۰
plusresetminus
فریدون عباسی در همایش «فرجام برجام»:

مسئله هسته‌ای کشور نتیجه تلاش‌های 9 دولت بوده است/ جامعه دانشگاهی باید کیفرخواست علیه اوباما را دنبال کند

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۵
عضو شورای مرکزی انجمن هسته‌ای ایران گفت: دستاوردهای هسته‌ای در زمینه‌هایی از جمله غنی‌سازی و ساخت راکتور هسته‌ای با دانش بومی انجام شده بنابراین قابل از بین بردن نیست و جای نگرانی وجود ندارد.
فریدون عباسی
فریدون عباسی
به گزارش "حافظ نیوز"، فریدون عباسی در همایش «فرجام برجام» که به همت بسیج دانشجویی شهرستان جهرم برگزار شد، گفت: موضوع هسته ای ایران جزئی از مناقشه ما با جهان غرب است.
وی با تشبیه مناقشات هسته ای ایران به کوه یخ که بخش عمده آن زیرآب دیده نشده و تنها یک قله یخی نمایان است، افزود: این قله در 12 سال گذشته به عنوان موضوع هسته ای مطرح بوده که چنانچه آن را نشانه بگیرند بخش های دیگر کوه یخ نمایان می شود.

رئیس پیشین سازمان انرژی هسته ای کشور با بیان اینکه حل کردن مسئله هسته ای به شیوه صحیح سبب الگوگرفتن سایر بخش ها می شود، بیان کرد: نتیجه به بیراهه رفتن این موضوع، درست عمل نکردن در سایر تصمیم گیری ها است.

وی با بیان اینکه دنیای غرب قصد دارد این موضوع را به یک روند تبدیل کند، خاطرنشان کرد: چنانچه مسئله هسته ای با قوت و قدرت حل شود سایر امور همچون مسائل منطقه بر اساس عزت، حکمت و مصلحت به پیش می رود.

عباسی با بیان اینکه پیش از انقلاب برای تولید 23 هزار مگاوات برق از انرژی هسته ای با شرکت‌های غربی تفاهم نامه امضا شد، گفت: برنامه‌های توسعه در آن زمان طوری بود که برای انرژی و تأمین برق در کشور که یکی از نکات کلیدی در توسعه صنعتی است برنامه‌ریزی شده که حدود حداقل 10 هزار مگاوات برق هسته‌ ای را برای آن موقع در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: با استفاده از نظر مستشاران خارجی و افراد داخل کشور که دارای سواد و تخصص لازم بودند توانستند نظر رژیم گذشته را به سرمایه‌گذاری در این زمینه جلب کنند.

رئیس پیشین سازمان انرژی هسته ای گفت: به دلیل ارتباطاتی که با اروپا بوده و بعضاً در صنعت ما کسانی که فارغ‌التحصیل فرانسه یا آلمان بودند، با فرانسه و آلمان به عنوان 2 کشوری که سازنده راکتور هسته‌ای بودند و تجارب لازم را داشتند قرارداد بستند که در دارخوین و بوشهر راکتور هسته‌ای بسازند، یعنی در شروع چیزی نزدیک به چهار هزار و 200 مگاوات را قرار داد بستند و برای بوشهر نیز امکان توسعه بین 4 تا 6 نیروگاه هم پیش بینی شده بود و هنوز هم این ظرفیت را دارد.

این دانشمند هسته ای کشور نیاز به انرژی با توسعه شهرنشینی و صنایع در دوران بعد از انقلاب، عنوان کرد: تصمیم وزارت نیرو بر این است تا سال 1410 باید 120 تا 130 هزار مگاوات برق نصب شده داشته باشیم که حدود هشت تا 10 درصد آن به هسته ای اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه اصول علمی که توسط کارشناسان وزارت نیرو دنبال شده، کشور را از بُعد کارشناسی به این رسانده که حدود 10 هزار مگاوات برق نصب شده در 1410 داشته باشیم، تصریح کرد: ما برای یک راکتور 100 مگاوات نوع بوشهر بین 100 تا 120 هزار سو در سال نیاز داریم.

عباسی با بیان اینکه در مقوله هسته‌ای بیش از 90 درصد به رشته‌های علوم فنی مهندسی و علوم انسانی نیاز است که با کسب موفقیت در انرژی هسته‌ای دیگر رشته‌های مرتبط نیز رشد می‌کند، افزود: دستاوردهای هسته‌ای در زمینه‌هایی از جمله غنی‌سازی و ساخت راکتور هسته‌ای با دانش بومی انجام شده بنابراین قابل از بین بردن نیست و جای نگرانی وجود ندارد.

عباسی با بیان اینکه ایران از معدود کشورهای تامین کننده سوخت رآکتور هسته ای و غنی سازی اورانیوم است، تصریح کرد: موضوع هسته ای در کشور باید از دست آویزها جدا شود.

وی با بیان اینکه دولت موظف به اجرای تعهدات هسته ای بر مبنای مصوبات مجلس بوده و این مهم باید به عنوان مطالبه جامعه دانشجویی مطرح شود، گفت: نباید اجازه داد افراد به جو ساز علیه دستاوردهای هسته ای اقدام کنند.

عضو شورای مرکزی انجمن هسته ای ایران با بیان اینکه ممکن است در مسئله برجام به دلایل مختلف نتوانسته باشیم به آنچه سقف خواسته ها بود برسیم اما همین که به کف خواسته ها رسیدیم خوب است، گفت: باید ضمن توجه به منویات رهبری انقلاب مواظب نفوذ آمریکا به کشور باشیم.

وی با بیان اینکه جریان های داخلی موضوعات هسته ای را مربوط به خود نکنند، بیان کرد: مسئله هسته ای کشور نتیجه تلاش های 9 دولت بوده و محصول آن دستاوردهایی در راستای غنی سازی اورانیوم است.

عباسی با اشاره به لزوم استفاده از دستاوردهای هسته ای در راستای تولید وسائل مورد نیاز جامعه و لوازم خانگی، خاطرنشان کرد: پرداختن به پروژه های بزرگ و محوری سبب رشد جامعه می شود.

وی ادامه داد: برخی افراد کوته فکر در جامعه که به دلالی و واسطه گری مشغولند توجهی به ایجاد اشتغال در جامعه ندارند و در این راستا باید تفکری غالب شود تا اشتغال در راستای توجه به مسائل علمی و فناوری حاصل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه عدم ارضای علمی نخبگان خروج آنها از کشور را به دنبال دارد، گفت: کاهش رشد تصاعدی جامعه در عدم توجه به جوانان رقم می خورد.
وی با بیان اینکه دستاوردهای کشور با تفکرات سطحی برخی جناح های سیاسی از بین برده نمی شود، تصریح کرد: جوانان ما هویت ایرانی خود را حفظ کرده و منشأ تحولات علمی در جامعه هستند.
عباسی با اشاره به نامه رهبری انقلاب به رئیس جمهوری در اجرای برجام، گفت: بندهای 9 گانه نامه رهبری باید توسط جامعه دانشگاهی مطالبه شود.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه جامعه دانشگاهی باید کیفر خواست علیه اوباما را دنبال کند، تصریح کرد: خواص جامعه باید با عبرت گرفتن از جریان عاشورا درست عمل کرده و نگذارند اتفاقات صدر اسلام تکرار شود.

پسین جهرم
کد مطلب : ۱۱۷۵۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما