برداشت کنجد از مزارع قیروکارزین شروع گردید

خبرگزاری فارس , 9 آبان 1394 ساعت 21:22

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از آغاز برداشت دانه روغنی کنجد از مزارع در این شهرستان خبر داد.


به گزارش حافظ نیوز، ناصر انصاری اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی که باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی شده و همچنین نیاز آبی کم محصول کنجد در مقایسه با دیگر محصولات تابستانی، این محصول جایگزین بسیار مناسبی برای کشت‌های تابستانه به‌ویژه ذرت و برنج است.

وی بابیان این‌که اگر در بخش کشاورزی به‌سوی کشت‌های کم‌آب‌ نرویم، در آینده‌ای نزدیک این شهرستان با مشکل شدید آب روبه‌رو می‌شود، ادامه داد: هزینه تولید به‌ نسبت پایین و مصرف آب کم از مزایای کشت کنجد در قیروکارزین بوده و در سال‌جاری یک‌هزار و 840 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص‌ یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از پیش‌بینی تولید دوهزار و 200 تن کنجد در سال زراعی جدید در این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: متوسط تولید کنجد در قیروکارزین یک‌هزار و 200 کیلوگرم در هکتار است و محصول تولیدشده این شهرستان علاوه‌بر مصرف خام‌خوری برای مصارف کارگاه‌های تولید ارده، حلواسازی و کارخانه‌های روغن‌کشی به مرکز استان فارس و سایر استان‌ها صادر می‌شود.

انصاری تصریح کرد: نبود بازار فروش مطمئن این محصول و همچنین افزایش هزینه‌های برداشت به دلیل نبود ماشین‌آلات برداشت در این شهرستان از مشکلات کنجدکاران در قیروکارزین است.

وی در پایان با اشاره به خواص این محصول باارزش ازنظر غذایی، افزود: کنجد، طبعی گرم و تر داشته و این غله دارای مواد معدنی بسیاری از قبیل مس، سیلیس، منیزیم، آهن، کلسیم، فسفر، آلومینیم، نیکل، کروم و کلروسدیم است و همچنین در آن ماده پروتئینی بسیار مهمی به‌نام لیزیت وجود دارد و کسانی که شیر دوست ندارند، می‌توانند از کنجد برای تأمین کلسیم، روی و آهن خود که از مواد معدنی مهم به شمار می‌آید، استفاده کنند.


کد مطلب: 11661

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/11661/برداشت-کنجد-مزارع-قیروکارزین-شروع-گردید

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir