‌شوند که ما از حداقل حقوق خود برخوردار شویم.

وی افزود: شروع برخی از کارهایی که رهبر معظم انقلاب مجوز آن را صادر کرده‌اند منوط به این است که آمریکا و اتحادیه اروپا در لغو تحریم‌ها اقدامات عملی را انجام دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه دستورات مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب است وظیفه حامیان و منتقدان برجام چیست؟ گفت: همه چه کسانی که منتقد و چه کسانی که تأییدکننده برجام هستند باید به دولت کمک کنند تا برجام را مطابق با ۲۸ ویژگی ذکر شده و با توجه به فصل‌الخطاب مقام معظم رهبری، اجرا کند و دست از تغییرها و توجیهات شخصی بردارند.

زاکانی افزود: اگر این ۲۸ ویژگی که ۹ تای آن مربوط به مجلس شورای اسلامی و ده تای آن مربوط به شورای عالی امنیت ملی است و ۹ تای آن را هم رهبر معظم انقلاب فرمودند محقق شدنی نبود دولت باید به صراحت اعلام کند که طرف مذاکره کننده به ویژه آمریکا در پی بهانه جویی است.

وی در ادامه تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت باید دست‌به‌دست هم دهند و این کار را مبتنی بر شروط در جهت اجرا پیگیری کنند و در مسیر اجرا هم نظارت منصفانه داشته باشند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام با بیان اینکه برجام موضوع ملی است و نباید به آن سیاسی و انتخاباتی نگاه کرد، افزود: از همه چه تأییدکنندگان و چه منتقدان برجام خواهش می‌کنم که این موضوع ملی را فراتر از موضوع انتخابات در نظر بگیرند و در جهت منافع و رفع مشکلات مردم جدیت تمام داشته باشند، راه حل مشکل، دست‌به‌دست هم دادن و رعایت اقتصاد مقاومتی است.

زاکانی با بیان اینکه آمریکا از قبل، برجام را نقض کرده است و لازم نیست امروز این نقض را داشته باشد، گقت: درخواست من این است که با مردم خودمان طوری صحبت نکنیم که محل ابهام داشته باشد.

وی گفت: رئیس‌جمهور در بند ۴ نامه خود درباره تحریم‌ها اظهارات خیلی قطعی کرد در حالی که یکی از اشکالات این است که ما یک امری را قطعی گرفتیم و نسبت به آینده هیچ تمهیدی را نمی‌خواهیم داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه در نامه مقام معظم رهبری ذکر شده است ناظر بر ۲۰ ملاحظه‌ای است که شورای عالی امنیت ملی به عنوان قیود خود ذکر کرده و همچنین ناظر به ۹ بند مصوب مجلس شورای اسلامی است.

زاکانی گفت: بنابراین مقام معظم رهبری کلمه به کلمه دقت داشتند و در همین نامه ابهامات و نقایص ساختاری برجام را مطرح کردند.

وی افزود: لذا ما حق نداریم اکنون که این بیانات فصل‌الخطاب آمده و موارد نقاط قوت و ضعف مشخص شده است مطالب را شفاف نکنیم و از نقاط قوت تشکر کنیم و نقاط ضعف را هم حکایت از شیطنت طرف مقابل بدانیم.

رئیس کمیسیون ویژه برجام گفت: در نکاتی که مقام معظم رهبری به دقت بیان کردند اگر توجه شود برای آینده راهگشاست و اگر توجه نشود یعنی حرف‌های گذشته را می‌خواهیم تکرار کنیم که بزرگ‌ترین جفا در حق سخنان گوهربار مقام معظم رهبری و ملت رشید است که این‌گونه هدایت‌گری صورت گفته است.

وی افزود: لذا حتماً باید در این خصوص دولت و مجلس شورای اسلامی دست به دست هم بدهند و در مسیر اجرا دقت کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دستور کتبی اتحادیه اروپا و رئیس جمهور آمریکا درباره لغو تحریم‌ها که رئیس‌جمهور کشورمان در نامه خود به آن اشاره کرد لغو دستورات اجرایی است یعنی چیزی نیست که درباره همه تحریم‌ها و ناظر به زیرساخت‌ها باشد و تضمینی هم وجود ندارد.

زاکانی درباره موضوع جلوگیری از نقض برجام نیز گفت: آمریکا از قبل برجام را نقض کرده است و لازم نیست امروز این نقض را داشته باشد.

وی افزود: چون بر اساس متن برجام حتماً دولت‌های طرف مذاکره هم در حوزه گفتاری و هم تصمیم گیری و هم انتقال مفاهیم و بیان مختلف به جامعه جهانی باید محتوای برجام را رعایت کنند و حق ندارند تهدید کنند.

رئیس کمیسیون وی‍‍ژه برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا از روزی که برجام نهایی شد تهدیدات خود را آغاز کرد بنابراین برجام را نقض کرد و اکنون موضوع باقی ماندن ساختار تحریم‌ها رویکرد دیگری است.

زاکانی ادامه داد: بنابراین اکنون تاکید مقام معظم رهبری این است که ما همه این کارهایی که می‌کنیم برای رفع تحریم‌هاست اما آنها می‌خواهند ساختار تحریم‌ها را حفظ کنند و اکنون نیز ساختارها حفظ شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در ۱۵ سال آینده به ظرفیت غنی سازی ۱۹۰ هزار سو می‌رسیم یا خیر؟ گفت: ما در برجام ۵ سند داریم که دو سند آن را در کمیسیون دیده‌ایم اما سه سند دیده نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: سند نخست، خود برجام است و سند دوم قطعنامه است اما سه سند را خود کمیسیون نیز ندیده است.

زاکانی گفت: سند نخست یک متن با مقدمه به همراه ۵ ضمیمه دارد و سند دوم قطعنامه است که ضمیمه اول قطعنامه خود برجام و اسناد ضمیمه و ضمیمه b نیز درباره مسائل موشکی است که دولت در این خصوص اعلام رسمی کرده است که ما این ضمیمه را قبول نداریم.

وی افزود: این موضوع هر چند که نقض برجام است و برای ما تبعات دارد اما به علت حفظ امنیت ملی، دولت حاضر به پذیرش این تبعات هست.

رئیس کمیسیون ویژه برجام، گفت: سند سوم، برنامه غنی‌سازی درازمدت ماست که این سند دیده و تدوین نشده است اما در حال تدوین است.

زاکانی افزود: سند چهارم نیز حل مسائل میان ایران و آژانس است که این را در کمیسیون توضیح دادند.

وی ادامه داد: سند پنجم نیز در مورد شیب منحی و یا شیب توسعه هسته‌ای کشور ماست.

زاکانی گفت: سازمان انرژی اتمی در این خصوص سندی به ما نداد و توضیحاتش نیز کامل نبود و در واقع اطلاعات شفاهی که در کمیسیون به ما دادند نادرست بود اما آقای صالحی در اطلاعات کتبی اعلام کرد و توضیح داد در ۱۵ سال به ظرفیت غنی سازی ۱۹۰ هزار سو می‌رسیم.

رئیس کمیسیون وی‍‍ژه برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه خیلی از مسئولان، اطلاعات درستی درباره اسناد برجام ندارند.

زاکانی درباره این اظهارات آقای عراقچی مبنی بر اینکه بر اساس متن برجام همه تحریم‌های اقتصادی لغو و تحریم‌های کنگره آمریکا متوقف می‌شوند، افزود: این اظهارات شاید بیشتر شبیه آرزوست تا یک برخورد کارشناسانه.

وی افزود: ما باید موضوع را کارشناسی و حقوقی بررسی کنیم و با این اقدام مانع از برخورد سیاسی احساسی و هیجانی شویم.

زاکانی ادامه داد: ما حق نداریم مطالبی را بیان کنیم که خلاف آن چیزی باشد که در سند برجام آمده است و یا برای آیندگان تصمیمی بگیریم که مبنای نادرستی داشته باشد.

وی گفت: فصل الخطابی که امروز مقام معظم رهبری فرمودند باید نقطه پایانی در همه گمانه زنی‌ها و یا بر همه خوش باوری‌ها و بدبینی‌های افراطی باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: سند برجام ۲۰۰ سال تجربه غرب را در حوزه حقوقی پشت سر خود دارد و سند تو در تو و خیلی لایه به لایه تنظیم شده است.

زاکانی ادامه داد: لذا در ابتدا که با آن مواجه می‌شویم همین برداشت‌ها وجود دارد که تحریم‌ها برداشته می‌شود اما با دقت در ترتیبات و متن این تحریم‌ها مشخص می‌شود که این تحریم‌ها چند دسته‌اند.

زاکانی گفت: یعنی یک دسته تحریم نداریم و اگر کارشناسانه صحبت شود برداشتن تحریم‌ها یک آرزوست و عملی نخواهد بود اما اگر احساسی صحبت کنیم می‌گوییم همه تحریم‌ها برداشته می‌شود.

وی افزود: یک سری از تحریم‌ها، تحریم‌های شورای امنیت است یکسری نیز تحریم‌های آمریکاست که تحریم‌های اولیه و ثانویه دارد.

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکسری از تحریم‌های آمریکا نیز دستورات خود رئیس‌جمهور است و یکسری از آنها تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و یا تحریم‌های کنگره است.

زاکانی گفت: ضمن اینکه اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی را جداگانه علیه ایران وضع کرده است.

وی افزود: وقتی می‌گوییم تحریم‌ها لغو می‌شوند باید ساختارش نیز برچیده شود بنابراین ۶ قطعنامه‌ای که شورای امنیت صادر کرد و ما به ازای آن تحریم شدیم این عناوین لغو شدند اما وقتی به ماده ۱۲ قطعنامه مراجعه می‌شود به عنوان یک عامل فشار و پتانسیل بالقوه تحریم‌ها را حفظ کرده است و لذا لغو نمی‌شوند و دائم آماده بازگشت است.

زاکانی ادامه داد: دستورات رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحریم‌ها حذف می‌شوند اما تحریم‌های ایالات متحده که ۱۵ ایالت را شامل می‌شود و اعلام کرده‌اند که از این توافق تمکین نخواهند کرد پابرجاست و رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص به وظیفه خود عمل نکرده است.

وی گفت: البته درباره کنگره آمریکا، رئیس جمهور این کشور نمی‌تواند دستور توقف بدهد که این را در سند نیز پذیرفته‌ایم.

این نماینده مجلس ادامه داد: درباره تحریم‌های اروپا نیز کاری انجام نداده‌اند در حالی که اروپا می‌توانست این کار را انجام دهد اما خیلی سخت‌گیرانه‌تر از آمریکا عمل کرد.

زاکانی افزود: در روز اجرای دستورات نیز بخشی از آئین نامه‌های اجرایی لغو می‌شوند و بخشی از قوانین و اجرائیات نیز به انتها موکول می‌شود.

وی گفت: لذا باید گفت به هیچ وجه فرمایشات مقام معظم رهبری در این باره تا امروز عملی نشده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
کد مطلب : ۱۱۶۰۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما