داروی درمان مسمومیت با قرص برنج در شیراز تولید شد

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز , 16 آبان 1394 ساعت 14:12

استاد دانشکده داروسازی شیراز برای نخستین بار در دنیا توانست داروی درمان مسمومیت با قرص برنج (فسفید آلومینیوم) را تهیه و تولید کند.


به گزارش حافظ نیوز، حسین نیک‌نهاد، مطالعه بر روی درمان مسمومیت با قرص برنج را که از سال 1388 در دانشکده داروسازی شیراز آغاز کرده بود، به سرانجام رساند و برای نخستین بار در دنیا داروی مؤثر در درمان مسمومیت با قرص برنج را ارائه کرد.

وی در این مورد گفت: با مصرف قرص برنج، ترکیب آلومینیوم فسفید با اسید معده و آب واکنش نشان داده و تولید گاز فسفین می‌کند که سمی بسیار مهلک برای سلول‌های بدن است و به‌سرعت تولید انرژی سلول را متوقف می‌کند و سالانه تعداد بسیاری را به کام مرگ فرو می‌برد.

نیک‌نهاد بابیان اینکه مسمومیت با قرص برنج تاکنون درمان خاصی نداشته و بالغ‌بر 70 درصد افراد دچار مسمومیت با این ماده جان خود را از دست می‌دهند، اظهار داشت: درمان این مسمومیت به‌طورعمده به‌صورت حمایتی و عمومی است و پس از هند، ایران بیشترین آمار مرگ‌ومیر در اثر مسمومیت با قرص برنج را در دنیا دارد که سالانه بیش از 700 نفر در کشور درنتیجه مسمومیت با این قرص جان خود را از دست می‌دهند.

این استاد دانشکده داروسازی شیراز، ادامه داد: نخستین مطالعات برای درمان این مسمومیت بر روی سلول آغاز شد و با توجه به مکانیسم سمیت فسفین، ترکیبات مختلف موردمطالعه قرار گرفتند، سپس ترکیب مؤثر در سلول، ابتدا بر روی حیوانات آزمایشگاهی مطالعه شد و پس از کسب نتیجه موفقیت‌آمیز و مطالعه بی‌ضرر بودن این ترکیب برای بدن، فرمولاسیون قابل‌مصرف برای انسان از داروی DHA تهیه شد.

نیک‌نهاد افزود: ترکیب به‌دست‌آمده از نوع طبیعی است که مشتق آن در بدن تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: در هفته‌های اخیر با تزریق دارو به هفت بیمار مبتلا به مسمومیت با قرص برنج که پنج نفر دریکی از مراکز مسمومیت‌های تهران و دو نفر در مرکز مسمومیت‌های شیراز بوده‌اند، موفق به نجات جان هر هفت نفر از مرگ شده‌ایم که این نتیجه به‌طورکامل رضایت‌بخش و امیدوارکننده‌ای است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: مصرف این دارو در انسان توسط کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تائید رسیده است و امیدواریم پس از مطالعه در موارد بیشتری از مسموم‌ها به مرحله تولید در کشور برسد.

نیک‌نهاد کشف این دارو را حاصل پنج تز تحقیقاتی برای دانشجویان دانشکده داروسازی شیراز در رشته‌های داروسازی کارشناسی ارشد سم‌شناسی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: داروی تولیدشده باید به‌صورت چند ساعت متوالی برای بیمار تزریق و تجویز تا زمانی که سم به‌صورت کامل از بدن دفع شود.

این استاد دانشکده داروسازی شیراز، تاکنون پنج مقاله علمی در مجلات پزشکی معتبر دنیا در این زمینه منتشر کرده است.

دکتر حسین نیک‌نهاد دارای مدرک دکترای داروسازی و دکترای تخصصی (Ph.D) در رشته سم‌شناسی است.


کد مطلب: 11785

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/11785/داروی-درمان-مسمومیت-قرص-برنج-شیراز-تولید

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir